Allan Mann har avlidit

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 16 december 2005, 22:17

Hej!
Minnesord, för vem det vara månde, handlar ju allt som oftast om yrkeslivet. Det vore omöjligt att ha en "yrkesbild" för alla bortgångna (och för dem som saknat yrke, får de inte ha en bild alls?). Principen för bilderna blir därmed logisk, bröst-axelparti-ansikte. Det är ingen journalistisk avvägning, minnesorden är knappast till stor del intagna efter nyhetsvärde.
Sant att det är omöjligt att ha med en "yrkesbild" av alla, men i det här fallet måste man nog medge att det var klumpigt av DN. Undrar om de ens övervägde att ha med en större bild.

Sedan måste man ju hålla med Lars G i hans "mediekritik" beträffande deras totala brist för intresse för annat än svenskar som "stred" för Hitler.

Artur

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan Mann

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 december 2005, 03:12

Hello,

De två "okända" medaljerna är nu identifierade. Rad 2: Norska motståndsmedaljen, nr 3 är Talvisodan Lapin Risti d v s Vinterkrigets Lapplandskors.

Foto: I norsk tjänst.
Bilagor
kaptein_allan_mann_.jpg
kaptein_allan_mann_.jpg (82.68 KiB) Visad 4676 gånger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

En man med stor personlig integritet

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 december 2005, 04:49

Allan Mann var en man med stor personlig integritet och med fasta principer. Sålunda bar han inga medaljer som han erhållit under fredstjänstgöring utan endast sådana han erhållit i krig.

Räknat från vänster övre raden: 1) Norska S:t Olav med ekgren 2) Franska Légion d´Honneur 3) Franska Croix de Guèrre (två gånger) 4) Brittiska Military Medal. Nedre raden: 5) Norska motståndsmedaljen 6) Finska vinterkriget 1939-40 7) Brittiska 1939-45 Star 6) Finska Lapplandskorset.

Jag kommer ihåg att det satt hårt åt innan Allan fick rätt att bära sina brittiska fallskärmsvingar till svensk uniform (avundsjuka). Det var på 1960-talet. Märket på axeln "Kompani Linge" är nog helt unikt i svenska armén.
Bilagor
allan_mann_2.jpg
allan_mann_2.jpg (70.73 KiB) Visad 4669 gånger

a.holmberg
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 april 2002, 13:02
Ort: Malmö, Sweden

Hej

Inlägg av a.holmberg » 17 december 2005, 08:54

Allan Mann var som tidigare nämnt en mycket speciell man. I synnerhet då han inte ofta ville tala om sina krugsupplevelser. Frid över hans minne.

FN medaljen är väl den för Cypern? Och så till en annan fr¨ga n¨gon kanske kan svara på. Den här medaljen Sv. Norge frivilliga n¨gon som vet något mer om denna, har aldrig sett eller hört talas om den innan?

Mvh
Andreas

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

sv-norsk medalj

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 17 december 2005, 09:34

Andreas, du tog orden ur min mun. Den svensk-norska medaljen har jag noll info om. Jag skäms :oops: , för den är ju superintressant!

Stellan, har du möjlighet att kanske lägga in en separat bild av den, så att man kan se den ordentligt, och gärna bägge sidorna. Alternativt kanske du kan berätta vad som står på den. Vet du vem som präglat den? Norska staten? Gösta Benckert? Det finns nog fler än jag som skulle bli mycket tacksamma för mer info om denna raritet. Eller?

Bästa,

Lars

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Ingen aning

Inlägg av Stellan Bojerud » 18 december 2005, 14:34

Vet inget om den medaljen. Min slutsats av bandet är att det torde vara en minnesmedalj från någon kamratföreninge (motsv). Jämför Sv finlandsfriv medalj nr 2 i sista raden.

Nu vet jag varför Allan inte fick brittiska 1939-45 War Medal. Den delades nämligen inte ut till utländska frivilliga som redan fått medalj i sitt hemland.

"Diamanten" på Allans krigsdeltagarmedalj nr 1 i mellersta raden betyder att han kvalificerat sig för den på två grunder nämligen 1) tjänst i motståndsrörelsen och 2) tjänst i exilstyrkorna.

Hälsar

Stellan

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 18 december 2005, 19:02

Hej!

Tack, Stellan!

Jag tror att två norska vänner kanske har löst mysteriet med den norsk-svenska medaljen, se: http://samlarforum.skalman.nu/viewtopic.php?t=5659

Beste hilsen,

Lars

Användarvisningsbild
KjelleB
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 7 augusti 2004, 18:59
Ort: Stockholm

Inlägg av KjelleB » 26 december 2005, 09:13

Jag träffade aldrig Allan Mann, men flera av mina vänner har gjort det... Det är med sorg jag läser att han nu är borta ur denna världen. Vila i frid!!

/Kjelle

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Runa i SvD

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 december 2005, 03:12

Svenska Dagbladet publicerade runa om Allan 30 december 2005.

Gott Nytt år!

Stellan

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Media

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 9 januari 2006, 18:01

F.k. har jag startat en relevant tråd i sektionen för media, här: viewtopic.php?t=22460

I den tråd där du nu befinner dig hoppas jag vi kan fortsätta prata enbart om Allan Manns liv.

Jag borde kanske ha gjort så här från början...

:)

Lars

P.S.
Publiceringsdatumet för minnesorden i SvD varierar beroende på vilken upplaga av SvD man har. Vill någon söka rätt på orden i Säffle eller Kiruna: kolla datum både före och efter.
D.S.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 12 januari 2006, 11:49

Om Allan Mann på Försvarets hemsida:
http://www.mhsk.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=30530

/CvD

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 14 januari 2006, 09:45

Aftonbladet har skrivit en bildrik artikel om Mann: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 11,00.html

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan Mann

Inlägg av Stellan Bojerud » 14 januari 2006, 11:12

Tackar för detta!

Inte trodde jag det skulle gå så fort. Aftonbladet ringde igår, så jag tänkte att det väl kommer på söndag. Artikeln blev ju nästan helt rätt, men det var sydväst om Kongsvinger (Skarnes) som Allan stred. Jag vet inte om han var med vid Röros.

På måndag morgon sänder Radio Skaraborg ett inslag av Allan, som ju var från Töreboda.

Hälsningar

Stellan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 14 januari 2006, 11:56

Det stod i artikeln i Aftonbladet att han deltog i Diepperäden. Någon som vet med vilket förband han deltog med? Jag antar att det var med kommandoförbanden, men var det No. 3 Commando eller med No. 4 Commando??

/CvD

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

AB

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 14 januari 2006, 12:26

Detta hedrar Aftonbladet. I stort sett bra skrivet!

Att han skulle ha varit i en "ytterst lätträknad" skara antyder dock knappast över tusen pers!

Men bra, trots allt!

:-)

Lars
Senast redigerad av 1 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar