Hitler=Hur mycket stämmer det egentligen?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Hitler=Hur mycket stämmer det egentligen?

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 augusti 2005, 00:51

Det var "krig" på Skalman när jag ifrågasätte om hans släktband var judiska. Tänkte sätta igång en liten debatt på Skalman.
Hitler vägrade skaka hand med bl a Jesse Owens(se tråden om nazisthälsning) under Berlin-OS 1936. Enligt en framtida uppgift så är det en myt.
Det som jag lärde mig i historieboken under högstadietiden på 1980-talet och som min lärare sade verkar inte stämma numera. Det är iallafall två fall som inte tycks stämma. Visserligen har jag läst historia på universitetet sen, men det har ju mestadels blivit undersökingar kring svensk 1500/1800-historia. :D

Stefan

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 augusti 2005, 01:10

Vad ska man diskutera i den här tråden? Vad som är och vad som inte är myter?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 augusti 2005, 04:35

Kortfattat, eftersom jag har lite ont om tid.
Det som inte stämmer med historieskrivande kring Hitler.
Jag har ju hamnat i pottan av en rad olika Hitler-diskussioner så det är därför jag öppnar denna tråd. :D

Stefan

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 9 augusti 2005, 07:08

Myter om Hitler?
Förutom den nämnda om att Hitler skulle ha judiskt påbrå så finns ju efternamnet. Hitlers far föddes med efternamnet Schickelgruber vilket han ändrade till Hitler som vuxen. Någon gång under Adolf Hitlers politiska karriär hittade någon på att Hitlers "egentliga" efternamn var Schickelgruber och den myten lever vidare än idag.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2005, 08:18

Hitler är en mycket tacksam person när det gäller mytbildning, han och Einstein är nog de två individer som jag själv sysslat mest med.

Huruvida Hitler var vegetarian eller inte har diskuterats mycket. Eftersom det inte står ett ord om det i Mein Kampf så antar jag att han inte var vegetarian före 1925. Enligt uppgift från en kokerska var han särskilt förtjust i en sorts bajerska korvar etc. Enligt en annan källa var han vegetarian 1934 (nämns i förbigående rörande de långa knivarnas natt), och enligt många och goda källor var han uttalad vegetarian mot slutet, av den där jobbiga sorten som kallar buljong för "likte" med mera.

Många kallar Hitler för "galning", det här är ju ett komplext ämne men om man tror att han ständigt gick runt och ryade åt folk så har man missat något. Hans berömda raseriutbrott var teater, åtminstone till en början - exempel nämns på att han gav någon en rent nukleär utskällning under någon timmes tid, för att så fort personen avlägsnat sig ha varit precis som vanligt. Huruvida detta ännu var fallet mot slutet är en annan sak.

Ibland nämns maktövertagandet som att han "grep" makten, "tog över", eller någon annan formulering som indikerar en statskupp. Så var inte fallet, han kom till makten genom demokrati och intriger. Väl på plats såg han snart nog till att bli totalitär Diktator, men det var alltså en process som inleddes, inte avslutades, i januari 1933.

Sen så finns det ju en massa uppenbara myter, men eftersom dessa är just uppenbara så är de långt enklare att värja sig mot.
Stefan Lundgren skrev:Enligt en framtida uppgift så är det en myt.
"Framtida"? ;)
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 9 augusti 2005, 08:20

Föddes inte Hitler som "Hiedler", men ändrade detta då han gav sig in i politiken?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2005, 08:25

Alois ändrade först namnet till Heidler, justerade sedan stavningen till Hitler. Adolf föddes Hitler.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 9 augusti 2005, 09:12

Hexmaster skrev: Hans berömda raseriutbrott var teater, åtminstone till en början - exempel nämns på att han gav någon en rent nukleär utskällning under någon timmes tid, för att så fort personen avlägsnat sig ha varit precis som vanligt. Huruvida detta ännu var fallet mot slutet är en annan sak.
När han skällt ut officerskåren/generalerna runt den 20 apr 1945, var han tagen och funderade på att ta bort sig.

OT: Förmåga att ge någon en "nukleär utskällning" vore en bra egenskap att ha när chefen skräpar på.

MVH

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 9 augusti 2005, 10:38

En myt jag stött på är den att Hitler påstods kunna få sådana raseriutbrott att han började tugga på mattor och möbler.
8O

Låter synnerligen långsökt skulle jag vilja påstå.
Läste nånstans (minns inte var, jag tror det var i någon bok som hade med Speer att göra) att detta var något som konstruerades efter kriget av segrarna för att få Hitler att framstå som komplett skogstokig och att "vittnen" mer eller mindre mutades att verifiera detta.

OK att snubben kunde bli arg men med tanke på vilket politiskt, militärt och statusbetoonat tryck han tvingade sig själv att leva under så är det kanske inte så konstigt att han förlorade kontrollen över känslorna då och då.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 9 augusti 2005, 10:49

Fläsket skrev:En myt jag stött på är den att Hitler påstods kunna få sådana raseriutbrott att han började tugga på mattor och möbler.
Möbler var ny, men mattätaren tog jag själv upp i en annan tråd, och fick svar:
Hexmaster skrev:
varjag skrev: Det tyska ordet som du söker är 'Teppichfresser' = mattätare. Men på tyska betyder det inte fysiskt en individ som raklång på golvet börjar tugga i sig den bästa Persiska Mattan. Utan snarare en överskruvat nervös individ.
!?! Myten som den framställdes gick helt avgjort ut på att en utomstående person till sin oförställda förvåning fick se en bindgalen Führer krälandes på golvet - men i själva verket skulle det alltså kunna röra sig om en felöversättning!? För "överskruvat nervös" är väl en beskrivning som inte är helt förfelad på Adolf, om man säger så.
viewtopic.php?t=18726

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 9 augusti 2005, 12:16

Så har vi ju det där med uniformsmössan och om han hade stål i den eller inte, jag ansåg mig hittat trovärdiga bevis på att det inte var en myt, men en moderator höll inte med och låste följande tråd.

viewtopic.php?t=18252&highlight=

Användarvisningsbild
Söt fluffig Kossa
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 juli 2005, 21:49
Ort: Småland

Inlägg av Söt fluffig Kossa » 9 augusti 2005, 13:50

Perra skrev:Så har vi ju det där med uniformsmössan och om han hade stål i den eller inte, jag ansåg mig hittat trovärdiga bevis på att det inte var en myt, men en moderator höll inte med och låste följande tråd.

viewtopic.php?t=18252&highlight=
Det skulle ju kunna vara sant, Saddam Hussein hade ju stål i alla sin hattar, t.o.m sin halmhatt.

Användarvisningsbild
John
Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: 7 juli 2002, 09:29
Ort: JL

Inlägg av John » 10 augusti 2005, 11:59

Hej

Medveten mytbildning och demonisering av fienden är "normalt"
Det kan man nog betrakta som en av informations stabernas huvuduppgifter

Jag tror att jag tidigare hänvisat till denna artikel som belyser ämnet.
Jag tycker att man skall ha detta i bakhuvudet när man hör "fakta?" om Hitler , Sadam, Bush m.fl.

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/st ... 47,00.html

Speciellt försiktig skall man vara på uppgifter från fiendens krönikeskrivare/historiker.
Alla brukar ha ett syfte med sitt värv.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 10 augusti 2005, 12:22

Visst gäller det att svartmåla en fiende så gott det går, dock ska man inte tro att allt är totalt taget ur luften. Exempelvis så var ju varken Tiberius eller Nero herrar med någon högre moral enligt vårt synsätt. Även de mest otroliga historier kan vara sanna, men de kan också skvallra om snuskigheten i hjärnan hos den som återgivit dem.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 11 augusti 2005, 21:54

Två ovidkommande inlägg är borttagna.

Mvh Petter

Skriv svar