SS Thistlegorm.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

SS Thistlegorm.

Inlägg av Mikael Eklund » 13 april 2005, 09:15

Tjena. En liten fråga. En vän till mig var i röda havet föra veckan och dök.Där dök han på ett vrak ifrån avk. Båten hette SS Thistlegorm. Tydligen var det ett fantastiskt dyk iom att båten fortfarande har full last. Men han hade en fråga till mig som jag inte kunde svara på. Ombord fanns hundratals par med gummistövlar som var på väg till 8th army. Vad har man för använding av gummistövlar i en öken ? För mig känns det fel.

Här följer en länk angående båten.
http://www.redseadivers.com/thistleg.htm

Micke

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: SS Thistlegorm.

Inlägg av Hans » 13 april 2005, 11:19

Mikael Eklund skrev:Ombord fanns hundratals par med gummistövlar som var på väg till 8th army. Vad har man för använding av gummistövlar i en öken ? För mig känns det fel.

Micke
Det kan vara både kallt och blött i nordafrika. T.ex. så var väl väderförhållandena eländiga vid tyskarnas motoffensiv vid Kasserine pass (Tunisien) i februari 1943.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Re: SS Thistlegorm.

Inlägg av Hans » 13 april 2005, 11:21

Kasserine Pass was a miserable place to be on Friday morning, the 19th of February, 1943. A cold wind blew sheets of rain onto the soldiers of Task Force Stark. The desert floor was so saturated from weeks of rain that even tracked vehicle movement was restricted to improved roads. min fetstil.
http://www.skylighters.org/hammer/chapter4.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 13 april 2005, 12:40

Ok. Båten sänktes dock den 6 oktober 1941. Kan självklart varit dåligt väder då med. Kändes bara fel med gummistövlar i en öken. Dessutom skulle lasten till Alexandria. Hade soldaterna som "standard" både marchkängor och gummistövlar ?

Micke

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 april 2005, 13:49

Mikael Eklund skrev:Ok. Båten sänktes dock den 6 oktober 1941. Kan självklart varit dåligt väder då med. Kändes bara fel med gummistövlar i en öken. Dessutom skulle lasten till Alexandria. Hade soldaterna som "standard" både marchkängor och gummistövlar ?

Micke
Mikael - trots blötväder i Nord-Afrika håller jag med dig. Gummistövlarna var nog inte avsedda för afrikaarmén att klafsa omkring i. Du skrev om 'hundratals par' av stövlar - men ett så litet parti avsågs troligen för någon annan godsmottagare. Hade det gällt att ge hela divisioner fotsvett och aromatisk barack-atmosfär - hade man nog skickat tiotusentals par. Dessutom var ju den mesta lasten i fartyget lastbilar, vapen, ammunition o.s.v. Vi tackar Hans för de aktuella väderleksrapporterna i Tunisien, februari 1943....som bekräftar att även öknar, får regn ibland. Jag har ingen erfarenhet av de nordafrikanska - men plenty av de australiska, där det sällan regnar. Men när det gör det - kommer det spannavis. Sand - lustigt nog, är mycket lättare att köra i när den är blöt och hårdnar under hjulen - än när den är snustorr och de bara gräver ned sig. Jag gissar att 'the desert floor' vid Kasserine var mera lera än sand.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 april 2005, 13:56

Mikael Eklund skrev:Ok. Båten sänktes dock den 6 oktober 1941. Kan självklart varit dåligt väder då med. Kändes bara fel med gummistövlar i en öken. Dessutom skulle lasten till Alexandria. Hade soldaterna som "standard" både marchkängor och gummistövlar ?

Micke
Jag vet inte vad som var skodonsstandardutrustningen (vilket ord va :lol: ) för britterna 1941. Men Alexandria var väl högkvarteret för hela östra medelhavsområdet och förberedelserna måste vara gjorda för ett antal olika krigsfall - inklusive strider utanför stekheta och snustorra öknar.

Ett annat exempel på eländiga förhållanden i regionen - denna gång från Libanon 1941.

Some work had already been done at Djedeide but there was still much to do, and at speed, to comply with an order by the Commander-in-Chief that the fortress should be completed by 15 May. Continuous rain and cold winds made conditions most unpleasant during the first few weeks of the Division's tenure of the fortress. Roads became bogs, signal lines were broken, and camps were flooded and blown down. The weather reached its worst on the night of 22 March when, after three days of heavy rain and gales, snow fell over the whole of the area and blocked all roads out of the valley. The temperature in 18 Battalion's huts was three degree below freezing point. In 19 Battalion's tents in the hills, water, limejuice and even eggs froze. The Maori Battalion had three to four inches of snow on its positions and the wind reached gale force on exposed hill faces. Statements by the inhabitants that such cold weather had not been experienced for sixty years were poor consolation for the arduous conditions. The troops appreciated the more solid comforts of rum, extra blankets, balaclavas, mittens and leather jerkins that were issued.
http://www.nzetc.org/etexts/WH2Egyp/c4.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 april 2005, 14:01

Värst vad du hänger upp dig på det där med gummistövlar :wink: . Det kan ju faktiskt vara en S.n.a.f.u i vanlig militär ordning, det behöver ju inte betyda ett dugg. Eller så var det en sändning till flottan eller så skulle de ge stövlarna till infödingar istället för glaspärlor eller ja vad som helst. :)

Annars var det en jättespännande sida. Hel häftigt med all denna materiel som bara låg där på havsbotten och bara rostade bort. :o
Själv funderade jag varför ingen skrotsamlare försökt bärga lasten under de 60+ år som det legat där.

Sonderling

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 13 april 2005, 15:24

Nej. Det står faktiskt att allt material förutom 1 lok, 1 vattenvagn och ytterliggare en tågvagn var avseda för den hyfsat kända 8th army. Så jag tror inte man skulle använda dessa till byteshandel :D Men man vet aldrig. Det där med hundratals par kommer ifrån min vän som dök, det kan kanske likaväl vara tusentals. Dessutom har jag svårt att tro att endast ett skepp försåg armen med förråd. Skeppet inhöll dessutom mängder med vapen och ett par flygplan, motorcyklar, lastbilar och pansarbilar. Hon sänktes på en "säker" ankarplats. Mer av en tillfällighet tydligen då planet som bombade henne var på väg hem efter att ha letat efter "Queen Mary" med en last av 1200 soldater, som man inte fann. Ja ja, jag lär aldrig få veta vart dessa gummistövlar var på väg. Men det är en intressant fråga :)

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

lera

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 19 april 2005, 19:55

Kolla in leråkern i nya boken El Alamein 1942 av K-G Norén. Boken släpps av SMB i dagarna.

:D

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 27 april 2005, 09:34

Jag ger mig :D Det behövdes nog gummistövlar i öknen. Men det känns ändå inte logiskt.

Skriv svar