Flakens verkningar på marken

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Grille
Medlem

Flakens verkningar på marken

Inlägg av Grille » 20 november 2005, 11:58

Har läst det mesta om WWII men en sak har jag funderat över. Det har bara ytligt passerat i någon bok. Varje dygn under 3-4 års tid så pumpades det upp tonvis med metallskrot över Tyskland via Flaken. Det kan inte ha varit smådelar heller precis om splittret skulle ta ner en B17 tex. Folk måste ha dött på marken. Hus måste ha fått skador på tak. Finns det några uppgifter om detta?

Inte bara det. Alla projektiler i flygdueller måste ha landat någonstans ( de flesta missade trots allt). Säkert sköts 10-000 tals plan ner över Tyskland (tyska och allierade ihop). Dessa måste också orsakat skador. Ibland kan man ju läsa om att sånt inträffade. Tex så störtade en Flygande Fästning på innergården till varuhuset KDW i Berlin någongång 43-44. Har sett en varningsaffisch på tyska där man varnas för just nedfallande skrot så problemet måste ha funnits. Men lite verkar ha skrivits.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Flakens verkningar på marken

Inlägg av Hans » 20 november 2005, 12:13

Grille skrev:Har läst det mesta om WWII men en sak har jag funderat över. Det har bara ytligt passerat i någon bok. Varje dygn under 3-4 års tid så pumpades det upp tonvis med metallskrot över Tyskland via Flaken. Det kan inte ha varit smådelar heller precis om splittret skulle ta ner en B17 tex. Folk måste ha dött på marken. Hus måste ha fått skador på tak. Finns det några uppgifter om detta?

Inte bara det. Alla projektiler i flygdueller måste ha landat någonstans ( de flesta missade trots allt). Säkert sköts 10-000 tals plan ner över Tyskland (tyska och allierade ihop). Dessa måste också orsakat skador. Ibland kan man ju läsa om att sånt inträffade. Tex så störtade en Flygande Fästning på innergården till varuhuset KDW i Berlin någongång 43-44. Har sett en varningsaffisch på tyska där man varnas för just nedfallande skrot så problemet måste ha funnits. Men lite verkar ha skrivits.
Bra fråga, jag har någonstans läst att nedfallande granater och splitter från engelska luftvärnsförband som skyddade London under VK I orsakade mer skada än vad de anfallande Zeppelinarna och flygplanen gjorde. Under VK II så var väl tidrören mer utvecklade och på så sätt var det mindre antal granater som ramlade ner. Splittret var nog inte så väldigt farligt med undantag av de större bitarna - se denna tråd.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 20 november 2005, 12:26

Tack. Intressant sida du hänvisade till med "kastvapen".

VKII skall det tydligen heta numera. Lite ovant men säkert bättre i längden

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 november 2005, 12:56

Grille skrev:Tack. Intressant sida du hänvisade till med "kastvapen".

VKII skall det tydligen heta numera. Lite ovant men säkert bättre i längden
Välkommen förresten!

VKII, WWII eller vad man nu formellt kallar andra världskriget för vete tusan - så länge man förstår varandra så är det väl OK.

Kastvapenlänken lade jag in för att visa att om en stålkula inte är så farlig så kan knappast mindre splitterbitar göra någon större skada då de sällan är aerodynamiskt utformade.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 20 november 2005, 14:26

Hans skrev:
----
Kastvapenlänken lade jag in för att visa att om en stålkula inte är så farlig så kan knappast mindre splitterbitar göra någon större skada då de sällan är aerodynamiskt utformade.

MVH

Hans
Stämmer nog angående "kastvapen"!

Under de från 1943 många och stora allierade överflygningarna nattetid av Skåne på väg till och från Tyskland, gav ju luftvärnet regelmässigt eld, ibland både ihållande och intensivt.

När det gällde överflygningar av Helsingborg med omnejd så sköt även det tyska luftvärnet på andra sidan Öresund och dessa splitter hamnade också på svensk område.

Endast smärre skador på takpannor och fönster inrapporterades dock, alltså inga personskador.

Själv har jag dock fått i min ägo toppen vägande 3-4 hekto av en svensk 75 mm luftvärnsgranat, hittad på ett fält vid Viken så alldeles ofarligt kan det nog inte ha varit! Men detta splitter var ovanligt stort, flertalet av de som så ivrigt
samlades in av smågrabbarna var bara skärvor om högst några tiotal gram.

Risken för att allmänheten skulle skadas diskuterades dock under 1943 i det alltså mera utsatta Helsingborg. Det ledde till ett stadgande om att den som onödigtvis uppehöll sig utomhus vid luftvärnsbeskjutning kunde fällas till böter, vilket dock aldrig kom att användas.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 20 november 2005, 16:21

Stilleben skrev: Det ledde till ett stadgande om att den som onödigtvis uppehöll sig utomhus vid luftvärnsbeskjutning kunde fällas till böter, vilket dock aldrig kom att användas.
Jag antar att detta var den springande punkten, även i Tyskland. Folk befann sig i skyddsrum, källare eller motsv under flyglarmstiderna. Inom tättbefolkade omraden befann sig folk därmed redan i skydd. Och i de mer rurala omradena var väl risken minimal, savida inte en bonde eller sa fick en krashande B-17 rakt in i vardagsrummet.

Risken för nedfallande skador torde vara mycket värre i diverse länder, bl a t ex arabstater, där man ser människor bränna av hela magasin med handeldvapen rakt upp i luften medan det firas eller demonstreras. Da är det ju samtidigt är stora folksamlingar, till skillnad fran under VK2, och en hel del projektiler som faller nedat gentemot massor av potentiella mal, eller snarare huvuden.

/Forsberg

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 november 2005, 16:33

Mathias Forsberg skrev:
Risken för nedfallande skador torde vara mycket värre i diverse länder, bl a t ex arabstater, där man ser människor bränna av hela magasin med handeldvapen rakt upp i luften medan det firas eller demonstreras. Da är det ju samtidigt är stora folksamlingar, till skillnad fran under VK2, och en hel del projektiler som faller nedat gentemot massor av potentiella mal, eller snarare huvuden.

/Forsberg
Jag har hört att detta med skjutande i luften kräver dödsoffer ibland. Jag antar att det inte är omöjligt (what goes up must come down), men jag har inte några konkreta fall.

Ledsen om det blir OT, förresten.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 november 2005, 16:53

tryggve skrev:
Jag har hört att detta med skjutande i luften kräver dödsoffer ibland. Jag antar att det inte är omöjligt (what goes up must come down), men jag har inte några konkreta fall.

Ledsen om det blir OT, förresten.
Jodå, det händer då och då

Ett exempel.

MVH

Hans

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 20 november 2005, 18:48

Fantastiskt forum! Här slänger man ut en fråga som man gått och funderar på under några år. Inom några timmar inkommer lärda och intelligenta svar. Att folk befann sig i skydd är naturligtvis en huvudorsak till att det förmodligen inte var ett så stort gissel ändå. Man låg ju inte direkt och solbadade i Tiergarten under en stor flygräd... de som ändå tvingades vara ute som brandmän, poliser och militärer var säkert noga med att ha hjälm på. Och en sådan klarar nog en träff från ganska stora splitter.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 20 november 2005, 19:19

Sen kan man ju anta att för de brandmän, poliser och militärer som var ute under räderna, hörde nog fallande splitter från det egna LV till de minsta av deras problem.

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 20 november 2005, 20:33

Så sant.

Avslutar med ett bra länktips som förmodligen redan är nämnt någonstans på forumet: http://www.thirdreichruins.com/index.htm

Här försvinner några timmar i raskt takt. Intressant info om allt möjligt om Tredje Riket med betoning på olika byggnadsverk. Här får man se nytagna bilder jämförda med tex vykort från 30 talet. Kaserner och vad de används till idag. Det finns tom exempel på hakkors som man inte fått bort utan som syns ännu. Resterna av en jätteanläggning utanför Nürnberg som skulle ta otroliga 400 000 personer. Läktarna skulle byggas upp mot en bergssida. Men man hann bara göra lite provbyggnationer mm mm. För mig mycket ny info i alla fall

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 21 november 2005, 22:06

En liten snutt från Pierre Clostermanns "The Big Show" kanske kan illustrera problemet.

Under Pierres första natt tillbaks på fransk jord, några dagar efter D-day, blir det primitiva flygfältet anfallet av tyska bombplan:
At that moment the ack-ack opened fire. The sky above us turned into a moving mass of 40 mm. tracer shells rising in thick snaky clusters. It was as light as day. Our heads buzzed from the continous roar. Shell fragments fell as thick as hail, bringing down branches and leaves from the trees, riddling the tents and clanging on the lorries and empty drums.
(min fetstil)

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 22 november 2005, 07:18

Figaro skrev:En liten snutt från Pierre Clostermanns "The Big Show" kanske kan illustrera problemet.

Under Pierres första natt tillbaks på fransk jord, några dagar efter D-day, blir det primitiva flygfältet anfallet av tyska bombplan:
At that moment the ack-ack opened fire. The sky above us turned into a moving mass of 40 mm. tracer shells rising in thick snaky clusters. It was as light as day. Our heads buzzed from the continous roar. Shell fragments fell as thick as hail, bringing down branches and leaves from the trees, riddling the tents and clanging on the lorries and empty drums.
(min fetstil)

Jag förstår inte riktigt det där, det kan väl inte ha blivit så många "shell fragments" från 40mm luftvärnskanoner, om de inte träffade oerhört ofta? Är du säker på att de kommer från kanonerna som åsyftas ovan och inte från t.ex. fallande bomber eller tyngre luftvärn?
Hans skrev:Ett exempel.
I den artikeln står det inte specifikt att det var fallande kulor som dödade de tre personerna.

Jag har för mig att jag har läst en undersökning om just fallande kulor och huruvida de kan uppnå tillräckliga hastigheter för att vara direkt dödande, men jag lyckas inte hitta den just nu.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 22 november 2005, 08:24

Björn E skrev: Jag förstår inte riktigt det där, det kan väl inte ha blivit så många "shell fragments" från 40mm luftvärnskanoner, om de inte träffade oerhört ofta? Är du säker på att de kommer från kanonerna som åsyftas ovan och inte från t.ex. fallande bomber eller tyngre luftvärn?
Men de, alltså huvudparten av granaterna, som inte träffar fortsätter väl inte ut i rymden?!? Alltså sprängs de vid icke-träff på en viss höjd. Beträffande 40 mm Bofors, där granaten alltså väger omkring 1 kilo, på c:a 4000 meter.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 22 november 2005, 10:38

Stilleben skrev:
Björn E skrev: Jag förstår inte riktigt det där, det kan väl inte ha blivit så många "shell fragments" från 40mm luftvärnskanoner, om de inte träffade oerhört ofta? Är du säker på att de kommer från kanonerna som åsyftas ovan och inte från t.ex. fallande bomber eller tyngre luftvärn?
Men de, alltså huvudparten av granaterna, som inte träffar fortsätter väl inte ut i rymden?!? Alltså sprängs de vid icke-träff på en viss höjd. Beträffande 40 mm Bofors, där granaten alltså väger omkring 1 kilo, på c:a 4000 meter.
Jag var inte medveten om att man hade byggt in en självdestrueringsmekanism i den här tidens granater.

Hur som helst, varje grads lutning på kanonen gör att granaten (om vi för enkelhetens skull bortser från vind och gravitation), kommer att explodera c:a 45 m bort från kanonen. Vi kan därför anta att ganska få av de avfyrade granaterna detonerade inom, säg, 1 km från kanonen.

Skriv svar