Övertaget på östfronten
Övertaget på östfronten
En ganska dum fråga egentligen, men hur länge hade tyskarna övertaget på östfronten?
Vad orskakade katastrofen 1944?
Vad orskakade katastrofen 1944?
Allierade storoffensiver från tre fronter mot Tyskland är ett effektivt sätt att knäcka tyskarnas övertag.
Kan dock inte säga exakt när de förlorade övertaget, 1942 eller 1943 skulle jag gissa på, efter de större slagen( El Alamein, Stalingrad osv). En bidragande faktor är ju även bristande industri till följd av allierade bombningar och effektiviserade motståndsrörelser.
Mvh Andreas
Kan dock inte säga exakt när de förlorade övertaget, 1942 eller 1943 skulle jag gissa på, efter de större slagen( El Alamein, Stalingrad osv). En bidragande faktor är ju även bristande industri till följd av allierade bombningar och effektiviserade motståndsrörelser.
Mvh Andreas
Sorry, missuppfattade frågan.
Jag tror att de förlorade övertaget redan efter vintern-41, då Operation Barbarossa frös fast, och de inte längre hade fördelen att kunna överraska ryssarna med att anfalla utan krigsförklaring, dessutom upptäckte de att Ryssland var väääldigt stort...försörjningstrupperna kunde inte hänga med fronten som rörde sig otroligt snabbt. Offensiven på våren 1942 fick ju hjulen att snurra igen, men då hade ryssarna redan hunnit förbereda sig för att bättre stå emot tyskarnas blixtkrig. När sedan katastrofen i Stalingrad kom så markerade det en vändpunkt i kriget på östfronten. Att tyskarna förlorade slaget vid Kursk 1943 var sista spiken i kistan för deras krigslycka på östfronten.
Andreas
Jag tror att de förlorade övertaget redan efter vintern-41, då Operation Barbarossa frös fast, och de inte längre hade fördelen att kunna överraska ryssarna med att anfalla utan krigsförklaring, dessutom upptäckte de att Ryssland var väääldigt stort...försörjningstrupperna kunde inte hänga med fronten som rörde sig otroligt snabbt. Offensiven på våren 1942 fick ju hjulen att snurra igen, men då hade ryssarna redan hunnit förbereda sig för att bättre stå emot tyskarnas blixtkrig. När sedan katastrofen i Stalingrad kom så markerade det en vändpunkt i kriget på östfronten. Att tyskarna förlorade slaget vid Kursk 1943 var sista spiken i kistan för deras krigslycka på östfronten.
Andreas
- Panzerschreck
- Medlem
-
M Corleone
- Medlem
Tyskarna hade definitivt initiativet på östfronten fram till Stalingrad, operation blå tog ryssarna med överraskning därför att de väntat sig ett anfall på moskvafronten. Efter stalingrad kan man diskutera om tyskarna hade initiativet nåt mer men åteminstone fram till kursk så kunde tyskarna bestämma var de skulle anfalla. Det är också intressant att se hur tyskarnas anfallsområde blev smalare och smalare, sommaren 1941 anföll man över hela fronten, 1942 på sydfronten och 1943 i kurskbågen. Efter Kursk var definitivt tiden förbi då tyskarna höll i taktpinnen då fick man anpassa sig efter vad ryssarna gjorde.
- Belisarius
- Medlem
Det var ju lite 'tippgunga' upp och ned för både tyskar och ryssar. Tyskarna AGERADE
juni-december 1941, ryssarna REAGERADE. Efter några månaders 1-1 våren 1942 - agerade
tyskarna igen, men kunde mest reagera efter Stalingradoffensiven i november -42. Med en
suprem kraftansträngning, agerade dom igen vid Kursk....sen var de tyska krafterna i stort
sett förbrukade och det blev bara att 'reagera' tillbaka till Berlin.....Varjag
juni-december 1941, ryssarna REAGERADE. Efter några månaders 1-1 våren 1942 - agerade
tyskarna igen, men kunde mest reagera efter Stalingradoffensiven i november -42. Med en
suprem kraftansträngning, agerade dom igen vid Kursk....sen var de tyska krafterna i stort
sett förbrukade och det blev bara att 'reagera' tillbaka till Berlin.....Varjag
Strategisk storhet
Till Belisarius
Om man överhuvudtaget skall tilldela någon strategisk storhet till dåren Hitler så är det just för draget att satsa på Kaspiska havets oljekällor framför Moskva igen. Försörjningen på bränsle var knapp och Moskva hade visat sig vara en Pyrrhusseger redan för Napoleon. Betänk sedan att tyskarna hade utomordentligt goda relationer med den muslimska/antisemitiska värld som britter lagt under sig 1917. I Irak var tyska första utländska språk i skolorna efter 1936. Kriget i Nordafrika var inte heller förlorat, läget såg snarast hopplöst ut för engelsmännen. Tyskarna var en hårsmån ifrån att innesluta medelhavet och få tillgång till mellanöstern. Konsekvenserna av ett tyskt genombrott för dagens situation i mellanöstern kan knappast underskattas.
Om man överhuvudtaget skall tilldela någon strategisk storhet till dåren Hitler så är det just för draget att satsa på Kaspiska havets oljekällor framför Moskva igen. Försörjningen på bränsle var knapp och Moskva hade visat sig vara en Pyrrhusseger redan för Napoleon. Betänk sedan att tyskarna hade utomordentligt goda relationer med den muslimska/antisemitiska värld som britter lagt under sig 1917. I Irak var tyska första utländska språk i skolorna efter 1936. Kriget i Nordafrika var inte heller förlorat, läget såg snarast hopplöst ut för engelsmännen. Tyskarna var en hårsmån ifrån att innesluta medelhavet och få tillgång till mellanöstern. Konsekvenserna av ett tyskt genombrott för dagens situation i mellanöstern kan knappast underskattas.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Det fanns inte en chans att inta Moskva sommaren 1942. Det insag saväl OKW, STAVKA som (troligen) Hitler. Den delvisa kollaps som röda armén drabbades av hösten 1942 var det närmaste seger Tyskland kom i öster, dvs inte särskilt langt alls.Belisarius skrev:Ska man vara riktigt på det humöret (horn i pannan) så hade de aldrig övertaget. Initiativet däremot tror jag de förlorade sommaren -42 när de (läs: Hitler) beslutade att gå på södra fronten istället för att försöka knocka Moskva igen.
/Forsberg
Re: Övertaget på östfronten
Vilken katastrof skulle det vara? Den enda jag kommer på på rak arm just nu var den när Hitler, trots Guderians protester, drog bort försvar från östfronten för att förbereda Ardenner offensiven. När sedan det sovjetiska anfallet kom så kollapsade det tyska försvaret.Per-Erik Larsson skrev:Vad orskakade katastrofen 1944?
Jag tror Srednar, att Per-Erik talar om Operation Bagramjan - förintelsen av armégrupp Centre, på sommarenSrednar skrev:Vilken katastrof skulle det vara? Den enda jag kommer på på rak arm just nu var den när Hitler, trots Guderians protester, drog bort försvar från östfronten för att förbereda Ardenner offensiven. När sedan det sovjetiska anfallet kom så kollapsade det tyska försvaret.Per-Erik Larsson skrev:Vad orskakade katastrofen 1944?
1944 - 'Hitlers största nederlag' - har det kallats...mvh, Varjag
- Mathias Forsberg
- Medlem
Eller, som Varjag skriver, när större delen av armégrupp Mitte revs upp, Vitrysslands erövrades och ett sextiotal divisioner slogs sönder inom loppet av ett par manader. För att inte tala om att sovjetiska soldater slog sig fram mot Tyskland och kunde i oktober 1944 för första gangen sta pa tredje Rikets mark.Srednar skrev:Vilken katastrof skulle det vara?Per-Erik Larsson skrev:Vad orskakade katastrofen 1944?
/Forsberg
Knappast. Den orsakades snarare av en överlägsen Röd Armé som helt enkelt lätt krossade allt som tyskarna försökte stoppa den med. Vid det här laget hade det inte gjort någon skillnad om så hela tyska armén stod på östfronten.Srednar skrev:Jaa... tror att det var den jag menade... Som orsakades av en (sällsynt nog) prioritering av väst framför öst?
Nja, om hela den Tyska armen hade stått på Öst sidan så tror jag att Röda armen hade fått backa ett par ggr detta hände nu utan att hela armen var på ost sidan.Björn E skrev:Knappast. Den orsakades snarare av en överlägsen Röd Armé som helt enkelt lätt krossade allt som tyskarna försökte stoppa den med. Vid det här laget hade det inte gjort någon skillnad om så hela tyska armén stod på östfronten.Srednar skrev:Jaa... tror att det var den jag menade... Som orsakades av en (sällsynt nog) prioritering av väst framför öst?
Det finns flera städer som den Tyska armén tog tillbaka fast de var färre i antalet, enheter ur SS tog tillbaka städer som röda armen hade tagit.
Visst sen blev Tyskarna lämna/pull back de städer som tidigare hade varit i Tyska händer under en lång tid.