der Pernkopf-Atlas

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

der Pernkopf-Atlas

Inlägg av Andreas Wien » 24 mars 2002, 00:14

God kväll alla historievänner och speciellt de medicinare som vi har här på forumet,

Tittade på nyheterna i går kväll och fick höra att det kända medicinska atlaset "der Pernkopf - Atlas" skulle bestå av mycket detaljerade bilder av disikrerade motståndsmän och även av vissa judar som hade avrättats i Wien under åren 1938-1945. Efter avrättningen hade de undersökt anatomien i kropparna och avbildat dessa med en otrolig detaljrikedom och sedan "glasat" in kroppsdelarana i undervisande syfte. Dessa kroppsdelar har varit ett allmänt undervisningsobjekt i Universitäts Wien medicinska fakulität fram tills nu, 2002, när man "upptäckte" att likdelarna och teckningarna härstammar från avrättade motståndsmän under NS-regimen.

Detta stod i tidningen i morse (Die kronen Zeitung. 23 mars, 2002, sidan 18):
[fritt översatt]

"Skamsna står vi framför överresterna av 1 377 människor, som blev brutalt avrättade på grund av dess motstånd mot NS-regimen", förklarade igår [Weihbischof] Krätzel på Wiens centrala kyrkogård. Mellan 1938 och 1945 tjänade dessa avrättade människor - där under även 8 judar - det anatomiska institutet i Wien som "studieobjekt". Dessa användes även efter kriget i den medicinska undervisningen och bildade även grundstommen för de detaljerade avbildningar som man ser i "Pernkopf-Atlaset". Igår blev dessa människodelar begravda under högtidliga former på centralkykogården i Wien"

Någon student här som har använt sig av "Pernkopf- Atlaset"?
Kan någon fråga en medicinstudent om han/hon har använt sig av detta Atlas?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Mesup
Ny medlem

Pernkopf

Inlägg av Mesup » 24 mars 2002, 01:25

Jag stötte aldrig på Pernkopfs anatomiatlas när jag läste anatomikursen, inte heller har jag hört talas om den någon annanstans förrän nu. Karolinska Institutets bibliotek har dock Pernkopf i tre band översatt till engelska, utg. 1980, så nu blir jag nästan tvungen att ta mig en titt.
Själv har jag Sobottas anatomiatlas som är standardverket för medicinarna i Stockholm iallafall. Den är tysk och första utgåvan kom 1904 och ligger sedan 1948 på samma förlag som Pernkopf, men är vad jag förstått inte behäftad med samma koppling till nazister. Den allmänna uppfattningen jag får av det jag läst på nätet är att Pernkopf är den mest detaljerade atlasen som finns och ett riktigt mästerverk. Nackdelarna är att den är dyr och att den på senare tid kopplats till oetisk verksamhet i Tyskland under WW2.

Sida som jämför olika anatomiatlaser, en del länkar under Pernkopf:
http://www.ionet.net/~tslade/atlases.htm

/Kalle
med. kand.

Filip Johansson
Ny medlem

Re: der Pernkopf-Atlas

Inlägg av Filip Johansson » 11 mars 2008, 16:29

Ursäkta för att jag gräver upp denna uråldriga tråden... Någon som vet vad Pernkopfatlasen är värd? Jag fick tag i alla delar nyligen. Skicket är helt perfekt, ägaren hade t.o.m. sparat originalkartonger i några fall.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 mars 2008, 16:43

En fingervisning.

MVH

Hans

Filip Johansson
Ny medlem

Inlägg av Filip Johansson » 11 mars 2008, 18:12

Hans skrev:En fingervisning.

MVH

Hans
Tack,inte illa. Har båda de där gröna för $5000 och en hel hög till. Kan man verkligen förvänta sig att få ut så mycket? Finns det inget sätt att värdera ett helt komplett set?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 11 mars 2008, 19:08

Krätzels tyska titel Weihbischof bör på svenska motsvaras av hjälpbiskop. D.v.s. en inom främst den katolska kyrkan biskopsvigd person som är satt att understödja den ordinarie stiftsbiskopen. Oftast utses denne till titulär biskop av något nu ickeexisterande stift.

Skriv svar