Allan Mann har avlidit

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Allan Mann har avlidit

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 14 december 2005, 17:39

Allan Mann, en av Sveriges mest kända och uppskattade officerare i modern tid, avled den 5 december 2005.

Mann var en av de svenskar som ställde upp som soldater för de allierade 1940-45 och dessförinnan för Finland i vinterkriget.

Som en av ca 300 svenskar ställde Allan Mann verkligen upp för Norge redan i april 1940, då tyskarna kom. Vid Narvik räddade han genom en extremt påfrestande och farlig insats livet på en senare mycket hög fransk officer. Därefter var han kurir mellan det ockuperade Norge och Sverige. Slutligen tjänstgjorde han i Special Operations Executive (SOE) och fälldes bl a i fallskärm över Nordnorge från de amerikanska C-47:orna som var baserade på Kallax (F 21 utanför Luleå).

Mig veterligen har ännu ingen svensk tidning skrivit en rad om hans död. Rätta mig om jag har fel. Jag hoppas jag har fel! Och berätta gärna om du sett eller hört något på radio eller teve om detta.

Är det så illa som jag befarar - mediatystnad - så är det en skam för detta land.

Mer info finns på Karlbergs hemsida: http://www.mhsk.mil.se/index.php?c=news&id=30530

Mvh,

Lars
Senast redigerad av 3 Lars Gyllenhaal, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28600
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Allan Mann har avlidit

Inlägg av Hans » 14 december 2005, 17:49

Frid över hans minne.

Igår skrev jag om honom i "Kontakt med krigsveteraner från 2vk?" utan att veta om hans bortgång.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 14 december 2005, 19:44

Vila i frid.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan Mann

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 december 2005, 08:32

Dödsannons stod i DN -minns jag rätt 12 dec. Allan avled 5 dec 2005. Begravning sker i Solna kyrka 11 januari 2006. Jag har skrivit minnesord och sänt till DN och SvD.

Där finns två artiklar i dagens DN.

Stellan Bojerud
Bilagor
allan.jpg
allan.jpg (13.18 KiB) Visad 11805 gånger

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan Mann

Inlägg av Stellan Bojerud » 15 december 2005, 09:03

Utdrag ur Dagens Nyheter 15 december 2005:

Allan Mann till minne
En behaglig sommarkväll 1970 kom jag för ovanlighetens skull i fysiskt handgemäng med två något berusade men kraftiga unga män. Detta skedde på Gåstorget i Gamla Stan och polis kom snabbt till platsen, varvid jag kunde överlämna ett par färdigförpackade fridstörare. Vittnen på platsen kunde intyga att det var jag som hade blivit överfallen och därmed var saken utagerad för min del. En av polismännen frågade mig dock i avskedets stund hur det kom sig att jag ensam kunnat övermanna dessa ynglingar, varvid jag sanningsenligt kunde berätta att den konsten hade jag lärt av kapten Allan Mann vid Krigsskolan, Karlberg.

NÄR JAG BÖRJADE SOM KADETT på Karlberg var Allan Mann redan ett begrepp, som omnämndes med respekt. Sannolikt är han den lärare som uppnått den längsta tjänstetiden vid denna akademi, där han verkade som gymnastiklärare och instruktör i närstrid mellan åren 1951 och 1984.

Allan Gustav Bertil Mann var född utanför Borås den 5 maj 1921. Han hade inte gjort värnplikten då han såsom 18-årig gick ut i Finska Vinterkriget 1939, där han kom att bli ordonnans hos den legendariske kaptenen Malcolm Murray. I april 1940 slöt han sig till norska armén, varvid han stred mot tyskarna vid Kongsvinger och Narvik.

DÅ DE ALLIERADE UTRYMDE NORGE följde Allan Mann med till Storbritannien, där han anslöt sig till legendariska kommandostyrkan kompani Linge. 1941 blev Allan Mann frikallad från värnplikt i Sverige på grund av krigsskador, men fortsatte att arbeta som kurir till den norska motståndsrörelsen, varvid han genomförde 52 riskfyllda uppdrag i det tyskockuperade Norge. Hans sammanlagda tid i aktiv krigstjänt varade 68 månader.

Efter kriget blev Allan Mann gymnastiklärare vid norska Krigsskolen och var en tid även kapten vid norska Signalregementet innan han 1951 fick en tillfällig anställning som gymnastiklärare vid Krigsskolan, Karlberg. Genom särskilt beslut fick Allan Mann 1956 ordinarie tjänst vid Karlberg och förordnades som kapten fastän han aldrig gjort militärtjänst i Sverige. Han blev 1967 kapten i pansartruppernas reserv och avgick 1984 med pension från Karlberg.

I MARS 2004 GENOMFÖRDES i Nordnorge en internationell övning i krishantering, som fick namnet Operation Allan Mann till åminnelse av hans insatser vid Narvik, som långt tidigare hedrats med franska Légion d´Honneur.

Av hans många krigsutmärkelser kan vidare nämnas brittiska Military Medal, franska Croix de Guèrre och norska S:t Olovsmedaljen. Till dessa hedersbetygelser ber jag vördnadsfullt att få tillägga ett personligt tack för den utbildning, som satte mig i stånda att vinna slaget på Gåstorget .

EFTER UTBILDNINGEN på Karlberg hade jag förmånen att vid flera tillfällen träffa Allan Mann, bland annat vid militärhistoriska studieresor i Frankrike. Allan Mann var en mycket vänlig och lågmäld person som var helt utan yttre åthävor, men som hade ett ovanligt gott personminne. Han var inte särskilt förtjust i att tala om krigsminnen, utan var mer intresserad av att sörja för krigsinvalider samt att efterforska saknade och stupade. En kuriositet var att Allan Mann under hela sin långa gärning i svenska armén använde norska kommandon och fackuttryck, men så var ju hans hustru norska.

Allan Mann var en person som gjorde saker och som inte bara talade om att göra något. Hans hållning var sådan att han inte behövde bruka ord för att göra intryck, det räckte med hans personliga utstrålning. Att ha fått lära känna Allan Mann är en förmån, som jag ödmjukt ber att få tacka för. När jag nu riktar ett stort och hjärtligt tack till Allan, som den 5 december 2005 enrollerat sig i den odödliga armén, talar jag inte enbart för egen del, utan även för de karlbergskamrater som kontaktat mig de senaste dagarna och bett om en sista hälsning till en mycket uppskattad lärare och god vän.


Stellan Bojerud
Överstelöjtnant
Fd huvudlärare i militärhistoria vid Försvarshögskolan


___

Allan Mann
Allan Mann, Solna har avlidit i en ålder av 84 år. Hans närmaste är dottern Benedikte med familj och syskon.

Allan Mann från Töreboda var 18 år och nybliven juniormästare i brottning när han 1939 anmälde sig som frivillig i Finska vinterkriget. Han hade ännu inte mönstrat men antogs ändå som ordonnans i Svenska Frivilligkåren.

VID KRIGSUTBROTTET i Norge 9 april 1940 ville han inte svika sina norska vänner som han lärt känna i Finland. Tillsammans med dem for han över till Norge för att delta i fördröjningsstriderna vid reträtten mot Röros. När striderna i Sydnorge upphört sökte sig Allan och hans kamrater via inlandsbanan och Finland (Petsamo) till Nordnorge där strider ännu pågick. Tillhörande en norsk bataljon deltog han i återerövringen av Narvik 28 maj 1940 i mycket hårda strider mot general Dietels tyska bergsjägare.

I början av juni tillhörde han en styrka med franska främlingslegionärer, polska och norska soldater, som pressade de tyska förbanden längs järnvägen från Narvik mot svenska gränsen.

UNDER DESSA strider sårades han av granatsplitter i magen samtidigt som hans plutonchef, en fransk löjtnant, skadades i ena benet. På en tillfälligt gjord skidkälke släpade Allan legionären under 19 timmar i djup blötsnö mot den svenska gränsen. En svensk gränspatrull fann de två, Allan medvetslös av blodförlust och ansträngning.

För sin insats utnämndes Allan Mann efter kriget under mycket högtidliga förhållanden i Frankrike till riddare av Hederslegionen.
Under den följande sjukhusvistelsen i Stockholm värvades han som kurir mellan Sverige och det ockuperade Norge och utförde ett 50-tal uppdrag för den norska motståndsrörelsen utan att infångas av Gestapo.

I SLUTSKEDET AV KRIGET flögs han till Storbritannien och utbildades för specialuppdrag i bl a sabotage, närstrid och fallskärmshoppning.

Till Sverige återvände han i slutet av 1944 och underställdes den norskamerikanske flygöversten Bernt Balchen, som var stationerad i Luleå med ett tjugotal Dakota-plan. Han deltog i ett flertal underrättelse-, understöds- och räddningsoperationer till den svårt krigshärjade norska Finnmarken.
För sina insatser tilldelades Allan efter kriget förutom Hederslegionen även norska St Olavsmedaljen med ekegren och Försvarsmedaljen med lagergren, brittiska Military Medal, två franska krigskors och finska medaljer från vinterkriget.

EFTER KRIGET utbildade han sig till gymnastiklärare i Norge, blev norsk officer, gifte sig med norskan Mary och återvände i början av 50-talet till Sverige där han fick kaptens grad och anställdes som lärare i fysisk träning och närstrid vid Krigsskolan Karlberg och Gymnastik och Idrottsskolan, en uppgift han innehade i mer än 30 år.

En stor del av den svenska befälskåren; armé- marin- och flygofficerare har sålunda utbildats av honom. Genom hans träningsprogram för buk, rygg, armar och knän (BRAK) har inte bara Försvarsmakten utan även Polisen, Brandkåren m fl civila institutioner och företag utnyttjat hans tjänster.

VI MINNS ALLAN MANN som ett föredöme i omtanke och ödmjukhet. Han var t ex mån om att hjälpa sina stupade vänners familjer och skapa minnesmärke över svenska sjömän, som omkommit under kriget för Norge.. Han undvek alltid att framhålla sina egna insatser. Allan var en säregen instruktör och hans lektioner av högsta kvalitet även inom ämnet ledarskap.

Vi är många, ibland med viss fasa, som fick uppleva den kluriga glimten i hans blick när han skulle visa ett närstridsgrepp och sa: "Kan jag få låna dej?" Hans enastående personminne och att alltid ha tid för ett samtal gjorde honom mycket omtyckt. Vi glömmer aldrig hans "björnaktiga handslag" utstrålande fasthet, välvilja och vänskap.
Vilken hedersman denne Allan Mann!

Gösta Gärdin
Rolf Wikström
Torbjörn Elming fd chef Krigsskolan, fd chef Gymnastik o Idrottsskolan, fd chef Armén Fallskärmsjägarskola

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

DN?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 15 december 2005, 09:09

Tack, Stellan!

All heder åt Karlberg och dig, som hedrat Allan Mann med pressmeddelande och minnesord.

Sveriges tidningsredaktioner (och radio & TV:s dito) är jag emellertid besviken på, som uppenbarligen först idag publicerat en nyhetsartikel om Allan, tio dagar efter att han avlidit. Man kan jämföra med hur snabbt det går mellan att någon popartist/dokusåpakändis/prins rör på lillfingret och att detta finns dokumenterat i text och bild i ett dussin tdiningar.

Bästa hälsningar,

Lars

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

DN

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 15 december 2005, 09:21

P.S.

Har nu lusläst DN 15 december. Fann ingenting om Allan Mann - men detta är sannolikt för att jag har DN-upplagan för Övre Norrland. Jag antar att vi här uppe i de norra delarna av landet får se minnesorden i morgondagens DN.

Som jag tolkar det har alltså inte en enda redaktionell nyhetsartikel ännu skrivits om Allans död. Minnesorden har ju inte skrivits på någon redaktion utan insänts av Allans närmaste vänkrets.

Rätta mig, mycket gärna, om jag har fel.

Dödsannnonsen publicerades f.ö. i DN söndag 11 dec (åtminstone i upplagan för ÖN) på s. 30.

En vän till Allan i Värmland skall igår ha fått in en minnestext om Allan i Värmlands Folkblad (alltså VF av den 14 dec). Någon som har VF här?

Bästa,

Lars

Användarvisningsbild
Utåtriktad
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 9 juni 2005, 16:34
Ort: Hammarö

Inlägg av Utåtriktad » 15 december 2005, 11:28

Länk till Värmlands Folkblad:

http://www.vf.se/

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

DN 16 dec

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 16 december 2005, 09:04

Nu har minnesorden om Allan Mann publicerats i den DN-upplaga som görs för övre Norrland, dvs DN för 16 december.

Två kommentarer:

På samma sida finns minnesord om Erik Rabo, en annan svensk frivillig som just avlidit, men han deltog i ett annat krig: spanska inbördeskriget. Undertecknad hade förmånen att få prata och brevväxla med både Rabo och Mann. Jag kan därför intyga att bägge var mycket generösa och starka personligheter.

Det är givetvis bra att DN upplåtit utrymme till minnesorden om Allan, men hur kunde ansvarige bildredaktör på DN klippa bort Allan Mann under hakan? Alla som sett bilden oklippt (se bilden ovan, tack vare Stellan Bojerud) vet ju att Allans uniform var unik i Sverige, med både brittiska fallskärmsvingar, norskt märke för "kompani Linge" och tyngre medaljer (för handlingar i strid) än vad de allra flesta svenska generaler har fått i modern tid. Men inget av detta syns i DN eftersom DN:s eminente bildredaktör av en händelse har klippt bort det. Med tanke på att artikeln enbart handlar om Allans militära bana anser jag det vara en anmärkningsvärd bortklippning. Eller är jag bara en insnöad och överkänslig militaristisk fåntratt?

L

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: DN 16 dec

Inlägg av Hexmaster » 16 december 2005, 09:40

Lars Gyllenhaal skrev:Alla som sett bilden oklippt (se bilden ovan, tack vare Stellan Bojerud) vet ju att Allans uniform var unik i Sverige, med både brittiska fallskärmsvingar, norskt märke för "kompani Linge" och tyngre medaljer (för handlingar i strid) än vad de allra flesta svenska generaler har fått i modern tid.
Jag såg också bilden, men visste inte om att den var unik förrän du skrev det. Jag tror inte att bildredaktören heller visste det.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: DN 16 dec

Inlägg av Gutekrigaren » 16 december 2005, 10:05

Lars Gyllenhaal skrev:Det är givetvis bra att DN upplåtit utrymme till minnesorden om Allan, men hur kunde ansvarige bildredaktör på DN klippa bort Allan Mann under hakan? Alla som sett bilden oklippt (se bilden ovan, tack vare Stellan Bojerud) vet ju att Allans uniform var unik i Sverige, med både brittiska fallskärmsvingar, norskt märke för "kompani Linge" och tyngre medaljer (för handlingar i strid) än vad de allra flesta svenska generaler har fått i modern tid. Men inget av detta syns i DN eftersom DN:s eminente bildredaktör av en händelse har klippt bort det. Med tanke på att artikeln enbart handlar om Allans militära bana anser jag det vara en anmärkningsvärd bortklippning. Eller är jag bara en insnöad och överkänslig militaristisk fåntratt?

L
Han eller hon har inte klippt bort det av en händelse. Formatet är detsamma som för i stort sett samtliga minnesordsfoton, oavsett om klädseln är ovanlig eller ej behandlas alla på samma vis. Texten handlar om som andra minnesord om den bortgångnes liv och yrkesliv. Som i det här fallet råkar vara militärt. Det är den bortgångne som skall avbildas, inte yrkeslivet. Så uppfattar jag saken.

Jag tror knappast att DN eller andra tidningar medvetet vanhedrar Allan Mann, och därför kanske tråden bör handla om dennes liv och gärningar än diskussion om uteblivna artiklar. Mediekritik är förvisso intressant, men inom alla samhällets fält finns av medierna förbigångna personer och händelser och vi får nog lita till att medierna lyckas få åtminstone någon jämvikt i skildringen av dem.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

yrkeslivet

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 16 december 2005, 10:47

Hej Gutekrigaren!

Med respekt för din åsikt så är min att DN även ur journalistisk synvinkel har agerat märkligt, eftersom texten till 99% handlar om Allan Manns yrkesliv. Att då klippa bort både hans grad, truppslag och medaljer och enbart visa ansiktet är i mitt tycke besynnerligt. Jag beklagar att jag i denna tråd ägnat en hel del ord åt mediekritik, men eftersom Allan Mann var ovanligt respekterad inom Försvarsmakten samtidigt som han själv var den siste på vår jord som ville prata om sig själv och egna krigsinsatser så ansåg jag det vara nödvändigt.

För att återvända till det egentliga ämnet, Allan Manns krigsinsater, så skulle jag vilja jämföra Mann med Erik Lewenhaupt, Sivert Windh och Ralph Goranson. Med andra ord anser jag hans insatser vara bland de mest gripande och inspirerande som jag stött på under mina år av arbete med svenskar i främmande krigstjänst.

Mvh,

Lars

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: yrkeslivet

Inlägg av Gutekrigaren » 16 december 2005, 12:46

Lars Gyllenhaal skrev:Hej Gutekrigaren!

Med respekt för din åsikt så är min att DN även ur journalistisk synvinkel har agerat märkligt, eftersom texten till 99% handlar om Allan Manns yrkesliv. Att då klippa bort både hans grad, truppslag och medaljer och enbart visa ansiktet är i mitt tycke besynnerligt. Jag beklagar att jag i denna tråd ägnat en hel del ord åt mediekritik, men eftersom Allan Mann var ovanligt respekterad inom Försvarsmakten samtidigt som han själv var den siste på vår jord som ville prata om sig själv och egna krigsinsatser så ansåg jag det vara nödvändigt.

Mvh,

Lars
Minnesord, för vem det vara månde, handlar ju allt som oftast om yrkeslivet. Det vore omöjligt att ha en "yrkesbild" för alla bortgångna (och för dem som saknat yrke, får de inte ha en bild alls?). Principen för bilderna blir därmed logisk, bröst-axelparti-ansikte. Det är ingen journalistisk avvägning, minnesorden är knappast till stor del intagna efter nyhetsvärde.

Jag tycker att minnesordet hedrade Mann fint, bilden likaså. För min del avslutar jag därmed diskussionen kring DN:s arbete.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Allan Mann

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 december 2005, 15:24

Här är några av Allan´s medaljer. Han bör även ha haft svenska NOR med hänsyn till mer än 30 år i armén.

Översta radern: St Olov med ekgren. Légion d´Honneur. Croix de Guèrre (två gånger), Military Medal. Andra raden: Okänd norsk. Finland 1939-45. Oidentifierad Finland 1939-45. Britisk 1939-45 Star. Tredje raden: Norska Forsvarsmedaljen m lagerkrans. Sv Finlandsfriv. Sv Norgefriv. FN medalj.

Eftersom Allan hade brittiska Military Medal och 1939-45 Star borde han även ha haft 1939-45 medal, men han var nog för tillbakadragen för att påpeka det. Eftersom han kvalificerat sig för de två förstnämnda borde detta med automatik innebära att han även var kvalificerad för ¨den tredje.
Bilagor
allans_medaljer_b.jpg
allans_medaljer_b.jpg (118.21 KiB) Visad 11559 gånger

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

Kongo?

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 16 december 2005, 15:41

Bra gjort, Stellan. Väldigt trevligt att du fotat av dessa o låter oss alla få se dem.

Kan du bekräfta ett rykte som jag inte efterforskat: att Allan skickades till Kongo förra gången det begav sig, och utbildade FN-bat där i närstrid?

Skriv svar