Tillägnad vår saknade medlem varjag
-
wreezig
- Medlem
Efter att ha sett på pansarmuséet i Axevalllas hemsida undrar jag över Weimarrepublikens militära mål , angående Sveriges första stridsvagnar står det följande :
Sveriges första stridsvagn. 10st användes av svenska armén 1922-39.
Vagnarna köptes i hemlighet från Tyskland och importerades såsom "traktor detaljer och ångpanneplåt".
Detta måste betyda att Tyskarna började masstillverka stridsvagnar bara något år efter WW1 trots att deras upprustning stred mot Versaillesfördraget.
Stridsvagnar var dessutom ett enbart offensivt vapen och jag tycker att tillverkningen av dom borde tyda på att Tyskland förberedde sig på ett anfallskrig redan då.
Så min fråga är om någon här har en avikande åsikt och om den s.k Weimarrepubliken skulle ha anfallit Frankrike även utan Hitler och Nazismen?
-
Bilagor
-

- axvall_01_liten.jpg (17 KiB) Visad 5294 gånger
-
von Adler
- Medlem
-
Kontakt:
Vad jag vet var dessa tyska Pz 18 (även kallade Leichter Kampfwagen LK II), det vill säga vagnar som konstruerats precis innan första världskrigets slut och som såldes till Sverige i hemlighet.
De konstruerades som ett vsra på Fransmännens Ft-17 och Engelsmännens Whippet och man planerade att producera 200 stycken i månaden redan i april 1919.
Endast 10 prototyper byggdes och alla såldes i Sverige, förmodligen därför att Versailles-fredens vapeninspektörer började nosa för nära.
-
Mr S
- Medlem
Som gammal P4:ing så klart man har varit på Axvalla...jag har hört att den verkliga anledningen till att Sverige köpte vagnarna var att skydda regeringen/kungahuset emot ett ev. kommunistiskt kuppförsök....(Vore snyggt med ett par 122:or utanför slottet idag...mmmm)
Ang. Weimars rep. anfallsplaner...det fanns nog inga ibörjan på 1920-talet iallafall, någonform av anfall mot Sovjet hade nog kommit för eller senare, (det fanns engelska (och franska tror jag) styrkor i Ryssland/Sovjet under inbördeskriget(som slog på de vitas sida))
Dessutom kan en stridsvagn (spec. på den tiden) användas utmärkt som defensivt vapen ( ponera ett par Pz 18 på polisens/militärens sida under ölkällarkuppen...)
Mr S
-
Mathias Forsberg
- Medlem
av Mathias Forsberg » 7 augusti 2002, 01:12
Det tyska pansarvapnet var obefintligt in på 1930-talet. Manövrer genomfördes med bilar utklädda i papp till stridsvagnar. Den lilla faktiska komptens som skaffades kom främst genom samarbetet med Sovjetunionen.
Vad gäller Weimarrepubliken (Tyskland) och krig: Tyskland hade knappast anfallit Frankrike. Målet hade isf varit en upprepning av kriget 1870-71, ett annekterande av Elsass-Lothringen, som hade blandad tysk-fransk befolkning. Efter erfarenheterna i Väst 1914-18 hade detta knappast genomförts. Förlusterna hade beräknats betydligt större än vinsten.
Polen däremot hade troligen legat sämre till, liksom Tjeckoslovakien. De tyska områdena inom dessa stater (liksom "Polska korridoren") hade troligen inneburit diplomatiska förvecklingar i takt med att Tysklands militära och politiska styrka återhämtat sig. Ett närmande till Österrike med sikte på sammanslagning hade varit sannolikt.
NSDAP-politiken fram till anfallet på Polen bör ha präglat närmast vilket tysk regering som helst, dock troligen över en längre tidsperiod och mindre aggressivt. De tyska anspråken på dessa områden låg helt i linje med den tidens principer om nationalstaten och folkligt självbestämmande. En mer räddhågsen regering hade iaf sett upp med de brittisk-franska garantierna till Polen och Tjeckoslovakien.
/Forsberg
-
Hans John
- Medlem
Det är knappast troligt att Weimarrepublikens repressentanter hade börjat något krig överhuvudtaget. Det var väl det skälet till att republiken föll.
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
Tror inte heller att Weimarrepublikens regeringar hade börjat ett krig, en av orsakerna till detta var att de helt enkelt var för svaga. Visserligen smidde de väpnade styrkorna i hemlighet planer på upprustning. Genom avtal med Sovjet kunde tyska trupper öva t. ex. stridsvagnskrig. Vidare så upprätthölls förmågan att konstruera Ubåtar fästän Tyskland var förbjuden att ha Ubåtar. Bl.a. byggde tyska intressen upp den finska Ubåtsflottan.
Men Weimarrepubliken var helt enkelt för svag och illa omtyckt av en stor del av tyskarna för att våga sig på att börja ett krig.
Mvh,
Marcus Karlsson
-
Fläsket
- Medlem
Jag är av åsikten att det hade blivit någon sorts krig iallafall.
Må vara att det inte blivit världskrig men man hade helt enkelt för mycket surt äpple att tugga på från versaillefördraget.
På den tiden hade nationell stolthet en viss betydelse och dolkstötslegenden var verkligen inget nassarna ahde ensamrätt på.
Så ett par rejäla handgemäng mot fransoserna och kanske lite gruff med Polen om Danzigkorridoren skulle nog inte vara orimligt att tänka sig.
Vidare skall påpekas att Panzerwaffe nog inte blivit lika stort eller nytänkande som det faktiskt var 1939 eftersom en regim som inte hade Hitler att säga "Håll käften" till de som trilskades med Guderians organisationsplaner skulle låta de konservativa elementen i Wehrmacht/Reichswehr få mer svängrum.
Så ett mindre utbrett krig hade det nog blivit.
-
Per Andersson
- Medlem
av Per Andersson » 11 augusti 2002, 19:31
Fläsket skrev:Jag är av åsikten att det hade blivit någon sorts krig iallafall.
Må vara att det inte blivit världskrig men man hade helt enkelt för mycket surt äpple att tugga på från versaillefördraget.
På den tiden hade nationell stolthet en viss betydelse och dolkstötslegenden var verkligen inget nassarna ahde ensamrätt på.
Jag är inte helt övertygad att den sårade stoltheten hade varit tillräckligt.
Fransmännen var själva ordentligt revanchistiska efter förlusten av Alsace och Lorraine i 1870-71 års krig mot Preussen, men höll sig ändå från att kasta sig över tyskarna ända fram till 1914, då Tyskland ju invaderade igen.
(stavfel rättat)
-
Johan Elisson
- Medlem
av Johan Elisson » 11 augusti 2002, 19:56
Vilka kan egentligen sägas ha den historiska rätten till Elsaß-Lothringen (Alsace-Lorraine)? Jag kan inte mycket mer än att fransmännen hade landskapen innan 1870, och efter 1918. Och däremellan tyskarna.
/Johan
-
Per Andersson
- Medlem
av Per Andersson » 11 augusti 2002, 20:10
Jag tror att befolkningen länge varit blandat fransk och tysk, med en övervikt av fransmän i Alsace och en övervikt av tyskar i Lorraine.
-
Pumpkin
- Medlem
Intressant topic!
Att Weimarrepubliken genomförde militära stridsvangs- (och flyg-?) övningar i samarbete med Sovjet, är väl väldokumenterat. Wehrmacht var också organiserat för att snabbt kunna expandera vid en krigssituation.
Med tanke på att Weimarrepublikens president var fältmarskalk Hindenburg, och dess siste rikskansler general Schleicher (de båda styrde Tyskland på undantagslagar utan mycket hänsyn till parlamentet), så är det nog förhastat att skylla totalitarismen och militarismen på nazisterna allena...
Jag är övertygad om att ett krig Tyskland-Sovjet, i en eller annan form, låg i korten ända sedan interventionskriget misslyckats.
-
Fläsket
- Medlem
Inte bara Elsass-Lothringen det gällde. Fransmännen hade allmänt betett sig rätt illa mot tyskland under 20-talet.
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det var redan i Versailles som fransmännen försökte trycka ned Tyskland allt vad de kunde. Detta var olyckligt då det inte precis skapade en fredlig atmosfär.
Men som jag skrev tidigare tror jag inte att Weimarrepubliken hade orkat med att starta ett krig. Detta insåg säkert gamla militärer som president Hindenburg. Man får ju också betänka att Versaillesfördraget begränsade den tyska armén till 100 000 man, ingen styrka man angriper en kombinerad brittisk-fransk-polsk styrka med precis. Vidare förbjöd ju fredsfördraget att Tyskland höll sig med ett flygvapen. Avsaknaden av flyg skulle ju ha gjort Blixtkrigstaktiken omöjlig, och utlämnat marktrupperna på nåd och onåd till fiendens flyg.
Mvh,
Marcus Karlsson
-
von Adler
- Medlem
-
Kontakt:
Vad jag vet så var varje man i Reichwehr utbildad till att bli åtminstone plutonsbefäl, så att armén kunde expandera till tiodubbel storlek på mycket kort tid.