Sista österrikiska krigsfangen tillbaka!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 16 juli 2002, 11:23

Det förekom visst att man gömde sig i baltstaterna. Först för att undgå nazisterna, sen kommunisterna, av bara farten. :lol: En av dessa uppmärksammades av svensk tv i början av 1990-talet. När en reporter fick nys om fenomenet. De satt alltså och vänta på att deras stater skulle resa på sig igen.

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 16 juli 2002, 11:30

Familjen som möte honom var hans barn barn med släkt. Hans son är död sedan länge. Vad jag vet så var han inte en desertör, utan han tvingades att stanna kvar. Detta stod i Aftonbladet igår ( tror jag ).

Micke

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 16 juli 2002, 13:39

Det går ett program om honom i kväll (16 juli 2002). Där tar de upp hela hans livshistoria. De hade även ett reportage om honom i söndagsbilagan. Jag läste snabbt igenom bilagan i söndags och det stod att han och sin vitryska "flickvän" blev tillfångnatagna av partisaner under en permission. Han blev insläpad i skogen och skulle just bli avrättad med ett nackskott, då hans "flickvän" bad om nåd. "Han är inte tysk, utan Österrikare", skulle hon ha sagt. Efter mycket om och men, så blev han tillslut överlämmnad till de sovjetiska myndigheterna.

Efter kriget så fick han lämna krigsfångelägret och börja ett normalt liv. Kraven var att han måste gifta sig med sin "flickvän" och att han måste stanna kvar i Vitryssland. Han skrev brev till sin familj i Österrike och han var även på besök två gånger. Försiktighetsåtgärderna var rigorösa. Medan han absolverade sina 2 korta besök i Österrike, så fick hans hustru och barn ta plats i ett läger, och där de skulle få sluta sina dagar, om han inte kom tillbaka. Det tredje besöket, som skulle ha ägt rum runt 1952, avböjdes pga flyktrisken. Sedan dess har han inte varit hemma.

Detta är skrivet ur minnet och jag återkommer senare i kväll om mer fakta.

Mvh Andreas Wien

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 16 juli 2002, 13:58

Andreas Wien skrev:Det går ett program om honom i kväll (16 juli 2002). Där tar de upp hela hans livshistoria.
Vilken kanal, TV?, sänds det på. Kanske kan få in den.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 16 juli 2002, 14:01

Kanalen är ORF 2 (Österrike) och programet heter "Der Report" och börjar klockan 21.05.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 16 juli 2002, 19:47

Andreas Wien skrev:Kanalen är ORF 2 (Österrike) och programet heter "Der Report" och börjar klockan 21.05.

Mvh Andreas Wien
Synd att man inte är kvar där nere då..

Du får, som alltid :), summera det hela Andreas.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 16 juli 2002, 22:08

Enligt reportaget, sa var han aldrig hemma sasom jag skrev i det förra inlägget. Han skickade bara ett par brev till familjen pa 50-talet. Han fick välja mellan att förbringa ytterliggare 10-15 ar i läger eller att flytta hem till sin flickvän i Minsk. Han förstod efterat att de 10-15 ar i fangläger, som de hade hotat honom med, bara var tomma ord.

Han blev tillfangatagen av partisaner i Minsk 1943 och han klarde sig undan en snabb avrättning, efter det att hans närvarande flickvän hade bett för hans liv och refererat till sin broder som även var aktiv i motstandsrörelsen.

Franz Steeg blev nu även indirekt indragen i motstandsrörelsen och blev "inskriven" för att föra propaganda mot de egna tyska soldaterna, vilket han vägrade. Han blev tillslut förd till ett läger. Efter kriget sa fick han, komiskt nog, nagra sovjetiska utmärkelser som han aldrig ville ha. Anledningen till utmärkelserna var att de sovjetiska myndigheterna hade funnit hans namn i koppling med den vitryska motstandsrörelsen. Franz Steeg sade "Jag brydde mig inte om de utmärkelserna. Alla fick dem efter kriget. Jag ville inte ha dem jag ville bara hem"

Nu lider han av mun och halscancer och hoppas pa ett tillfrisknande i Österrike. När han blir frisk, sa hämtar han sin hustru i Minsk hem till Burgenland. "Även om jag far ga till fots till Minsk och hämta henne, sa gör jag detta"

Mvh Andreas Wien

Skriv svar