Svenska handelsflottan under WWII

Diskussioner kring andra världskriget. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19917
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav Hans » 12 jan 2017 22:30

@varjag

Påminn. Idag glömmer jag nog då en mig närstående klok ung dam fyller 18.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19917
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav Hans » 16 jan 2017 17:45

Jag vet inte hur mycket man får lägga upp av artikeln men jag tar första sidan, en i mitten och den sista. Med dålig kvalité. Och så gör jag ännu mer reklam för den ypperliga tidskriften i fråga: http://www.theaviationhistorian.com/

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42090
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav varjag » 16 jan 2017 22:41

Tack Hans för spännande sidor!
Blev förvånad se en Armstrong-Whitworth ''Whitley'' nosa fram på bilden......Visste inte dessa körde på Stockholmsrutten -
- men tydligen.....

Whitley freighters also flew the dangerous route between Leuchars Station, Scotland and Stockholm, Sweden.[19] The Whitley consumed a proportionally large quantity of fuel to carry a relatively small payload, and there were various other reasons making the type less than ideal, so in August 1942 the type was replaced by the Lockheed Hudson and the 14 survivors were returned to the RAF

med tørstiga Merlinmotorer.jpg


Merlins till trots - var dessa långsamma ''drögar'' vars flygtider måste varit långa jmft. med de vanligare Lockeed Lodestar/Hudsons...

my tuppence, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42090
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav varjag » 18 jan 2017 10:13

Kullagertrafiken - Bör ha egen tråd!

Kan ngn moderator bryta ut utvikningen - som egentligen inte har med svenska handelsflottan att skaffa...och placera den i ny tråd!?
Från 4;e jan ngnting,,,,,,

Tack & mvh, Varjag

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1104
Blev medlem: 11 feb 2010 14:42

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav patrik blom » 18 jan 2017 13:32

Instämmer - och föreslår benämningen Blockadbrytartrafiken eftersom man ju sysslade med persontransporter också, och vapen till norska och danska motståndsrörelserna. De flygtransporter som nämnts kan väl också ingå under rubriken blockadbrytare.

Under 2016 utkom en svensk bok som heter "De glömda blockadbrytarna" av Anders Johansson som jag just skaffat och börjat läsa, och som visar sig beskriva vissa saker annorlunda än Terje Fredh. De små lastfartygen av Gay Viking-klassen sägs ha haft en maxfart på 30 knop, "dock inte med maxlast".

Har fortfarande lite för mycket att göra, men återkommer.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem
Inlägg: 19917
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav Hans » 18 jan 2017 14:10

Håller med de två föregående talarna.

MVH

Hans

sveahk
Stödjande medlem
Inlägg: 7443
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: schweiz

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav sveahk » 18 jan 2017 14:32

Håller med de tre föregående talarna.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Grå vadmal
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 29 mar 2005 21:40
Ort: Småland

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav Grå vadmal » 25 feb 2017 01:12

Jag skulle gärna vilja veta mer om neutralitetsmärkningarna under kriget och har sökt en hel del på internet utan att finna något uttömmande. På foton, modeller och målningar av svenska fartyg har jag sett både markeringar i form av vertikala band i färgerna blå-gul-blå samt gul-blå-gul, oftast kombinerat med en svensk flagga i mitten av fartyget och texten SVERIGE. Fanns det någon (internationell) standard för detta och om detta ändrats över tid, kan man då dra några slutsatser om när ett enskilt foto är taget?

Exempel på gul-blå-gul: http://i859.photobucket.com/albums/ab151/lars43/RAB%20Svea/Sif_zpsdd97baca.jpg

Exempel på blå-gul-blå: http://www.bildrum.se/hansa.htm, http://kommandobryggan.se/thore/virginia.htm

Exempel fån Norge: http://www.warsailors.com/singleships/lidvard.html och från Irland: http://www.irishships.com/images/ISL%20Ltd/Ship%20watercolours/Irish_Beech.jpg

varjag
Stödjande medlem
Inlägg: 42090
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav varjag » 25 feb 2017 11:42

Grå vadmal skrev:Jag skulle gärna vilja veta mer om neutralitetsmärkningarna under kriget och har sökt en hel del på internet utan att finna något uttömmande. På foton, modeller och målningar av svenska fartyg har jag sett både markeringar i form av vertikala band i färgerna blå-gul-blå samt gul-blå-gul, oftast kombinerat med en svensk flagga i mitten av fartyget och texten SVERIGE. Fanns det någon (internationell) standard för detta och om detta ändrats över tid, kan man då dra några slutsatser om när ett enskilt foto är taget?

Exempel på gul-blå-gul: http://i859.photobucket.com/albums/ab151/lars43/RAB%20Svea/Sif_zpsdd97baca.jpg

Exempel på blå-gul-blå: http://www.bildrum.se/hansa.htm, http://kommandobryggan.se/thore/virginia.htm

Exempel fån Norge: http://www.warsailors.com/singleships/lidvard.html och från Irland: http://www.irishships.com/images/ISL%20Ltd/Ship%20watercolours/Irish_Beech.jpg


Vet inte.
Men två vertikala band med nationsfärgerna, flaggan och ''Sverige'' - ibland med fartygets namn t.ex. - ''SIF'' -var tydligen standard.
Jmfr norska med liknande målning.
Neutrala spanska fartyg hade liknande med rött/gult, japaner - hade bara japanska flaggan på sidorna. Grekiska hade blå-vita
vertikala band.....

Det måste ha funnits ngn internationell överenskommelse - vad de vertikala banden avser, men ingen aning om vilken...?

Vad gäller svenska med gula/blå/gula band - g I s s a r jag dessa var mycket tidiga, innan reglerna fastställdes - :roll:

(dom kanske hade tillgång till ''gulmönja'' - men ont om blåfärg) :lol:

Tack även för länken till ''Thore-Rederierna'' - i Jonstorp, varjagen har faktiskt seglat med en ''jonstorpare'' :thumbsup:
s/s SCANIA - en tri\vsam & långsam gammal ångare i intressant trampfart... :wink:


mvh, Varjag

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 25 okt 2015 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav Victorxxx » 27 feb 2017 20:20

Grå vadmal skrev:Jag skulle gärna vilja veta mer om neutralitetsmärkningarna under kriget och har sökt en hel del på internet utan att finna något uttömmande. På foton, modeller och målningar av svenska fartyg har jag sett både markeringar i form av vertikala band i färgerna blå-gul-blå samt gul-blå-gul, oftast kombinerat med en svensk flagga i mitten av fartyget och texten SVERIGE. Fanns det någon (internationell) standard för detta och om detta ändrats över tid, kan man då dra några slutsatser om när ett enskilt foto är taget?

Exempel på gul-blå-gul: http://i859.photobucket.com/albums/ab151/lars43/RAB%20Svea/Sif_zpsdd97baca.jpg

Exempel på blå-gul-blå: http://www.bildrum.se/hansa.htm, http://kommandobryggan.se/thore/virginia.htm

Exempel fån Norge: http://www.warsailors.com/singleships/lidvard.html och från Irland: http://www.irishships.com/images/ISL%20Ltd/Ship%20watercolours/Irish_Beech.jpg


Fanns redan under första världskriget. Och gjorde lika litet nytta då pga det onskränkta ubåtskriget.Har aldrig hört talas om någon konvention som detaljreglerar detta.

Vad som möjligen i någon mån respketerades var kanske Röda-Korsmärkning som i t ex spannmålskeppningen Canada- Grekland där ett svenskt fartyg minsprängdes och ett möjligen anfölls av engelskt flyg i grekisk hamn enligt mitt grumliga minne.

Victorxxx
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: 25 okt 2015 20:18
Ort: Sirishamn

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inläggav Victorxxx » 27 feb 2017 20:32

varjag skrev:
patrik blom skrev:Hans,

Min kommentar ovan gällde främst att jag inte kände till detta förhållande, att det förekom att blockadbrytarna i Lysekilstrafiken medförde passagerare på hemfärden till Hull. Eftersom jag tror att uppdraget var att (förenklat uttryckt) ta hem största möjliga last med högsta möjliga fart gjorde jag reflexionen att personvikten då borde reducera lastvikten, eller för all del farten. Det handlade ju om relativt små båtar där all överflödig utrustning var borttagen. Jag tror att man hade räknat ut exakt hur mycket last som kunde medföras. Om man tog ombord en passagerare som vägde 75 kg så blev det nog 75 kg mindre kullager. Visst kan man kalla detta marginellt, men jag noterade det för att markera att det tydligen var viktiga passagerare som hämtades hem.


Patrik, motorkanonbåtarna som användes på traden - hade ett deplacement på c:a 100 ton.....

Det påstås att GAY VIKING tog en last av -
Gay Viking was the only vessel to make a successful round trip, returning to Britain on 30 October
carrying 40 tons of cargo...


M.a.o. - några ''kroppar med kläder & bagage'' - spelade näst intill ingen - roll var gällde farten..... :)

https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Gay_Viking

mvh, Varjag


Det säkraste VIP-alternativet 1943 för persontransporter SE-GB tror jag ansågs Mosquiton vara eftersom Niels Bohr reste denna rutt liggande i bombutrymmet efter sin flykt till Göteborg . Min fysikmentor, som gjorde samma resa 1944 i svenskt statsradarärende berättade att Bohr sades ha somnat utan syrgasmask och ha kommit fram i dåligt skick.


Återgå till "Andra världskriget och dess upptakt (1933 till 1945)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster