Hitler och hans påstådda judendom

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 mars 2005, 12:22

Andreas - en liten bukett! Din redogörelse - 8/3/05 - var en av de mest detaljerade och bästa demoleringsjobb jag läst - om denna myt! Tack, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 mars 2005, 12:54

Andreas

Så du har fått reda på att Hitler inte har nån genealogiskt koppling till judendomen då?

Stefan

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 15 mars 2005, 14:20

Fått reda på? Det tycker jag han redogjort ganska bra för att andra "fått reda på" långt tidigare, och att ingen egentligen någon gång "fått reda på" att han skulle ha judiskt påbrå utan att detta helt enkelt är påhitt. Eller du kanske har fått reda på det själv? iså fall skulle det som sagt vara sensationellt, om du nu kan lägga fram några bevis för det överhuvudtaget, ingen annan seriös historiker eller forskare i ämnet har gjort det, såvida de inte haft felaktiga uppgifter från början.

Fubbik
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 23 augusti 2004, 13:34
Ort: Hamburg

Inlägg av Fubbik » 12 juli 2005, 10:43

Johann Nepomuk Hiedler hade en dotter Johanna som gifte sig med Johann Baptist Pölzl. Detta par fick 12 barn. Det yngsta av dessa, Klara född 1860, gifte sig 1885 med Alois Hitler.

Johann Georg Hiedler (bror till Johann Nepomuk) fick 1837 med Anna Maria Schicklgruber en son, Alois. Eftersom J G inte ville erkänna faderskapet fick gossen heta Schicklgruber. När Johann Nepomuk (som gift sig med Anna Maria Schicklbruber) dog lämnade han ett litet arv till Alois, men satte som villkor att Alois antog namnet Hiedler. Fr o m 6 januari 1877 heter Alois enligt kyrkoböckerna Hitler (han fördedrog den stavningen, men enligt österrikist språkbruk borde det ha stavats Hittler, vilket Adolf faktiskt vid något tillfälle gjorde) i efternamn.

Alois gifte sig med Anna Glasl-Hörer. Äktenskapet var barnlöst och upplöstes. Han gifte sig sedan med Franziska Matzelsberger och fick två barn, Alois och Angela. 1883 dog Franziska och Alois gifte sig med Klara Pölzl, som redan fanns i hemmet och hjälpte den sjukliga Franziska. Klara var då redan havande med sonen Gustav. Paret gifte sig och fick barnen Ida, Otto, Adolf, Edmund och Paula. Adolf och Paula var de enda som överlevde.

Alois och Klara var så nära släkt att de behövde speciellt tillstånd för att få gifta sig. Lite av inavel, men någon judisk anknytning syns inte.

Hitlers judehärstamning och namn Schcklgruber var brittisk propaganda.

Mjölner
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 27 juni 2005, 13:40
Ort: Uppsala

Inlägg av Mjölner » 13 juli 2005, 02:34

Känns på nåt vis som om det är de människor som håller liv i myten om Hitlers judiska påbrå är de som är de riktiga antisimiterna: "-Titta bara, det var judarna själva (i form av Hitler) som bar ansvaret för förintelsen!"

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juli 2005, 11:13

Mjölner skrev:Känns på nåt vis som om det är de människor som håller liv i myten om Hitlers judiska påbrå är de som är de riktiga antisimiterna: "-Titta bara, det var judarna själva (i form av Hitler) som bar ansvaret för förintelsen!"
Är det något du själv anser eller något du har upplevt? Min upppfattning är att påståendet om att Hitler skulle varit jude helt enkelt är för spännande, det kvittar hur klarlagt det är det kommer alltid vara uppe. Precis som det alltid kommer finnas de som tror att månlandningen inte har ägt rum.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juli 2005, 11:44

Stefan Lundgren skrev:Jag vet inte vad du menar med detta, det låter som att du tycker att judarna fick skylla sig själva när sex miljoner av dem dödades i koncentrationslägren under kriget. Visserligen vad Hitlers påbrå också judiskt, men hade det också med att göra med förrintelsen?
Läs tråden igen, du har redan påstått detta men inte kunnat visa det. Det går tvärtemot alla andra som skrivit i tråden.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juli 2005, 13:48

Stefan Lundgren skrev:Visserligen vad Hitlers påbrå också judiskt, men hade det också med att göra med förrintelsen?
Kanske skulle jag varit lite tydligare, ovanstående tolkar jag som att du anser att Hitler hade judiska förfäder. Detta trots att det redan konstaterats att det inte finns några bevis för att Hitler skulle ha "judiskt blod". Du har tvärtemot redan har påstått att Hitler hade judiska/jusisk förfader och blivit ombedd att visa något bevis på det, vilket du inte gjort.
Det var detta jag opponerade mig emot.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 juli 2005, 15:26

Nu får du ge dig, Tyskland förfalskade sedlar och det betyder att Hitler förfalskade sin släkttavla? Jag tvivlar inte att Hitler hade kunnat vara kapabel till att dölja att han hade judisk förfäder, men att det per automatik skulle vara så är absurt. Om du nu har läst att Hitler hade judiska kopplingar på sin mammas sida så var god redogör för dem istället för att komma med spekulationer. Har du läst det någonstans och är du säker på att du inte fallit offer för någon av de myterna som redan redogjorts för?

Vad vill du bevisa med citatet från det andra forumet? Jag känner inte Anders Brasch och vet inte hur pass kunnig han är, varför ska jag tro honom? Inte förstår jag vad citatet har att göra med den nuvarande frågan, han säger inte att de visade upp sina förfalskade antavlor, han konstaterar bara att de visade upp sina antavlor inget annat.

Mer bevis och mindre spekulationer.

/Martin

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 13 juli 2005, 16:09

Ett flertal inlägg som inte följt forumets regler har raderats.

mustamato
Medlem
Inlägg: 796
Blev medlem: 2 maj 2004, 15:16
Ort: Lite här och där

Inlägg av mustamato » 13 juli 2005, 17:17

Fubbik skrev:Hitlers judehärstamning och namn Schcklgruber var brittisk propaganda.
Hitler var inte gillad av alla tyskar heller, det kan ju tänkas att dessa hakade på den
brittiska propagandan och använde detta i sin smutskastning av Adolf? Av vad jag
läst ska Hitler blivit anklagad för lite av varje i princip även under sin tid vid makten
av en liten minoritet. Det är väl för övrigt dessa anklagelser som ligger till grund inte
bara för att han skulle ha haft judisk börd, utan även att han skulle ha varit homosexuell
som någon författare för några år sedan försökte göra sig känd på. Även om han inte
direkt ådrog sig några applåder från seriöst håll så stöter man ju ändå på folk som
använder påståendet som argument idag.

Skriv svar