Svenskarna som stred för Sovjet??
-
Konstantin
- Medlem
Svenskarna som stred för Sovjet??
Tjena... Ny här på forumet...
Man har ju hört ganska mycket om de svenska män som stred för Hitler-tyskland under WW2, men ingenting om de som stred för Sovjet.. Även fast de inte var många, så borde åtminstone några svenska kommunister åkt iväg och kämpat för arbetarnas paradis under WW2...
Skulle vara intressant att se om ni vet något.
Förresten, under WW2 så återerövrade ju Stalin alla de område som Ryssland förlorande efter WW1, utom Finland, och upprättade lydstater längs sitt imperiums västgräns. Hur kommer det sig då att man lätt demokratin i Finland leva, varför (när man nu misslyckats med att införliva landet) tillsatte man inte ens kommunistisk quisling(stavas det så?) regering i landet, liknande de i Rumänien, DDR osv. Att kommunismen inte hade så stort stöd i Finland är nog inte svar nog, för det var det hade det ju inte såvitt jag vet i något land alls i östeuropa.
Vad hette förresten den där finske kommunisten som Sovjet lät utropa Folkrepubliken Finland i de områden de erövrade under vinterkriget?
//Konstantin
Man har ju hört ganska mycket om de svenska män som stred för Hitler-tyskland under WW2, men ingenting om de som stred för Sovjet.. Även fast de inte var många, så borde åtminstone några svenska kommunister åkt iväg och kämpat för arbetarnas paradis under WW2...
Skulle vara intressant att se om ni vet något.
Förresten, under WW2 så återerövrade ju Stalin alla de område som Ryssland förlorande efter WW1, utom Finland, och upprättade lydstater längs sitt imperiums västgräns. Hur kommer det sig då att man lätt demokratin i Finland leva, varför (när man nu misslyckats med att införliva landet) tillsatte man inte ens kommunistisk quisling(stavas det så?) regering i landet, liknande de i Rumänien, DDR osv. Att kommunismen inte hade så stort stöd i Finland är nog inte svar nog, för det var det hade det ju inte såvitt jag vet i något land alls i östeuropa.
Vad hette förresten den där finske kommunisten som Sovjet lät utropa Folkrepubliken Finland i de områden de erövrade under vinterkriget?
//Konstantin
- Mathias Forsberg
- Medlem
Re: Svenskarna som stred för Sovjet??
Anledningen ter sig relativt enkelKonstantin skrev:Förresten, under WW2 så återerövrade ju Stalin alla de område som Ryssland förlorande efter WW1, utom Finland, och upprättade lydstater längs sitt imperiums västgräns. Hur kommer det sig då att man lätt demokratin i Finland leva, varför (när man nu misslyckats med att införliva landet) tillsatte man inte ens kommunistisk quisling(stavas det så?) regering i landet, liknande de i Rumänien, DDR osv. Att kommunismen inte hade så stort stöd i Finland är nog inte svar nog, för det var det hade det ju inte såvitt jag vet i något land alls i östeuropa.
//Konstantin
Sovjetunionen inte bara återtog sina gamla territorier, man expanderade också friskt västerut med områden som aldrig varit i rysk hand kring Västrutenien och Ostpreussen.
Klassar man Polen som satellitstat under 1800-talet och inte en del av Ryssland utökas listan.
/Forsberg
-
Finnrocker
- Medlem
.
Den dära finnen hette Otto Ville Kuusinen.
/Markus
/Markus
Re: Svenskarna som stred för Sovjet??
Hej och välkommen kanske man ska säja först..Konstantin skrev:Tjena... Ny här på forumet...
Konstantin
Du har helt rätt.. Varför hör man aldrig något om dom nu eventuella "Svenskarna som stred för Stalin!"
Visst Hitler var ju inte någon mönster man men var Stalin det?
Skicka ut bondpojkar i strider och låta kommisarier stå bakom och skjuta dom om då retererade?? Och vad jag har för mig så är fängelserna i Sovjet inte direkt något hälsohem heller?
Det är väl också nästan bevisat att ryssarna mördade?? Rauol Wallenberg 1949??
(Varför mörda någon som hjälp så många judar??? Nytt ämne kanske? )
Men detta kanske inte räknas som att vara lika hemskt som att strida för Hitler. Kan det ha lite med att göra vilken sida man var på när kriget slutade.. "Vinnande" eller "förlorande"??
(Jag vill bara innan jag blir påhoppad säja att jag inte "stödjer" någon som stred på någon sida i WW2. )
-
Martin Månsson
- Medlem
Hej och välkommen till forumet.
För något år sedan eller så (Minns ej om jag skall vara ärlig) gick det en dokumentär på SvT om svenskar som flyttade till Sovjet, väldigt många av dessa likviderades men några borde säkerligen återfinnas i något stridande förband.
Jag tror inte (Rätta mig om jag har fel) att det genomförts någon grundlig forskning om de svenskar som stred för Stalin. Ett problem har ju varit att fram tills för några år sedan var att alla fd Sovjetiska akriv var stängda. Säkerligen finns det massa uppgifter om Svenskar och frivilliga i numer Ryska arkiv. En av dem (Minns ej heller namnet) var Major i Röda Armén, det skrevs en artikel om honom i någon kvällstidning.
Detta är inte riktigt mitt område men inte mindre intressant för det !
Newt skrev:
Finlands insatser under Vinterkriget och Fortsättningskriget kan inte beskrivas annat än som enastående. En av världens största arméer, välutrustade i många fall, lyckas inte tvinga sitt lilla grannland på knä. Stalin skålade personligen för det finska folkets mod och tapperhet då freden slöts.
Martin
För något år sedan eller så (Minns ej om jag skall vara ärlig) gick det en dokumentär på SvT om svenskar som flyttade till Sovjet, väldigt många av dessa likviderades men några borde säkerligen återfinnas i något stridande förband.
Jag tror inte (Rätta mig om jag har fel) att det genomförts någon grundlig forskning om de svenskar som stred för Stalin. Ett problem har ju varit att fram tills för några år sedan var att alla fd Sovjetiska akriv var stängda. Säkerligen finns det massa uppgifter om Svenskar och frivilliga i numer Ryska arkiv. En av dem (Minns ej heller namnet) var Major i Röda Armén, det skrevs en artikel om honom i någon kvällstidning.
Detta är inte riktigt mitt område men inte mindre intressant för det !
Newt skrev:
Stalin hade personligen inte särskilt mycket till övers för judar, enligt författaren Arkadij Vaksberg (Lubjanka - Norstedts Förlag, ISBN: 91-1-939082-3) hade Stalin långt gånga planer på en egen "Slutgiltlig lösning på judeproblemet". Denna masslakt hindades genom Stalins död 1953. Rekommenderar starkt att läsa denna bok, den innehåller ett flertal personers öden och beskriver även hur NKVD likviderade sina offer och hur de fick dem att "erkänna" sina påstådda och påhittade "brott".(Varför mörda någon som hjälp så många judar??? Nytt ämne kanske? )
Finlands insatser under Vinterkriget och Fortsättningskriget kan inte beskrivas annat än som enastående. En av världens största arméer, välutrustade i många fall, lyckas inte tvinga sitt lilla grannland på knä. Stalin skålade personligen för det finska folkets mod och tapperhet då freden slöts.
Martin
Hej
En arbetskamrat till mig hade en morfar som stred för Sovjet. Han flyttade dit runt 1920 för att hjälpa till att bygga "arbetarnas paradis". Han hamnade i röda armén och slogs vid Stalingrad. När slaget var över blev han misstänkt för att ha agerat anti-stalinistiskt och arkebuserades.
mvh ingmar
En arbetskamrat till mig hade en morfar som stred för Sovjet. Han flyttade dit runt 1920 för att hjälpa till att bygga "arbetarnas paradis". Han hamnade i röda armén och slogs vid Stalingrad. När slaget var över blev han misstänkt för att ha agerat anti-stalinistiskt och arkebuserades.
mvh ingmar
-
Konstantin
- Medlem
Apropå Stalins planer med judarna så tror jag att jag har läst någon gång att han planerade att skicka Sovjets alla judar till sibirien, alltså inte till läger utan helt enkelt tvinga dem att bosätta sig där.. Större delen skulle säkerligen ha dött... som tur var så han Stalin dö innan han förverkliga sin "dröm"....Martin Månsson skrev:Hej och välkommen till forumet.
Newt skrev:
Stalin hade personligen inte särskilt mycket till övers för judar, enligt författaren Arkadij Vaksberg (Lubjanka - Norstedts Förlag, ISBN: 91-1-939082-3) hade Stalin långt gånga planer på en egen "Slutgiltlig lösning på judeproblemet". Denna masslakt hindades genom Stalins död 1953. Rekommenderar starkt att läsa denna bok, den innehåller ett flertal personers öden och beskriver även hur NKVD likviderade sina offer och hur de fick dem att "erkänna" sina påstådda och påhittade "brott".(Varför mörda någon som hjälp så många judar??? Nytt ämne kanske? )
Martin
Fanns det inte en by i Ukraina som hette Svenskbyn? Jag tror den bestod av ett hundratal svenskar som blivit deporterade ditt under Katarina den stora från Ösel i Estland. Kom inte dom hit till sverige under 30-talet för att undvika att bli utrensade av stalin?
Byn heter Gammelsvenskbyn. Det finns en del böcker om den. En av böckerna hyllas av dem själva och deras släkt men innehåller en rad pinsamma missar. De var rätt religösa av sig vilket märks. De flesta av dem som flyttad till Sverige hamnade på Gotland och de flesta trivdes aldrig i Sverige utan flyttade tillbaks eller vidare till Nordamerika.
mvh
mvh
Anton nilsson?
Anton nilsson? sprängaren av strejkbrytarbåten 1908.
eller var det inbördeskriget?
eller var det inbördeskriget?
Det man inte vet, frågar men om.
Hej
Stalin skapade faktiskt en "oblast" (en slags områdesindelning) i Sibirien för judar 1934, Birobidzjan. Men det blev aldrig något "hit", det flesta judar bodde mindre städer i Sovjets västra delar. De ville inte åka till ödemarken på gränsen till Kina.
loop: varför ifrågsätter du Anton Nilssons deltagande i inbördeskriget? Jag har bara läst hans egna bok om sitt liv, så det är ju partisk information. Där skriver han att han fått en skinnjacka av Trotsky personligen för sina insatser. Skulle vara intressant med mer "kött på bena".
Jag kan också nämna en bok om svenskar som flyttade till Sovjet: Tvingade till tystnad; Kaa Eneberg; ISBN 91-89080-58-0. Inte så mycket om 2:a VK men ger lite insikt i tankegångarna hos svenskarna som flyttade dit. Köp den inte, så bra är den inte men låna på bibblan.
Skulle inte artikeln om den svenske kommissarien bli en bok så småningom?
/Kim
Stalin skapade faktiskt en "oblast" (en slags områdesindelning) i Sibirien för judar 1934, Birobidzjan. Men det blev aldrig något "hit", det flesta judar bodde mindre städer i Sovjets västra delar. De ville inte åka till ödemarken på gränsen till Kina.
loop: varför ifrågsätter du Anton Nilssons deltagande i inbördeskriget? Jag har bara läst hans egna bok om sitt liv, så det är ju partisk information. Där skriver han att han fått en skinnjacka av Trotsky personligen för sina insatser. Skulle vara intressant med mer "kött på bena".
Jag kan också nämna en bok om svenskar som flyttade till Sovjet: Tvingade till tystnad; Kaa Eneberg; ISBN 91-89080-58-0. Inte så mycket om 2:a VK men ger lite insikt i tankegångarna hos svenskarna som flyttade dit. Köp den inte, så bra är den inte men låna på bibblan.
Skulle inte artikeln om den svenske kommissarien bli en bok så småningom?
/Kim
Just typiskt Sovjet, slåss man för dom så man en kula i sig. Antingen från tysken eller ryssen...En arbetskamrat till mig hade en morfar som stred för Sovjet. Han flyttade dit runt 1920 för att hjälpa till att bygga "arbetarnas paradis". Han hamnade i röda armén och slogs vid Stalingrad. När slaget var över blev han misstänkt för att ha agerat anti-stalinistiskt och arkebuserades.
Det finns en artikel i Flygrevyn om detta och där verkar det som om det där förbandet utanför Riga var patetiskt de deltog knappt i kriget. Hans insatser som bud mm gjorde väl att han förtjänade jackan skulle jag tro. Och om jag minns rätt så beskriver han endast ett uppdrag i boken? Om han var med i kriget och flög många uppdrag så borde han väl ha mer att berätta om det.kimj skrev:Hej
/Kim
mvh
mvh