I DN i morse 13/4-05 och på BBC kan man läsa om denne hedervärde man, en Major Karl Plagge som försökte göra sitt bästa för att rädda så många judar han kunde. Men trots detta led han av dåligt samvete för att han inte kunde göra mera.
Jag har alltid varit fascinerad av män som honom. Jag menar det är nog lättare att delta i mördadet en att våga stå emot och inte delta och ännu bättre försöka förhindra det. De är inte många men det finns en del historier från VK2 och Vietnamkriget.
Sonderling
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4432075.stm
Major Karl Plagge
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Fältmarskalken
- Medlem
Vem har sagt det? Vissa kan väl tycka att det är det, andra inte. En film är dock ett otroligt bra sätt att lyfta fram en person eller insats inför den "stora massan". Man ska inte underskatta det genomslag en film kan leda till vad gäller ökat intresse för historia och då speciellt den tidsålder som behandlas - något som måste ses som mycket positivt. En välgjord film med en rättvis skildring skulle jag personligen tolka som ett mycket betydelsefullt hedersbetyg. Vad tycker du Daniel?D. Löwenhamn skrev:En film baserad på ensjälv är alltså det högsta hedersbetyget en person kan få?
En film eller bok i sig är väl kanske inte en hedersbetygelse, men det ger ju en del uppmärksamhet, och lyfter kanske fram personer som varit relativt okända.D. Löwenhamn skrev:Jag tyckte det fanns en antydan i Fältmarskalkens inlägg om att en film skulle vara en slags hedersbetygelse. Jag tycker att idén om att en film skulle vara ett betydelsefullt hedersbetyg säger en hel del om den tidsålder vi lever i.
mvh/ Daniel
Sedan behöver ju inte en film lyfta fram de positiva sidorna hos en person heller...