Jagarna som exploderade i Hårsfjärden

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 06 jun 2002 12:26

Jag skulle vilja gå ett steg åt ditt håll och säga att det är lätt att överdriva betydelsen av skjutningar. Det mesta löstes utan våld. Man glömmer lätt bort föhandlingar, innehållslösa patrulluppdrag, besök hos lokala makthavare och civilbefolkning osv. Det är som överallt annars i livet, de spektakulära händelserna är mer intressanta än det vardagliga slitet.

Detta gäller dock inte Försvarsmaktens mediapolicy som jag personligen är övertygad går ut på att tona ned våldshandlingar. Både sådana riktade mot svensk personal och sådana utförda av svensk personal. Det är i och för sig inte konstigare att Försvaret försöker styra mediabilden av den enga organisationen än att företag gör det.

ehrnborn
Medlem

Inlägg av ehrnborn » 06 jun 2002 12:30

Haegg

Jag hoppas att du inte missförstod mitt ifrågasättande, utan det baseras på inlägg som läser av andra medlemmar här. Nivån är inte alltid så hög och vissa aspekter av historien förskönas och idealiseras, antagligen till viss del baserat på ungdomligt oförstånd.
Men som tidigare försvarsanställd så håller jag med dig om att mediepolicyn långt ifrån alltid stämmer med sanningen. Det är mer än en gång man suttit på mässen och suckat över vissa uttalanden som gjorts.

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 06 jun 2002 13:16

ehrborn

Nej jag uppfattade inte ditt inlägg som ifrågasättande på ett negativt sätt. Jag tror nog att vi är ganska överens. Nu är vi dock tämligen långt ifrån jagarna i Hårsfjärden och vi kanske ska fortsätta i en egen tråd. Det är så lätt att försvinna ut i tangentens riktning och lämna trådens ursprungliga ämne långt bakom sig.

ehrnborn
Medlem

Inlägg av ehrnborn » 06 jun 2002 13:55

Haegg

Håller med. Jag brukar själv bli fullständigt rabiat när någon avviker från ämnet så vi släpper fram jagarna i Hårsfjärden igen :)