Jagarna som exploderade i Hårsfjärden
Whisky och jagare
Mille1
Man blir inte bara snygg, charmig och dansant av whisky, man blir också mycket säker på det mesta.
Det jag undrade över, och fortfarande undrar över, är hur man kan säga "Vi vet inte vad som hände, men sabotage kan det inte ha varit". För mig låter det som om utredningen har arbetat bakänges. Kanske det hade varit klarare om man läst utredningen.
p.s. Auchentochan, Laphroig och Glenmorangie suttar man gärna på d.s.
Man blir inte bara snygg, charmig och dansant av whisky, man blir också mycket säker på det mesta.
Det jag undrade över, och fortfarande undrar över, är hur man kan säga "Vi vet inte vad som hände, men sabotage kan det inte ha varit". För mig låter det som om utredningen har arbetat bakänges. Kanske det hade varit klarare om man läst utredningen.
p.s. Auchentochan, Laphroig och Glenmorangie suttar man gärna på d.s.
Det var en billig sort. Hade det varit tidigare på kvällen så hade det nog blivit en fet cigarr och kanske en "The Famous Grouse Malt Whisky 1987"
Den är fin. Nu röker jag inte men en fin cigarr är toppen.
Haegg: din rackare, du har rätt man blir lite säker på sin sak
Vad jag förstår började man arbeta med sabotageteorin, allmänheten var övertygad på att det var sabotage. Man kom fram till att t"roligen" inte var sabotage. Man började då arbeta med några andra teorier. Sedan var som är stämmer i verkligheten, det kan man undra.
Jag ska försöka hitta den informationen jag fick så jag inte börjar prata i nattmössan .
Mille
Den är fin. Nu röker jag inte men en fin cigarr är toppen.
Haegg: din rackare, du har rätt man blir lite säker på sin sak
Vad jag förstår började man arbeta med sabotageteorin, allmänheten var övertygad på att det var sabotage. Man kom fram till att t"roligen" inte var sabotage. Man började då arbeta med några andra teorier. Sedan var som är stämmer i verkligheten, det kan man undra.
Jag ska försöka hitta den informationen jag fick så jag inte börjar prata i nattmössan .
Mille
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige
Whisky
En annan är ju rätt så förtjust i sorterna från Islay, bortsett från Bunnahabhain som jag tycker smakar urk.
Detta påminner mig om en historia jag läste i Jak P Mallmann Showells bok "The German Navy in WWII"
När U377 undersökte en övergiven bosättning vid Nya Ålesund på Spetsbergen fann flera av besättningen fulla whiskyflaskor övergivna. Eftersom diametern på flaskorna var lite mindre än 88ans kaliber så smugglade de kaptenen ovetandes hem ett eldrör fullt!
Detta påminner mig om en historia jag läste i Jak P Mallmann Showells bok "The German Navy in WWII"
När U377 undersökte en övergiven bosättning vid Nya Ålesund på Spetsbergen fann flera av besättningen fulla whiskyflaskor övergivna. Eftersom diametern på flaskorna var lite mindre än 88ans kaliber så smugglade de kaptenen ovetandes hem ett eldrör fullt!
Sidan http://www.warships1.com/SWEj03_Klas_history.htm skriver så här om orsakerna till jagarnas undergång:
The 3 main theories are still around.
1. An accident by an ongoing torpedo service drill on the H.M.S. Göteborg.
2. One of the Airplanes dropping something on the torpedo battery by accident. 15 persons claimed to have witnessed something falling from the aircraft hitting the H.M.S. Göteborg. One of the participating aircraft had one moth earlier lost a bomb and part of the attachment gear.
3. Sabotage. As a neutral country Sweden's destroyers escorted ships bound for Sweden both from the allied and the axis. At this time the ships of the1´st destroyer division was often involved in the escort of ships from the iron mines in North Sweden to Germany. The battles with Soviet Sub´s were many and was one of many likely causes to reduce the power of the escort capacity of the Swedish navy.
The forward parts of the H.M.S. Göteborg and H.M.S. Klas Horn turned out to be able to salvage and repair. Both ships had completely new stern parts manufactured and was back in service at the end of 1943
Ett par bilder från samma sajt från incidenten
The 3 main theories are still around.
1. An accident by an ongoing torpedo service drill on the H.M.S. Göteborg.
2. One of the Airplanes dropping something on the torpedo battery by accident. 15 persons claimed to have witnessed something falling from the aircraft hitting the H.M.S. Göteborg. One of the participating aircraft had one moth earlier lost a bomb and part of the attachment gear.
3. Sabotage. As a neutral country Sweden's destroyers escorted ships bound for Sweden both from the allied and the axis. At this time the ships of the1´st destroyer division was often involved in the escort of ships from the iron mines in North Sweden to Germany. The battles with Soviet Sub´s were many and was one of many likely causes to reduce the power of the escort capacity of the Swedish navy.
The forward parts of the H.M.S. Göteborg and H.M.S. Klas Horn turned out to be able to salvage and repair. Both ships had completely new stern parts manufactured and was back in service at the end of 1943
Ett par bilder från samma sajt från incidenten
Färtkrigsrättens utlåtande
Angående händelsen i Hårsfjärden skrev den fältkrigsrätt som hade till uppgift göra en utredning så här:
Vid överblickande av utredningsmaterialet framstår det som anmärkningsvärt, att explosionen i tiden sammanfallit både med att flygplanen befunnit sig i luften i närheten av jagarna och att instruktion pågått vid aktra tubstället på Göteborg. Utredningen synes dock visa, att sannolikt ingendera av tänkbara orsaker (ofrivillig avfyrning av torped eller tappat föremål från flygplan), har med olyckan att skaffa. Som en sammanfattning uttalar sig fältkrigsrätten, att möjligheten av att den inträffade primärexplosionsolyckan förorsakats av en olyckshändelse av något slag, samt att särskilt på grund av att annan antaglig orsak till olyckan icke kunnat utpekas, övervägande sannolikhet talar för att den orsakats genom uppsåtlig skadegörelse, vars förövare dock icke kunnat anträffas. Fältkrigsrätten avskriver förty målet från vidare handläggning.
Källa: Borgenstam, Insulander & Kaudern: Jagare
Vid överblickande av utredningsmaterialet framstår det som anmärkningsvärt, att explosionen i tiden sammanfallit både med att flygplanen befunnit sig i luften i närheten av jagarna och att instruktion pågått vid aktra tubstället på Göteborg. Utredningen synes dock visa, att sannolikt ingendera av tänkbara orsaker (ofrivillig avfyrning av torped eller tappat föremål från flygplan), har med olyckan att skaffa. Som en sammanfattning uttalar sig fältkrigsrätten, att möjligheten av att den inträffade primärexplosionsolyckan förorsakats av en olyckshändelse av något slag, samt att särskilt på grund av att annan antaglig orsak till olyckan icke kunnat utpekas, övervägande sannolikhet talar för att den orsakats genom uppsåtlig skadegörelse, vars förövare dock icke kunnat anträffas. Fältkrigsrätten avskriver förty målet från vidare handläggning.
Källa: Borgenstam, Insulander & Kaudern: Jagare
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 7645
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige
Pannexplotion
På Gustav V exploderade en panna. Det står att läsa lite om detta i boken Pansarskepp!
Äran-klassen som Manligheten ingick i var rätt ålderstigna under andra världskriget. Åldern tog ut sin rätt och de hade bl.a. problem med sina pannor. Vilket ledde till att man i vissa fall var tvungna att minska på trycket i pannorna. Om detta, eller något annat, skulle ha orsakat en explosion på Manligheten vet jag inte. Helt otroligt är det inte med tanke på det dåliga skick båtarna i klassen var i.
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige
Stämmer!
På Luciadagen 1939 bärjade Manligheten " en paravan av främmande utseende. En lång vajer följde med paravanen och med vissa mellanrum fanns på vajern ett antal "klumpar" av okänk konstruktion. När vajern palmades hem och tre av klumparna kommit upp på däck, exploderade en. Fyra matroser dödades omedelbart och inte mindre än tretton skadades."
Jagare
Jag kan inte hitta mina källor, så vad som nu verkligen var orsaken till sprängningen får vi nog aldrig reda på.
att Fältkrigsrätten pekar ut sabotage som orsak är i och för sig inte så konstigt.
"den svenska beredskapen är god" Vad skulle omvärlden tro om Sverige, om det visade sig att sprängningen berodde på ett misstag av någon inom flottan.
Om det nu var sabotage. Hur utfördes den? Av vem? Varför?
att Jagarna tjänstgjorde som eskortjagare åt malmtrafiken till Tyskland kunde vara ett skäl, men då är tiden väldigt dåligt vald för ett sabotage.
Det fanns en orsak till att man skeppade malmen från Narvik, nämligen att hamnen är isfri på vintern. Man skeppade ingen malm (vad jag vet) under vinterhalvåret från norra Sverige till Tyskland.
Varför spränger man då en jagare under den svenska hösten?
Mille
att Fältkrigsrätten pekar ut sabotage som orsak är i och för sig inte så konstigt.
"den svenska beredskapen är god" Vad skulle omvärlden tro om Sverige, om det visade sig att sprängningen berodde på ett misstag av någon inom flottan.
Om det nu var sabotage. Hur utfördes den? Av vem? Varför?
att Jagarna tjänstgjorde som eskortjagare åt malmtrafiken till Tyskland kunde vara ett skäl, men då är tiden väldigt dåligt vald för ett sabotage.
Det fanns en orsak till att man skeppade malmen från Narvik, nämligen att hamnen är isfri på vintern. Man skeppade ingen malm (vad jag vet) under vinterhalvåret från norra Sverige till Tyskland.
Varför spränger man då en jagare under den svenska hösten?
Mille
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige
Luleå
Man skeppade en hel del malm från Luleå inder den isfria säsongen, men isen kan knappast ha lagt sig i Bottenviken i mitten av september, så det fanns nog malmfartyg och trupptransportfartyg att eskortera. När isen lade sig på Östersjön så upphörde förmodligen också den ryska ubåtskrigföringen.