Allan Mann har avlidit

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Dieppe

Inlägg av MD650 » 15 januari 2006, 19:03

Lars Gyllenhaal skrev: Ang. varför Allan Mann erhöll ett Croix de Guerre (franskt krigskors) är det väl möjligt att det var pga hans deltagande i den norsk-franska landstigningen vid Narvik 28 maj 1940, som resulterade i att de allierade återtog Narvik.
Mvh,

Lars
Om jag inte missminner mig så fick Allan Mann Croix de Guerre då han räddat ett fransk löjtnant som blivit sårad.
:)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Hederslegionen

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 15 januari 2006, 21:16

Hej MD650!

Enl. det jag har i minnet fick han Hederslegionen för räddningsaktionen av den franske officeren - som enl vissa källor var Manns egen plutC. Och det förefaller ologiskt att hedra med Hederslegionen och krigskorset för en och samma handling, eller hur?

Mvh,

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Andra gången Croix de Guèrre?

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 januari 2006, 07:35

Hederslegionen och första Croix de Guèrre i Narvik juni 1940 synes klarlagt.

Men när, var, varför brittiska Military Medal och för andra gången franska Croix de Guèrre?

Undrar

Stellan

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

begravningen

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 16 januari 2006, 09:03

Hej Stellan m fl,

Ang. Military Medal etc har jag mina teorier men måste vänta med att presentera dem.

Vill nu kort berätta att begravningen av Allan Mann i förra veckan var den finaste jag någonsin upplevt. Det var verkligen en hjältes begravning utan att på något sätt bli svulstig eller överdriven. Solna kyrka, mycket äldre och finare än vad jag anat, var så full att jag tror att en del fick stå. Fina musikstycken och det jag framförallt tänker på idag är psalmen "Morgon mellan fjällen" (Sv. ps. 179) - väldigt passande med tanke på hur glad Allan var i fjällen. Som Aftonbladet skrev så deltog både Finlands, Frankrikes och Norges militärattachér och Norges ambassadör. De underströk verkligen hur uppskattad Mann var utomlands. Vid kistan fanns både våra närmaste grannars flaggor och Storbritanniens. En imponerande mängd högre svenska officerare (åtskilliga överstar och minst en general) hedrade även Mann. Arméinspektören hade skickat en stor krans (kanske det även fanns en från ÖB/HKV men jag såg den inte). Vid jordfästningen ljöd en trumpet. Det var svårt att låta alla som berörts av Allan att få prata under minnesstunden. Han hade ju berört så många, och inte bara under kriget och i Karlbergs tjänst.

Beste hilsen,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

FF

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 januari 2006, 21:45

Försvarets Forum Nr 1 2006 har på ett föredömligt sätt hedrat Allan Mann med en halv sida och obeskuret fotografi.

Dessutom bekräfter FF en imponerande uppgift jag fick höra på begravningen. Att Allan genom sin utbildning, framförallt genom hans s.k. "BRAK-metod", påverkade drygt en miljon värnpliktiga.

Rubriken i FF: Legendarisk lärare på Karlberg ur tiden.

Bra gjort, FF!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: FF

Inlägg av Hans » 26 januari 2006, 14:34

Lars Gyllenhaal skrev:Försvarets Forum Nr 1 2006 har på ett föredömligt sätt hedrat Allan Mann med en halv sida och obeskuret fotografi.

Dessutom bekräfter FF en imponerande uppgift jag fick höra på begravningen. Att Allan genom sin utbildning, framförallt genom hans s.k. "BRAK-metod", påverkade drygt en miljon värnpliktiga.

Rubriken i FF: Legendarisk lärare på Karlberg ur tiden.

Bra gjort, FF!
BRAK, Buk, Rygg, Armar och Knän. Genom att träna dessa i 10-15 minuter varje dag fick man ner skadorna hos de värnpliktiga rejält i just dessa kroppsdelar.

Fick FF idag och skriver under på vad Lars säger.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 26 januari 2006, 16:03

Det var alltså Allan Mann som "uppfann och införde" BRAK?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 26 januari 2006, 17:05

D. Löwenhamn skrev:Det var alltså Allan Mann som "uppfann och införde" BRAK?

mvh/ Daniel
Så här mycket får jag nog scanna utan att bryta mot något.

MVH

Hans
Bilagor
Allan Mann från Försvarets Forum.JPG
Allan Mann från Försvarets Forum.JPG (72.28 KiB) Visad 1462 gånger

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 26 januari 2006, 17:35

Där ser man! Tack för att du tog dig tid och ork att scanna Hans.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Myternas Mann

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 januari 2006, 10:51

Kring Allan Mann fanns det många myter. Detta på grund av hans egen förtegenhet. En av dessa berättelser, som mycket väl kan vara sann, är att Allan inte ville bli major. Detta skall ha inträffat i sambend med befälsreformen 1 juli 1972 aka den första "gradinflationen" (alternativt 1 juni 1983 andra "gradinflationen").

Alltnog "alla förbannade kaptener blev majorer, alla förbannade majorer blev överstelöjtnanter och alla överstelöjtnanter blev förbannade" (för inflationen stannade där). Hur gick det då för kapten Allan Mann?

Allan var ett särfall. Han var civilanställd idrottslärare vid Karlberg och kapten i reserven. Som reservofficer omfattades han formellt inte av "nyordningen", men hans många vänner i Arméstaben arrangerade en speciallösning för att kunna utnämna Allan till major, men han ville själv inte vara med om det. Han lär ha svarat:

"En major skall kunna vara bataljonschef. Det kan inte jag. Hellre är jag en bra kapten än en dålig major".

Är det någon annan som hört om detta?

Undrar

Stellan

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Re: Myternas Mann

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 31 januari 2006, 15:18

Hej!
Stellan Bojerud skrev:"En major skall kunna vara bataljonschef. Det kan inte jag. Hellre är jag en bra kapten än en dålig major".
Det låter som Allan! Skall försöka få denna underbara historia verifierad.

Bästa,

Lars

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 januari 2006, 15:44

Hej,

fick detta mail (utdrag) av en kollega (övlt):

"Jag minns Allan Mann som extremt fåordig och begränsad endast till sin nisch, där han i och för sig var överlägset kunnig. Döm om min förvåning när han vid en ledarskapsdiskussion för 20 år sedan kom med ett inlägg som röjde både god vidsynthet, reflexionsförmåga och formuleringskonst. Hans inlägg kom i slutet av diskussionen där han förut setat tyst och det kom mig att ändra uppfattning om honom; han ingav mig nu ännu större respekt än jag hade pga hans specialkunnande."

Respekt var ordet!

Hilsen fra

Stellan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Allan Mann har avlidit

Inlägg av Stellan Bojerud » 19 maj 2009, 15:46

Den fåordige Allan berättade som ovan nämnts vid flera tillfällen inte gärna om kriget. Det är därför ett detektivarbete att söka ta reda på vad han var med om.

Genom att jag fann ut att han den 5/5 1940 (hans 19-årsdag, han var född 5/5 1921) var vid Vauldalens tullstation, har det gått att spåra honom baklänges i tiden. Berättelsen blir då som följer.

14/4
Allan Mann ingår i kompani Gamst (löjtnant Einar Gamst ÍR 12/SFK) 3.pluton (fänrik Arne Johanssen IR 2) under striden vid Skarnes.

15/4
Deltar i samma förband under striden vid Överström.

17/4
Plutonen uppgick i kompani Rustad (kapten Karl Rustad IR 4) som 3.pluton (översergeant Henry Sundstrand SFK). Deltar i det misslyckade motanfallet vid Ramsöyen 17/4.

17/4
Kompaniet reorganiseras som kompani Naug (kapten Karl Naug IR 1). Utsätts för flygangrepp vid Teleneset station 24/4.

1/5
Resterna av kompaniet uppgått i kompani Wraal (löjtnant Fredrik Wraal SFK). Kommer i strid vid Os 2/5. Odiskutabel seger för norrmännen. Löjtnant Wraal var ute på rekognocering, så striden leddes av fänrik Tage Sixten Holmquist SFK (befordrades till löjtnant).

3/5
Order att avbryta striderna i södra Norge. Allan Mann är en av 22 frivilliga som reser via Rovaniemi till Narviks-området.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Allan Mann har avlidit

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 maj 2009, 19:20

Allan Mann vid Narvik.

Fakta är att Allan Mann fick Légion d´Honneur och Croix de Guèrre. Till den sistnämnda hade han en bronspalm på medaljbandet. Detta betyder att han varit omnämnd à lórdre de l´armée, d v s arméorder. De som fått denna medalj på rekommendation av lägre befälsnivåer fick inga palmer, utan stjärnor.

I närheten av Katterat station (som då hette Hundalen) träffades Allan Mann natten mellan 6 och 7 juni av granatsplitter i magen och hans franske chef, en underlöjtnant ur legionen, sårades i en fot. Allan lyckades göra en skidkälke och dra fransmannen mot svenska gränsen.

Enligt "Svenskar i krig" (sid 185, första utgåvan) gick det till såhär:

”Jag kommer inte ihåg så mycket. Jag vet bara att det var jobbigt, mycket jobbigt. Kanske var det nio kilometer. Jag vet inte. Det var mycket snö den våren. Jag gick nog inte rakt och jag blödde ur mina sår. Fransmannen kunde inte gå. Han bara skrek ”avancer, anancer”. En svensk patrull fann oss i gränsgatan fyra kilometer söder om Riksgränsen. Vi klarade oss. Jag kommer inte ihåg men de har berättat att de behandlade mig i Vassijaure innan de transporterade mig söderut.”

Jag tror att det är något som är fel här. Det är tidsangivelsen, för den 7 juni utskeppades de sista legionärerna från Narvik.

Allan ingick i II.bat IR 15 under befäl av major Ivar Hyldmo. Huvuddelen av denna bataljon jämte 2.bat ur främlingslegionens 13:e halvbrigad, 13e DBLE (Övlt Magrin-Vernerey, senare känd som general Monclar) intog Narvik 28/5. I denna legionbataljon deltog bl a översergeant Assar Tano.

1.bataljonen ur 13:e DBLE (Major Boyer-Resses) anföll samtidigt österut mot Sverige och bröt upp tyskt motstånd längs Riksgränsbanan. Redan den 28/5 hade legionärerna nått i höjd med Sildvik och trängde tyskarna mot Björnefjell i nordöst.
2.kompaniet under kapten Gilbert framträngde längs järnvägen.
1.kompaniet under kapten Guittaut över höjderna 295 och 457 söder därom.
7.kompaniet IR 15 (där Allan Mann bör ha ingått) söder om legionen över höjd 457 mot höjd 1270.

30/5 intog 1.bataljonen ur 13:e DBLE Straumsnes jvgstn och framträngde 31/5 öster därom och tog 2/6 höjd 638.

Det troliga är att Allan Mann och den franske officeren ingick i en patrull, som skulle spana mot Hundalen (nu Kateratt). Order om sådan spaning hade getts 31/5.

Varför ingick Allan i en fransk styrka? Det sannolika är att legionärerna saknade skidvana och inte hade tillräckligt många skidor. Assar Tano har uppgett att i 1.bat 13:e DBLE ingick endast en pluton med 42 skidlöpare. Det är inte känt om 2.bat hade några alls.

Att rekognocera per skidor i den aktuella terrängen krävde sin man. Spaningen bör ha utgått från området kring höjd 638 öster om Straumsnes jvgstn. Då bör Allan Mann ha varit i trakten av Hundalen omkring den 3-4/6. Därifrån bör han ha dragit den skadade fransmannen rakt österut vilket stämmer med uppgiften att de påträffades av svensk gränsbevakning (ur Skidlöparbatljonen I 19) i gränsgatan 4 km söder Riksgränsens jvgstn.

Jag är tveksam till astt fransmannen skulle ha varit officer. Allan Man talade i Försvarets Forum endast om en soldat. Den franska krigshistoriken nämner inget om att en officer skulle ha hamnat i Sverige och svenska källor borde ha nämnt något så ovanligt som en legionärofficer.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Allan Mann har avlidit

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 maj 2009, 19:37

I "Svenskar i Krig" skriver Lars Gyllenhaal:

"Mann har såvitt känt inte närmare beskrivit sin egen roll i de sex-sju timmar av strid som föregick det tyskockuperade Narviks fall. Han har enbart bekräftat att han var med ---".

Ja, han var med. Men inte i själva rensningen av staden, utan i den styrka som omslöt den österifrån (7.komp IR 15). Söderifrån angreps och omslöts staden av den polska bergsjägarbrigaden.

Skriv svar