Ett par semesterbilder - grotesk laddningstid! *fixad?*

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Ett par semesterbilder - grotesk laddningstid! *fixad?*

Inlägg av Ostmark » 25 juli 2002, 02:50

Tänkte att jag kunde dela med mig utav ett par (ett par dussin) av mina semesterbilder från Österrike.

Centrala Wien
Jag vill tacka Andreas Wien samt hans flickvän för gästfriheten samt för sovplatsen och tiden dom lade ner för att guida runt mig i Wien. Jag har fortfarande skavsår ;)

Bild
Här vi en icke renoverad byggnad i centrala Wien. Man ser tydligt skotthålen på byggnaden. Måste vart en redig eldstrid och fönstret till vänster ser verkligen ut att ha varit ett mål för kulhärvorna.

Bild
Här synes ytterligare ett par skotthål på samma byggnad. Måste varit ganska hårda gatustrider kring detta område.

Bild
I detta hus, på nedersta våningen - dock inte synligt då lägenheten låg innåt gården - bodde Adolf Hitler under sina studiedagar i Wien.

Bild
Har ser vi ett av Wiens många Flakturm. Det är svårt att se hur enorma dessa igentligen är på denna bild.

Bild
Ännu ett Flakturm. Man ser armeringsjärnet sticka ut lite här och var, inte helt oförståeligt att dom står kvar. Tror nog att dom inte är de lättaste att riva ner.

Bild
Ännu ett Flakturm, här ser man lite lättare hur enorma dom igentligen är.

Bild
Och ett till - lägg märke till hålen efter träffarna. Troligen besökts dom av artilleri, men som ni ser vart skadan iaf minimal.

Bild
Och ett till.. Vackert väder var det iaf den dagen!

Bild
Samma torn, här syns träffarna rätt bra.

Bild
Här får man sig en någorlunda god blick på hur stora dom är - träden är som tandpetare i jämförelse.

Bild
Ännu ett, detta är dock ett "dubbeltorn" och även Wiens största Flakturm.

Bild
Här ser man alla skotthålen i katedralen, hårda strider utkämpades även här.

Bild
Ett redigt skotthål om man jämför med Andreas Wiens hand. Syns det att han använder hudlotion förresten? :)

Bild
Minns inte alls vart jag tog detta kortet, men varför är nog rätt uppenbart. Jag undras vad som satt under klorna från 1938-1945..

Altausee

Bild
Minnesmonument tillägnat de stupade från Världskrigen - På stentavlorna står alla namnen på de som stupade eller aldrig kom hem från krigen och som härstammade från byn.

Engelhartstätten

Bild
Minnesmonument från krigen. Här syns namnen på de stupade från resp. krig samt även namnen på de civila som dödades från bomber och granatsplitter i byn. Under monumentet syns blommorna som de anhöriga dagligen sätter dit.

Bild
Inzoomning utav monumentet. Väldigt välvårdat var det.

Groß-Enzersdorf

Bild
Ett minnemonument på kyrkogården. Under korset stod levande ljus och brann båda gångerna jag besökte kyrkogården. "Wir gedenken unseren Kriegern die in fremder Erde ruhen"

Bild
Ett till monument på kyrkogården tillägnat de döda från världskriget.

Bild
Samma monument. Här syns namnen på de försvunna, fallna samt krigsoffren.

Harmanschlag

Bild
Ett av de vackraste monumentet jag fann under semestern tillägnat de stupade från båda världskrigen.

Bild
Här ser man bättre örnen ovanpå monumentet som vakar över de stupade.

Bild
Ännu en närbild på monumentet.

Bild
Samma monument på lite mer avstånd. Precis som på så gott som alla andra monument stod där nyplockade blommor.

Bild
Detta monument stod i Harmanschlag men de stupade kom även från tre andra grannbyar. Namnen på byarna ser ni på denna bild.

Hinterthal

Bild
Detta var en mycket liten by så dom hade inget minnesmonument tillägnat alla som stupade. Istället hade dom i kyrkan satt upp mindre minnestavlor från personerna från byn som aldrig kommit hem. Här ser en man som stupade 1942 i Nordfinland. "Nun liegst du begraben. In fremder Erde Schoß. Als held bist du gefallen. Das leid um dich ist groß."

Bild
En till minnestavla. Denna man stupade 1943 i södra ryssland.

Loimersdorf

Bild
Utan tvekan det vackraste monumentet under resan. En bild säger mer än tusen ord...

Bild
Samma monument med namnen på de stupade och försvunna från båda världskrigen.

Bild
Här ser man monumentet på avstånd, visst är det vackert..?

Maishofen

Bild
En mindre bys monument med de stupade och saknade.

Maria Alm

Bild
Ett väldigt enkelt monument på kyrkogården i Maria Alm.

Saalfelden

Bild
Minnesmonumentet i Saalfelden.

Bild
Samma monument, detta stod utanför kyrkan. Bredvid ser man minnesstenar för alla de stupade soldaterna som vilar på olika platser runtomkring i världen.

Bild
Samma plats från en annan sida. Otroligt vackert var det.

Bild
Samma plats, en närbild på en av minnesstenarna.

Bild
Inne i kyrkan fanns även ett 'minnesrum'. I rummet fanns en staty utav en riddare som stötte lansen i en liggande drake, ganska lika St:Göran och Draken faktiskt. Vad symbolismen är kan vi bara spekulera i. På vardera sida om statyn fanns stora tavlor med alla namnen på de stupade under krigen. Och här är tavlan under statyn, väldigt vackert skriven text måste jag säga - verkligen rörande.

Bild
Här ser vi statyn på avstånd samt tavlan under.

Bild
Här ser vi namntavlan på vänster sida om statyn. På tavlan fanns namnen på de stupade från andra världskriget.

Bild
Tavlan hängandes till höger om statyn. Här finns namnen på de stupade från första världskriget.

Bild
Här får man en rätt god överblick utav rummet med statyn och minnestavlorna.

Bild
Samma sak fast åt andra sidan.

Bild
Utanför kyrkan fanns det en gammal stenmur. Utav ren tur såg jag där en stenplatta som satt fast i muren. "Wir gedenken auch unserer Gefallenen die in östlicher Erde ruhen" - troligen är det en anhörig till någon av de fallna som satt dit stenplattan för att hedra sin famlijemedlem.

Sandl

Bild
Ett monument i Sandl tillägnat de stupade i de båda krigen. Längst upp står det "Våra stupade".

Zell am See

Bild
Minnesmonumentet i Zell am See. "Ehre und gedenken den toten der zwei Weltkriege".

Wien - Centralfriedhof

Bild
Minnesmonumentet för de fallna under världskrigen från Wien. Längst upp står texten - "Herre, giv oss frid!"

Bild
Samma monument, fast närbild på texten.

Bild
Ännu en närbild.

Bild
Här ser vi baksidan utav monumentet. Vem det föreställer minns/vet jag faktiskt inte helt säkert - Kan det vara Jesus moder Maria?

Bild
Är faktiskt lite osäker här, men jag har för mig att det är en minnessten med de Österrikare utav annan etnicitet från Wien som stupade för Österrike-Ungern under första världskriget.

Bild
Minnessten med de Österrikare från Wien som slogs och föll under första världskriget.

Bild
Samma monument fast på avstånd.

Bild
Här ser ni början (!) utav gravarna för de som slogs och föll för Tyskland under andra världskriget.

Bild
Ännu en bild på gravarna. Betänk gärna att detta bara är en litet del av alla soldatgravar från andra världskriget.

Bild
Minnesmonumtent för de från Wien som stupade under andra världskriget.

Bild
Minnessten vid monumentet.

Bild
Ännu en vy över alla de tusentals gravarna. Rakt framöver syns minnesstenen.

Bild
En till minnessten vid soldatgravarna.

Bild
Samma minnesstenar fast på lite avstånd.

Bild
En gravsten uppförd till minne till två okända Tyska soldater. Det fanns även stenar där det kunde stå "Zwei unbekannte Ungarische soldaten, drei Unbekannte Deutsche soldanten". Det låg nästan alltid fler än en i varje grav, ibland många många fler.

Bild
Minnessten tillägnad de stupade. "På denna gravplats vilar 7031 soldater från kriget 1939-1945. Tänk på dem och de döda som vilar i främmande jord".

Jag tog även en del bilder på enskilda gravar i mindre byar, men till hänsyn till deras anhöriga så valde jag att inte visa dem här. Som ni nu sett finns det väldigt många krigsmonument i Österrike. Även fast jag bara visat en droppe i havet utav dem. Något som kännetecknade dem alla var att alla var väldigt välskotta, och att det i princip varje dag stod nya blommor där el. levande ljus. Speciellt på landsbygden där man ärar sina stupade hjältar. Såg väldigt ofta en gammal gammal dam med sina barn-barn i hand som stod framför monumenten och tänkte på sina släktingar eller lade blommor framför dem. Detta tycker jag är vackert oavsett vilket land det är. Man ska ära sina döda och aldrig låta de stupade, som slogs och föll för familj och fosterland, falla i glömska.

Ok, detta var allt från semestern jag hade att visa - hoppas att någon fann bilderna vackra även fast jag inte är en proffsfotograf.

Mvh,
Ostmark
Senast redigerad av 2 Ostmark, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 juli 2002, 09:40

Tack för intressanta bilder. :D
Jag missade tydligen dubbeltornet, när jag var i Wien 1998. I vilken park stod denna?

Sonderling

Calle
Medlem

Re: Ett par semesterbilder - grotesk laddningstid!

Inlägg av Calle » 25 juli 2002, 10:29

Tips: Flytta bilderna till en annan server som tillåter "hot-linking" och inte har några bandbredds begränsningar. Spray.se är rätt bra med detta. För att nu är allt bara röda kryss, och jag vill se bilderna :)

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 25 juli 2002, 10:43

Ostmark,

Tackar dig för att du tog dig tid att lägga in bilderna, men jag ser bara en massa "röda kryss"?

Ett litet tillägg bara. Bilden pa fasaden, där den unge Adolf Hitler bodde, ligger pa Sechshauserstrasse. Fasaden är orginal, men bakgarden är nyuppbyggd efter kriget. Hitlers rum är alltsa borta. Det finns dock ett hus med ett "orginalrum" där han har bott, men jag och Ostmark kom aldrig sa langt, även om huset ligger runt hörnet där jag bor...

Sonderling,

Parken heter "Arenbergspark" och ligger i 3 Bezirk nära korsningen Ungargasse - Neulinggasse. Det ensamma Flaktornet star i "Esterhazypark" i 6 Bezirk. Det finns ytterliggare ett tiotal torn, men dubbeltornet i Arenbergpark är ett av de mäktigare tornen.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 juli 2002, 11:00

Jag har hälften rödakryss och hälften bilder.

Tack Andreas Wien för närmare upplysning.
Jag såg det runda och det lillafyrkantiga. Trodde det var i Arenbergspark. Men minns inget dubbeltorn. Pratade med två äldre damer som tyckte de var så fula. Sedan började de tjafsa om man borde göra en restaurang eller riva dem. Jag förstår tyska bättre en jag talar, så jag lämnade dem åt sin disskusion. :lol:

Arbetade förövrigt med ingenjörsbiologi i Wienfloden. Där hittade jag en stålhjälm från WW1. (Ni vet den med två muttrar på.) Den tog jag hem och har den nu mera i trädgården.
8)
Sonderling

kurland
Medlem

Inlägg av kurland » 25 juli 2002, 11:14

Tyvär får jag bara röda kryss

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 25 juli 2002, 11:37

Det blir röda kryss eftersom geocities inte tillåter fjärrlänkning.

/Marcus

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 25 juli 2002, 11:38

kurland skrev:Tyvär får jag bara röda kryss
Tyvärr måste jag hålla med om att det är massa röda kryss... Men kryssen är väldigt fina.. :lol: :lol:

E_Vogel
Medlem

Inlägg av E_Vogel » 25 juli 2002, 12:54

Nu fungerar allt för mig i alla fall. Trevligt initiativ.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Inlägg av Ostmark » 25 juli 2002, 13:01

sonderling skrev:Tack för intressanta bilder. :D
Jag missade tydligen dubbeltornet, när jag var i Wien 1998. I vilken park stod denna?

Sonderling
Hej, om jag inte minns fel - och nu får gärna Andreas Wien rätta mig - så fanns "dubbeltornet" i Arenbergpark. Det påbörjades Dec. 1942 och färdigställdes Okt 1943.

En länk du kanske kommer finna intressant: http://webinsel.lion.cc/spitzbergen/180 ... tuerme.htm

Ole
Medlem

Inlägg av Ole » 25 juli 2002, 13:18

Ostmark: Jag antar att du använt en digitalkamera för att ta de ovanstående bilderna. Då jag går i tankarna att skaffa mig en ny digitalkamera, och dumpa min värdelösa Samsung Digimax 800k som jag dessutom förlorat överföringskabeln till, tänkte jag höra vilken du använder dig av? Hör av dig via PM, så slipper vi onödiga utvikningar här...

Marcus: Ursäkta om detta blev lite offtopic... :?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 juli 2002, 13:24

Tack Ostmark

Augarten jag så tornen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2002, 15:06

Synd att man inte fick se en bild på er tre!(Ostamrk Andreas Wien och hans flickvän) :)

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 25 juli 2002, 16:16

Anno,

Ostmark har ett par foton med oss pa, men jag är ganska skygg av mig...

För er stamskribenter har jag inget att frukta, men forat besökes även av andra personer som jag inte har lust att lämna ut mitt ansikte eller min identitet till...

Hoppas pa er förstelse...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 juli 2002, 18:15

Jaja, jag får nöja mig med din hand! :cry:

Skriv svar