Svenska handelsflottan under WWII

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re:

Inlägg av patrik blom » 1 januari 2017, 17:31

varjag skrev:Jag vill återknyta till det jag skrev om GOONAWARRA och neutralitetsmärkningen. Som uppenbarligen var rättsstridig - om det nu är rätt ord. De svenska fartyg som seglade 'utanför spärren' (hur många var de egentligen?) och i allierad tjänst - borde ju ha seglat i konvojerna.(?) Vilket inte gett dem något som helst 'neutralt' skydd - allt som seglade i allierad konvoj var lagligt byte för u-båtar, flyg och ytfartyg. Men med det flagranta brott mot neutralitetsreglerna som GOONAWARRA ådagalagt - ställer jag frågan, var detta en av de allierade sanktionerad metod för befraktning av svenska fartyg? M.a.o. man befraktade svenska fartyg under svensk flagg - men lät dem 'spela neutrala' på oceanerna och höll dem utanför konvojsystemet i hopp om det bästa?
Har tyvärr först nu tagit del av denna intressanta tråd.

Goonawarra är på fotot försedd med de för lejdbåtarna föreskrivna markeringarna. Såvitt jag vet hade inga andra fartyg än lejdbåtarna dessa markeringar. Lejdtrafiken var ett arrangemang som förutom Sverige berörde Tyskland och de västallierade. Den upphörde den 5 maj 1945. Jag har visserligen aldrig sökt efter information om huruvida lejdtrafikens principer tillämpades eller kunde tillämpas i farvatten där de allierades motståndare inte var Tyskland utan Japan, men bedömer det som mycket osannolikt. Goonawarra på Hans utomordentligt intressanta bilder är enligt min bedömning en f d lejdbåt som händelsevis råkar ha kvar lejdtrafikens markeringar - som när fotot togs inte betydde någonting.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av Hans » 1 januari 2017, 18:51

Jag var bara budbärare. Det är varjagens intressanta bilder.

Tack för informationen. Nytt för mig men låter logiskt.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av varjag » 2 januari 2017, 11:30

Donkeyman skrev:
Personligen vill jag hålla den serien till att vara i full klass med Vilhelm Mobergs Emigrantserie. Det skall bli ett sjätte och sista band. Som väntas komma i höst. Serien heter "En sjøens helt" och de band som hittills kommit har namnen: "Skogsmatrosen", "Skytteren", "Gullgutten", Blodige Strender" och "Brennende Skip". Det är inte så komplicerat för Svenskar att läsa Norskt Bokmål och jag rekommenderar serien på det varmaste.
Wow! - kittlar varjagens läsnerv........ :)
http://www.adlibris.com/no/bok/en-sjoen ... 8249509171
Författaren -
https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Michelet

- men sen läser man att den gode Jon Michelet -

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Party_(Norway)

- är Rödgardist ! :(

- och då svalnar intresset till - NOLL!

Sorry - but not interested -

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av Donkeyman » 2 januari 2017, 20:00

Men Varjag. Michelets politiska åsikter har väl över huvud taget inte att göra med att han skriver en serie med bra böcker. Det är böckerna som är intressanta - inte Michelet själv. Och det lovar jag - den här bokserien är inte någon rödgardistpropaganda. Tvärtom, långt därifrån. Den skildrar sjömän som är allt från yttersta högern till yttersta vänstern och allt möjligt däremellan. Men som kan samarbeta i en besvärlig situation alldeles oavsett deras politiska hemvist. Det vill säga som det var i verkligheten, ett genomsnitt av samhället.

Eller egentligen inte, därför att en stor majoritet av befolkningen inte kunde tänka sig att gå till sjöss. Lika lite då som i dag. Snarare skildrar Michelet det samhälle som var ombord i de fartyg som gick ute under kriget. Bry dig inte om författaren, få hem första bandet och prova. Jag lovar att du kommer att köpa resten när du är klar med det första. Alldeles oavsett författarens politiska förflutna.

För övrigt kan jag intyga att Michelet har stor aktning även bland hans tidigare politiska motståndare (nu är han bara en gammal man som genomför sitt livsverk. En period som de politiska motståndarna över huvud taget inte har visat intresse av att skildra utan snarare önskar "sopa under mattan").

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av Femtiotrean » 3 januari 2017, 08:55

+1

Eller "Hear! Hear!"

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av von Adler » 3 januari 2017, 20:11

För att besvara en av originalfrågorna.

Den svenska handelsflottan bestod i september 1939 av c:a 1,8 miljoner ton, varav ungefär hälften - 900 000 ton, hamnade utanför Nordsjöspärren. Dessa fartyg seglade för de allierade (eller andra trader, men det var de uppdrag som det fanns överskott av) för sterling eller dollar, som lämnades över till svenska legationer eller konsulat för att användas som betalning för de varor som lejdtrafiken tog in - olja från Venezuela, säd och kött från Argentina och Brazilien, gummi från Brazilien, torkad och konserverad frukt, gödningsmedel, sällsynta metaller o.s.v. Ibland tog man också in "lyxvaror" som rent strikt inte var nödvändiga för folkförsörjningen., som tobak, kaffe och kakao.

De svenska rederierna och de svenska matroserna fick betalt i svenska kronor för sina pund och dollar.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av patrik blom » 3 januari 2017, 22:37

von Adler skrev: Dessa fartyg seglade för de allierade ... för sterling eller dollar, som lämnades över till svenska legationer eller konsulat för att användas som betalning för de varor som lejdtrafiken tog in.....

De svenska rederierna och de svenska matroserna fick betalt i svenska kronor för sina pund och dollar.
Mycket intressant, det visste jag inte - tack! Men lejdtrafiken var ju dubbelriktad med krav på ekvivalens; för varje lejdfartyg som kom till Sverige utifrån (med sådana varor som du nämner) skulle ett liknande fartyg lämna Sverige, lastat med svenska exportprodukter, som t ex trävaror, papper, pappersmassa. Känner du till hur stora intäkterna från denna export, som rimligen betalades i utländsk valuta, var jämfört med intäkterna från det till de allierade utchartrade svenska tonnaget?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av von Adler » 4 januari 2017, 09:20

patrik blom skrev:
von Adler skrev: Dessa fartyg seglade för de allierade ... för sterling eller dollar, som lämnades över till svenska legationer eller konsulat för att användas som betalning för de varor som lejdtrafiken tog in.....

De svenska rederierna och de svenska matroserna fick betalt i svenska kronor för sina pund och dollar.
Mycket intressant, det visste jag inte - tack! Men lejdtrafiken var ju dubbelriktad med krav på ekvivalens; för varje lejdfartyg som kom till Sverige utifrån (med sådana varor som du nämner) skulle ett liknande fartyg lämna Sverige, lastat med svenska exportprodukter, som t ex trävaror, papper, pappersmassa. Känner du till hur stora intäkterna från denna export, som rimligen betalades i utländsk valuta, var jämfört med intäkterna från det till de allierade utchartrade svenska tonnaget?
Tyvärr har jag inga exakta siffror på det här. Dock kan jag tillägga att innan april 1940 så exporterades c:a 4 miljoner ton järnmalm årligen till andra länder än Tyskland och innan och under hela kriget var kullager av absolut yppersta kvalitét från SKF en eftertraktad vara av samtliga krigförande nationer - bland annat i flygmotortillverkning var det en flaskhals både för de allierade och för tyskarna.

De allierade flög ut kullager med BOAC (British Overseas Airways Corporation) och med ABAs (AB Aerotransport, en föregångare till SAS) reguljära flygningar till Storbritannien och under skydd av vintermörkret 1943-44 gjorde man resor över Nordsjön på nätterna i Operation Bridford med motorkanonbåtarna i Gay Viking-klassen. Dessa förde med sig vapen till norska och danska polistrupperna i Sverige i form av bazookas och brittiska PIAT och pengar, vapen och underrättelsepersonal till norska legationen och den norska motståndsrörelsen. Ibland tog de med sig norska motståndsmän och allierade flygare som hamnat i Sverige tillbaka.

Sverige tjänade även pengar på att S/S Drottningholm och M/S Gripsholm, båda passagerarfartyg från Svenska Amerika Linjen under svensk flagg chartrades av det amerikanska utrikesministeriet för att utväxla diplomater och civila mellan krigförande länder.

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av patrik blom » 4 januari 2017, 23:19

von Adler skrev:

... under skydd av vintermörkret 1943-44 gjorde man resor över Nordsjön på nätterna i Operation Bridford med motorkanonbåtarna i Gay Viking-klassen. Dessa förde med sig .... pengar, vapen och underrättelsepersonal till norska legationen och den norska motståndsrörelsen. Ibland tog de med sig norska motståndsmän och allierade flygare som hamnat i Sverige tillbaka.

.
Tack även för denna information, von Adler!

"Lysekilstrafiken" med blockadbrytarna i Guy Viking-klassen har jag själv tagit upp här tidigare, men att de förde med sig pengar, vapen och underrättelsepersonal till norska legationen och norska motståndsrörelsen kände jag inte till, ej heller att de ibland tog med sig norska motståndsmän och allierade flygare som hamnat i Sverige på återresan till Hull, trots att detta torde ha reducerat kullagerlasten med personernas kroppsvikt. Du fyller mina - och sannolikt andras - kunskapsluckor!

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av JohnT » 5 januari 2017, 18:06

Här finns en del matnyttigt:

http://etheses.lse.ac.uk/178/1/Golson_T ... rality.pdf

På sidan 95 hittar du ett exempel på hur man kan räkna svensk järnmalmsexport

Mvh
/John

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av patrik blom » 5 januari 2017, 22:28

JohnT skrev:Här finns en del matnyttigt:

http://etheses.lse.ac.uk/178/1/Golson_T ... rality.pdf

På sidan 95 hittar du ett exempel på hur man kan räkna svensk järnmalmsexport

Mvh
/John

Härligt - en rejäl avhandling!

Läste dess abstract och beslöt att läsa resten när jag har ett veckoslut ledigt. Tack John T!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av Hans » 5 januari 2017, 23:32

Kullager torde ha ganska hög densitet/vikt. Några krakar ovanpå kan väl inte ändrat det mer än marginellt?

MVH

Hans

patrik blom
Medlem
Inlägg: 1098
Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av patrik blom » 6 januari 2017, 12:51

Hans,

Min kommentar ovan gällde främst att jag inte kände till detta förhållande, att det förekom att blockadbrytarna i Lysekilstrafiken medförde passagerare på hemfärden till Hull. Eftersom jag tror att uppdraget var att (förenklat uttryckt) ta hem största möjliga last med högsta möjliga fart gjorde jag reflexionen att personvikten då borde reducera lastvikten, eller för all del farten. Det handlade ju om relativt små båtar där all överflödig utrustning var borttagen. Jag tror att man hade räknat ut exakt hur mycket last som kunde medföras. Om man tog ombord en passagerare som vägde 75 kg så blev det nog 75 kg mindre kullager. Visst kan man kalla detta marginellt, men jag noterade det för att markera att det tydligen var viktiga passagerare som hämtades hem.

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av unmo300 » 6 januari 2017, 18:40

Donkeyman skrev
nu håller jag på med det femte bandet av den Norske författaren Jon Michelets serie om krigsseglarna.
Håller också på med serien. Kan rekommenderas.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska handelsflottan under WWII

Inlägg av Hans » 6 januari 2017, 21:10

@patrik

Inget illa ment bara en tanke om tunga kullager och volymen i en båt. Dessutom kan min tanke vara fel.

MVH

Hans

Skriv svar