Hitler=Hur mycket stämmer det egentligen?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 12 aug 2005 09:00

Att Hitler skulle vara homosexuell är en rätt nybakad teori/myt: http://tampabaycoalition.homestead.com/ ... erAdvo.htm

Användarvisningsbild
Söt fluffig Kossa
Medlem

Inlägg av Söt fluffig Kossa » 12 aug 2005 13:10

Solitaire skrev:Att Hitler skulle vara homosexuell är en rätt nybakad teori/myt: http://tampabaycoalition.homestead.com/ ... erAdvo.htm
LoL, det var därför han '"Hummade"' med Eva Braun då eller?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 aug 2005 14:26

Hitler har skapat en viss form av mytbildning vet väl alla, men vad som är fel eller rätt om honom så verkar det som att åsikterna går isär lite. Jag har ju själv märkt detta genom vissa diskussioner på Skalman.

Tänker kommentera vissa punkter :)

***Homosexualitet
Det har jag knappast inte vetat om själv, hur kan det relateras till dagens nazism egentligen. Eftersom dagens nazister eftersträvar att attackerar homosexuella så skulle dom troligen får snurren om det kommer fram att Hitler var homosexuell. Jag har svårt att förstå denna logik faktiskt.

***Raseriutbrott
Han som spelade Hitler i "Krigets vindar" och "Krigets uppkomst" var tvungen att söka psykvård efter hans roll som honom. Jag minns en bandinspelning från skoltiden om honom, han kunde låta så lugnt som helst vid vissa tillfällen, andra tillfällen kunde hans meningar bara innehålla hårda ord. En myt som jag har hört om honom att han hade nån skada i huvudet som gjorde att han kunde bli tvärilsken, stämmer det?

***Judiska börd
Jag fick lära mig att Hitlers mor hade judisk påbrå, men enligt en tråd om honom så fick jag reda på att det inte stämde.

***Konsten att tala
Hur lyckades med att får hela tyska folket med sig och lura folket med hatet mot judarna. Det kanske är också en myt.

***Börskraschen
Börskraschen 1929 gjorde att det blev svåra tider i Tyskland också, läste om att en kvinna hade en skottkärra(full med sedlar) med sig för att handla en bit ost. Nånting som jag hörde en gång som jag tänker prova på Skalman är att om inte börskraschen har inträffat så hade utvecklingen varit annorlunda i Tyskland under 30-talet. Det var en orsak till att nazismen blev så omfattande i Tyskland.

***OS i Berlin 1936
Också i högstadiet så sa min lärare att Hitler vägrade att skaka hand med amerikanen Jesse Owens som tog fyra guld under denna olympiad. Nånting som kan också vara en myt.

***Ett kärt ämne
Söker man på Hitler så får man fram över tusen trådar, så det verkar har varit ett kärt samtalsämne på Skalman. Är det någon som kommer att bli försvånad över om det är Hitler som har varit mest diskutabel under Skalmans tid. :o :D

Stefan

Nils Larsson
Medlem

Inlägg av Nils Larsson » 13 aug 2005 13:30

Hur var det nu med Jesse Owens? Om jag inte minns fel så var det väl så att Hitler under de olympiska spelen i Berlin tog till vana att inbjuda guldmedaljörerna till sitt rum från vilket han följde spelen och där gratulera dem oavsett etnicitet. Men eftersom detta inte ansågs brukligt så tillrättavisades han av den olympiska kommitén och fick lov att upphöra med detta och hann av den anledningen inte gratulera Owens. I stället fick han nöja sig med att vinka till Owens efter att denne hade segrat, vilket också Owens bekräftar i sina memoarer.
Men givetvis passar ju versionen om att Hitler skulle ha vägrat gratulera Jesse Owens bättre in i den politiskt korrekta propagandan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 13 aug 2005 15:16

Nils Larsson skrev:Om jag inte minns fel
Minns du Berlin-spelen? ;)

Efter vad jag kunnat finna så gratulerade han några tyskar och finnar som gjorde bra ifrån sig, vilket renderade honom en tillsägelse från IOC. Därefter upphörde han med detta, men jag har inte funnit att han "istället" vinkade till medaljörerna. Enligt Owens så vinkade Hitler till honom vid något tillfälle, men det var väl knappast frågan om någon spontant påkommen ceremoni el.dyl.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 aug 2005 19:23

Stefan Lundgren skrev:
***Raseriutbrott
Han som spelade Hitler i "Krigets vindar" och "Krigets uppkomst" var tvungen att söka psykvård efter hans roll som honom. Jag minns en bandinspelning från skoltiden om honom, han kunde låta så lugnt som helst vid vissa tillfällen, andra tillfällen kunde hans meningar bara innehålla hårda ord. En myt som jag har hört om honom att han hade nån skada i huvudet som gjorde att han kunde bli tvärilsken, stämmer det?
Har jag i alla fall aldrig nånsin hört, folk har ju olika temperament utan att ha fel i huvet för det. Han använde ibland sina aggresioner till att göra intryck på folk, han spelade ursinnig och vrålade efter Keitel för att ge intrycket att han tänkte ge order och invadera Österrike på stört då österrikiske kanslern Kurt Von Schnussnig var på besök. När kanslern lämnat rummet slog sig Hitler på knäna och skrattade över hur väl han lyckats med scenen, enligt Jodl. Ibland, inte sällan, blev han förstås hysterisk på riktigt, kanske för att han därmed försökte övertyga folket runt omkring om allvaret i situationen.
Stefan Lundgren skrev: ***Judiska börd
Jag fick lära mig att Hitlers mor hade judisk påbrå, men enligt en tråd om honom så fick jag reda på att det inte stämde.
Nä det stämmer alltså inte alls.
Stefan Lundgren skrev: ***Konsten att tala
Hur lyckades med att får hela tyska folket med sig och lura folket med hatet mot judarna. Det kanske är också en myt.
Hur skulle det kunna vara en myt undrar jag?
Stefan Lundgren skrev: ***Börskraschen
Börskraschen 1929 gjorde att det blev svåra tider i Tyskland också, läste om att en kvinna hade en skottkärra(full med sedlar) med sig för att handla en bit ost. Nånting som jag hörde en gång som jag tänker prova på Skalman är att om inte börskraschen har inträffat så hade utvecklingen varit annorlunda i Tyskland under 30-talet. Det var en orsak till att nazismen blev så omfattande i Tyskland.
Kvinnan med skottkärran läste du säkerligen inte om i samband med börskraschen 29, utan vid hyperinflationen 1922-23. Kraschen och inflationen skiljs åt av ca 6 års ekonomiskt välstånd och har således inget med varandra att göra. Däremot är det knappast någon myt att kraschen lyfte fram partiet till en position de aldrig skulle fått annars, väljarantalet ökade från 800 000 till 6 miljoner från ett val till ett annat.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 aug 2005 19:54

Jag är övertygad om att raseriutbrotten inte var spelade.
Lider man av sådana så brukar man försöka släta över det hela efteråt, säkert därför han skrattade.....

Användarvisningsbild
John
Medlem

Inlägg av John » 13 aug 2005 20:05

Schwalbe skrev:Jag är övertygad om att raseriutbrotten inte var spelade.
Lider man av sådana så brukar man försöka släta över det hela efteråt, säkert därför han skrattade.....
Jag vet inte det.
Jag har haft chefer som kunnat få raseriutbrott mot någon för att några sekunder senare vara hur gemytliga som helt.
Jag har senare förstått att dessa män (alltid män) har detta som en ledarstil.
Ett sätt att dominera och leda!

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 aug 2005 20:08

John skrev:
Schwalbe skrev:Jag är övertygad om att raseriutbrotten inte var spelade.
Jag vet inte det.
Jag har haft chefer som kunnat få raseriutbrott mot någon för att några sekunder senare vara hur gemytliga som helt.
Jag har senare förstått att dessa män (alltid män) har detta som en ledarstil.
Ett sätt att dominera och leda!
Förstår vad du menar, men det är skillnad på att skälla på någon och att så helt tappa kontrollen som Hitler gjorde.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 aug 2005 20:20

Ja jag är övertygad om att det emellanåt var en taktik i att dupera sina antagonister, han skulle ju aldrig få ett dylikt utbrott och tappa behä'rskningen på det viset i närheten av Chamberlain, men mot en herre i Schnussnigs obekväma sitts, kunde han lägga an en annan attityd. Genom att ropa på Keitel veknade Schnussnig och han fick sin vilja igenom, det hela var helt enkelt ett led i att öka pressen ytterligare på honom genom att låta honom tro att ett anfall låg direkt i luften. Jag kan tänka mig att denna taktik då och då blev användbar. Jag påstår absolut inte att någon större del av utbrotten behöver ha varit spelade, särskilt inte de sista åren. Det här exemplet var 1938, vulkanutbrotten mot Guderian m fl var säkerligen inte spelade. Å andra sidan skedde det vid ett tillfälle att han gick i taket över Guderians förslag att general Wenk skulle leda motanfallet på ryssarna (op sonnewende) i februari 1945, istället för Himmler. Efter ett yrande raseriutbrott där han vrålade att reichführer ss minsann var karl nog att leda anfallet, och Guderian svarade att reichführer ss inte hade den erfarenheten att leda anfallet som krävdes hände inträffade en oväntad sak. Rätt vad det var satte han sig ner log mot Guderian och sa med plötsligt lugn röst att han fick sin vilja igenom, "Generalstaben har vunnit ett slag i dag, nu fortsätter vi." Man skulle här kunna misstänka att det rör sig om en diskussionsteknik likt den han använt på Schnussnig. Men å andra sidan kan han också verkligen ha varit arg, för att sedan inse att det inte handlade om någon större sak och därmed gav med sig...vem vet?
Senast redigerad av 1 Perra, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 13 aug 2005 20:24

Han kan ju ha varit arg, för att plötsligt besinna sej och tänka "nu ska jag vara lugn".
Vad vet jag....spekulerar bara....

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 13 aug 2005 20:27

ja jag med :)

Dock inte i det första fallet, där handlade det bergis om en diplomatisk fint.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 aug 2005 23:51

Perra

Om raseriutbrottet,
Skakade inte Hitler när han var arg då?

Sedan tackar jag för svaren som du gav mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 15 aug 2005 22:53

Re: Hitlers homosexualitet: Han var antagligen helt asexuell av följande skäl.

Läste vidare i Beevors bok, "Berlin, slutstriden 1945" förra natten. Orkar inte leta upp sidan ifråga just nu, försökte dock. Men i alla fall så förs det fram där, och Beevor citerar mest dokumenterade källor från den tiden, att Hitler blev asexuell tidigt då han i sin "mentala sjukdom", (nota bene, det står "inte sinnesjukdom" i boken vad jag kommer ihåg) var ett helt "ett" med hela det tyska folket, han kunde bara älska folket i sig, inte enstaka personer, och hela folket (enligt Hitler) älskade honom i ngn sorts gemensam evig symbios och kärlek. Ein Volk ein Fuhrer.

BTW, det Perra skriver om raseriet (op sonnewende t.ex) m.m. finns i samma 130- sidohärad i Beavors bok, kanske du har det fulla citatet om det var där du läste det?

OT: Schwalbe är du medlem i SMB så kunde du som Ume-bo få boken gratis på Nolia-mässan i veckan , men antagligen har du den väl innan liksom jag.
Larsson?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 16 aug 2005 08:35

***Konsten att tala
Antisemitismen var redan stark utbredd i Europa under 1900-talets första hälft. De tankar och idéer som DAP hade hos sina första möten fann man även i manga andra politiska missnöjespartier efter kriget. Det politiska konceptet hos dessa partier var att skylla det tyska nederlaget i det första världskriget, och de daliga aren i början och slutet av 1920-talet, pa en viss grupp av människor, dvs kommunister, personer med judisk konfession och sk. "frimurare". Hitler "lurade" inte foket, utan spelade vidare pa de "hatstämningar" som redan fanns i samhället mot tex judendomen.

Enligt de samtal som jag har fört med människor som har hört Hitler och Goebbles tala, sa är de alla totalt eniga om att Goebbels var den bättre talaren av de bada.
***Homosexualitet
Det har jag knappast inte vetat om själv, hur kan det relateras till dagens nazism egentligen. Eftersom dagens nazister eftersträvar att attackerar homosexuella så skulle dom troligen får snurren om det kommer fram att Hitler var homosexuell. Jag har svårt att förstå denna logik faktiskt.
Bagheeras svar kommer mycket nära sanningen. För Hitler fanns det inte plats för en annan person vid hans sida, som skulle kunna skada honom med skandaler, eller ta en del av folkets kärlek ifran honom. En "tredje rikets första dam" vid hans sida var det aldrig pa tal om. Eva Braun blev regristrerad som "betjänt" i hans domizil i Berchtesgarden, inte som "flickvän". Detta fick de andra NSDAP-pamparna ta hand om (Karin von Fock, Magdalena Goebbles mm). Hitler förbjöd tom sin egen äldre syster att ha familjenamnet Hitler och hon tvingades att bära familjenamet Wolff under det tredje rikets dagar.

Hitler ville bygga upp myten om honom som en "utvald räddare av det tyska folket". Ingen skulle fa veta nagonting vem han egentligen var - förutom den "utavalde av ödet". Denna myt levde han även upp till under krigets sista dagar. Han ville ga under i Berlin i ett inferno (som hjälten i Wagners Opera Ragnarök), för att sedan brännas upp och helt enkelt "fysiskt försvinna" fran världen. Allt detta för att man sedan efter kriget skulle kunna förstärka myten om honom.

Angaende hans homosexuella vara eller icke vara, sa maste väl förhallandet med Eva Braun dementera dessa rykten. Om inte detta skulle vara tillräkligt, sa finns det minst tva till kvinnor som han var väldigt förtjust i.

Mvh Andreas Wien