Allan Mann har avlidit

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan Mann

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 januari 2006, 12:51

Hej Lars!

Instämmer. Aftonbladet menar nog numera lätträknad skara.

Så här en liten bildgåta.

Från vänster: Okänd, okänd, kapten Gösta Benckert (??), överste Anders Grafström (??) samt kapten Allan Mann. Sannolikt 1970-tal. Endast Allan Mann är säkert identifierad. Vilka är de övriga?
Bilagor
minnesmarke_oslo_b.jpg
minnesmarke_oslo_b.jpg (64.56 KiB) Visad 2086 gånger

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

bildgåtan

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 14 januari 2006, 13:32

Hej Stellan!

Tror du har helt rätt att det är Benckert och Grafström i m/60 med Allan. Blev dock lite förvånad av att få se Benckert var i m/60. Men han kanske tillhörde Hemvärnet vid denna tid?

De andra gissar jag är norrmän, kanske Linge-veteraner. Bjarne Holth Larsen var ju en av dem som Allan hade allra mest kontakt med i Norge men jag är osäker på hur han såg ut.

Jag vet att Allan var initiativtagare till detta monument och med det samt ett framträdande under ett symposium i Sthlm på 80-talet ville poängtera att han inte var ensam om att ha stridit för Norge, och att nära hundra svenskar till och med gav sina liv för Norges frihet (som monumentet slår fast). F.ö. nästan lika många svenskar som dog för Finland 1939-1944.

Jag har besökt detta monument i slutet av 1980-talet och min minnesbild av det är att det är omgivet av höga buskar - nästan som en skog. Men de kanske har klippts ned sedan dess.

Vad gäller Dieppe så var detta lite för osäkert för att jag skulle nämna det i Svenskar i krig. Men det har sedan dess framkommit genom ytterligare vittnesmål - så det kan nu anses vara bevisat. Om ingen annan gör det så kommer jag att uppsöka de brittiska arkiven och ta reda på hans förbandstillhörighet vid Dieppe etc.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Mann & Benckert

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 januari 2006, 13:48

Hello,

Gösta Benkert var vid ifrågavarande tidpunkt (legendarisk) kapten i Svea livgardes reserv. Om det rör sig om Anders Grafström kan bilden dateras till före det han befordrades till generalmajor och efter det Allan Mann bytt från Älvsborgs till Södermanlands regemente.

Hilsen fra



PS. Jag håller på och söker hitta svaret på Dieppe-frågan. Allan fick Légion d´Honneur och Croix de Guèrre för Narvik 1940. Men han fick senare Military Medal och ett andra Croix de Guèrre. För vilken insats?

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 14 januari 2006, 16:22

Männen i uniform är Benckert, Grafström och Mann. Männen till vänster i civil klädsel är Harald Lund och Tage Holmquist, två norska finlandsfrivilliga. Bilden är tagen i samband med att Norge högtidlighöll 25-årsminnet av krigsslutet 1970.

/Nicolas

Användarvisningsbild
petviken
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 april 2004, 21:14
Ort: Stockholm

Bok om Allan Mann

Inlägg av petviken » 14 januari 2006, 20:40

En fråga till Stefan:

- Skrev Allan någon form av dagbok eller dylikt?

Skulle vara intressant att läsa om honom i en bok.

P.S Tack Stellan för all info om en mann jag aldrig hade hört talas om innan.

/Johan "70-talist"

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Grafström

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2006, 06:01

Tack för ID Nicolas.

Vilken koppling hade Anders Grafström till Norge? Hans verksamheter i Finland känner jag till - men Norge?

Undrar

Stellan

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 15 januari 2006, 10:33

Grafström deltog vid avtäckandet av minnesmärket i egenskap av ordförande för Förbundet Svenska Finlandsfrivilliga.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Harald Lund

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2006, 11:13

Tack för det!

Då är Grafströms roll klar. Många Norgefrivilliga kom ju från SFK. Tage Sixten Holmquist, 14/6 1907, Sergeant. Löjtnant i Norge. Krigsmedaljen. Fd SFK 7330.

Men vad är känt om Harald Lund. Jag har honom inte på min lista över frivilliga i Norge.

Undrar

Stellan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan Mann och Military Medal

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2006, 11:26

Eftersom Allan så ogärna talade om sig själv finns det många oklarheter. Vad som väl kan anses vara klarlagt är:

1) SFK nr 8038.
2) Kongsvinger, Kompani Gamst, April 1940.
3) Légion d´Honneur och Croix de Guèrre Narvik Juni 1940.

Men för vad fick Allan Military Medal och sitt andra Croix de Guèrre. Det antyder Frankrike på något sätt.

I augusti 1942 fick en viss Lance Corporal "Dickie" Mann vid No 4 Commando Military Medal för Dieppe. Kan denne "Dickie" vara identisk med Allan? Det är känt att No 10 (Interallied) Commando innehöll både fransmän och norrmän (dit vi i detta sammanhang får räkna Allan) varav något dussin deltog som utlånade till No 3 och No 4 Commando vid Dieppe.

Mvh
Stellan

Användarvisningsbild
Nicolas von Schmidt-Lauss
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 29 mars 2002, 14:35
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Nicolas von Schmidt-Lauss » 15 januari 2006, 11:37

Stellan, nu har vi nog seglat om varandra. Bilden återfinns i Förbundet Svenska Finlandsfrivilligas tidning 3/1970 i samband med ett reportage från händelsen. Enligt bildtexten, som lyder "... Till vänster i civil klädsel två norska finlandsfrivilliga, Harald Lund och Tage Holmquist". Alltså norska, inte svenska frivilliga. Om du har info att Holmquist var svensk norgefrivillig blir det ju knepigt. Kan bildtexten måhända vara felaktig?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Holmqvist

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 januari 2006, 11:51

Hello,

Tage Holmqvist var svensk fd SFK. Han kom till Norge 23 april 1940 och stred vid Os utanför Röros. Åter till Sverige 5 maj 1940 sedan de allierade uppgett Sydnorge. Han har skrivit i FSFT 1950 nr 1 "Med svenska frivilliga i Norge".

Hälsar

Stellan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 15 januari 2006, 12:17

Befann mig på Akademibokhandeln igår och fick syn på ett verk om Dieppe-räden (författaren kan ha varit en Robin Neillands, minns inte säkert). Jag hade inte tid att kolla närmare, men slog med anledning av ovanstående upp "Mann" i registret. Där fanns rätt många sidor där om en "Churchill Mann". Jag hann inte slå upp sidorna, och eftersom jag inte har några kunskaper om Dieppe i övrigt vet jag inte om C Mann är en helt annan person, och kanske känd. Men av något intresse kanske saken är för er andra?

Boken hade svart rygg med "Dieppe" i röd text, om nån besöker en bokhandel... Förlåt den dåliga informationen, skriver ur det ännu sämre minnet!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 15 januari 2006, 13:40

Att en svensk stred på de allierades sida vid Dieppe var en nyhet för mig. Men är ni medvetna om att svenska SS-frivilliga deltog på tysk sida? Svenskar var därmed representerade på båda sidor i samma slag! Så mycket strid hann dock inte de svenska SS-frivilliga se vid Dieppe, ett par skott hann avlossas. Sedan fick de ta hand om runt 75 fångar, men ingen av dessa fångar var engelsman.

mvh/ Daniel

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Hej

Inlägg av Simon_HBG » 15 januari 2006, 15:27

a.holmberg skrev:Allan Mann var som tidigare nämnt en mycket speciell man. I synnerhet då han inte ofta ville tala om sina krugsupplevelser. Frid över hans minne.
Känner igen detta. Hade igår en lång diskussion med en av Allan Mann's f.d. kollegor på Karlberg. Han bekräftades Allan's tystnad när det gäller hans upplevelser under kriget.

Vid de tillfällen han berättade, så var det väldigt kort.. "Jag gick in i en tågtunnel och från andra sidan gick två tyskar in. Jag var den enda som kom ut".

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Dieppe

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 15 januari 2006, 17:47

Hej!

Ang. svenskar på den tyska sidan vid Dieppe: de nämns i ett nr av Den Svenske. Men deras namn har mig veterligen inte blivit klarlagda.

Ang. Tage Sixten Holmquist så var han helt säkert svensk och först frívillig i Finland och därefter i Norge. Min egen morfar har berättat om honom och Göran Andolf har skrivit några rader om honom inkl hans nr i SFK i boken Urladdning.

Ang. varför Allan Mann erhöll ett Croix de Guerre (franskt krigskors) är det väl möjligt att det var pga hans deltagande i den norsk-franska landstigningen vid Narvik 28 maj 1940, som resulterade i att de allierade återtog Narvik.

Ang. böcker om Allan Mann: det finns än så länge bara en bok på norska och en på svenska som tar upp Allan Mann mer ingående. De är Kurer for frihet av J. Haganaes och Svenskar i krig av undertecknad och Lennart Westberg.

Mvh,

Lars

Skriv svar