Hitler och hans påstådda judendom

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Hitler och hans påstådda judendom

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2005, 17:41

Träffade på den rätt irriterande myten att Hitlerr pappa skulle ha varit jude idag i skolan. Försökte förklara att det bara var en myt och att det var Hitlers mammas läkare som var jude, men eftersom det stod i en historiebok så måste det ju vara sant, eller hur...?

Blir så trött på alla såna här myter. Visst, Hitler var inget helgon, och det känns lite skumt att "försvara" honom. Men bara för att han gjorde det och det (om man får säga så) ger det ingen någon rätt att komma med falsk information. Jag skulle uppskatta lite förfriskning av mitt minne, vet jag läst det här förut på forumet, men har inte hittat det, så jag blir hemskt tacksam för all hjälp jag kan få. :)

Död åt alla mytbildningar! Bild

/Tomas

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 mars 2005, 17:47

Är det att försvara Hitler att hävda att han inte var jude? Weird.

Så här skriver t ex engelska Wikipedia:
Adolf Hitler was born on April 20, 1889 at Braunau-am-Inn, a small town near Linz in the province of Upper Austria not far from the German border in what was then Austria-Hungary. He was the fourth of six children of Alois Hitler (1837-1903), a minor customs official, and Klara Pölzl, Alois's niece and third wife. From these six children only Adolf and his sister Paula reached adulthood. Alois Hitler also had an illegitimate son, Alois junior, and a daughter, Angela, with his second wife. In Mein Kampf Adolf Hitler describes his father as an irascible tyrant, however there is little indication Alois Hitler treated his son more strictly than was usual for that time and place.

Alois Hitler was born out of wedlock and until he was 40 used his mother's surname Schicklgruber. In 1876 he began using the name of his stepfather, Johann Georg Hiedler, who had died years earlier, after Hiedler's brother Nepomuk declared at a notary that his brother was indeed Alois' father (although Hiedler had never recognized the paternity of his stepson). The spelling was changed not long after. Later, Adolf Hitler was accused by his political enemies of not rightfully being a Hitler, but a Schicklgruber. This was also exploited in Allied propaganda during the Second World War when pamphlets bearing the phrase Heil Schicklgruber were airdropped over German cities. Ironically, Adolf Hitler was related to Hiedler through his mother's family.

Hitler did not know for sure who his grandfather was and there have been rumours Hitler was one-fourth Jewish. His grandmother Maria Schicklgruber became pregnant after reportedly working as a servant in a Jewish household in Graz, Austria. During the 1920s the implications of this along with his known family history, was politically explosive for the proponent of a racist ideology. Opponents tried to prove the leader of the anti-Semitic and nationalistic NSDAP had Jewish or Czech ancestors. Although these rumors were never confirmed, for Hitler they were reason enough to conceal his origins. Soviet propaganda insisted he was a Jew, though newer research tends to diminish the probability Hitler had Jewish or Czech ancestors. Historians such as Werner Maser and Ian Kershaw argue this was impossible since the Jews had been expelled from Graz in the 15th century and were not allowed to return until well after Maria Schicklgruber's alleged employment. [1] (http://history1900s.about.com/library/h ... 070197.htm) [2] (http://www.straightdope.com/classics/a3_325b.html)
/ Probstner
Senast redigerad av 1 Probstner, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2005, 18:09

Jag vet inte om man kan kalla det jag gjorde för att "försvara" Hitler, men så fort man vänder sig mot den allmänna opinionen och inte snackar skit om honom måste man ju försvara honom, samt vara nazist. Eller hur? Bild

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 7 mars 2005, 18:40

Stod det i en skol-historiebok att det var så? 8O

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 7 mars 2005, 19:00

Tomas Ibsen skrev:Jag vet inte om man kan kalla det jag gjorde för att "försvara" Hitler, men så fort man vänder sig mot den allmänna opinionen och inte snackar skit om honom måste man ju försvara honom, samt vara nazist. Eller hur?
Jag blir mer fundersam över dem som finner glädje i spekulationen att han kan ha varit jude. Är det för att det skulle vara ett bevis för att han var sinnessjuk? Eller är det särskilt dåligt att vara jude ((typ "där fick de, t o m Hitler var jude")? Om jag säger "Hitler var inte alls mexikan" så är det väl knappast ett försvar, med mindre att man tycker att det är särskilt föraktligt att vara just mexikan.

F ö håller jag naturligtvis med Dig om att många i "den allmänna opinionen" trivs förträffligt bra med sin schabloniserade bild av Hitler.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 7 mars 2005, 19:08

Det här har diskuterats flera gånger förrut. Har inte stött på en enda seriös historiker som hävdat att Hitler skulle vara av judisk börd.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2005, 19:17

@Perra: Enligt min kompis så gjorde det det. Kan ha varit en vanlig historiebok också, men jag tror han menade en skolhistoriebok. Ska höra mig för imorrn.

@Probstner: Jag tror det är för att de vill visa att han var sinnessjuk, vilket jag inte tror han var, hur kunde han isåfall bli Tysklands president och rikskansler?
@Thomas Johansson: Precis, därav mitt direkta motsättning av att han var jude.

Kan f.-ö. säga att det verkar vara flera i min klass som tror på att Hitler var jude. När jag opponerade mig fick jag till svar att "Kände du Hitler eller?" (Varav en kommenterade att "Ja det gjorde han!").

Ibland undrar jag varför jag ens bryr mig. Låt puckona tro att han var jude. Ingen verkar ju ens försöka vilja ändra uppfattning ändå så... :x

/Tomas

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 7 mars 2005, 20:36

Hur kommer det sig att de "tror" det?
Nu får du tala om för dina kompisar Tomas, att de ska gå in här och se vad vi kloka människor säger. Du kan ju förklara för dem att vi är ganska nördiga här inne (varav du är en ja) och därför har en viss aning om vad vi pratar om utan att vara 100 bast och ha känt killen i fråga. Du kan också avslöja för dem att det här var en ganska kände herre i historien som har påverkat en del saker, vilket har föranlett en myriad av forskare att totalt hänge sig i att forska om hans liv och hans bakgrund, varefter de haft älskvärdheten att sammanställa detta i en form av dokument som kallas böcker.

Fem år före giftemålet. den 7 juni 1837, födde maria en utomäktenskaplig son som fick namnet Alois och som blev Adolf Hitlers far. Det är högst troligt att Johann Hiedler var far till Alois även om det inte finns några klara bevis för det. I alal händelser gifte sig Johann såsmåningom med kvinnan, men i motsats till sedvänjan i sådana fall brydde han sig inte om att adoptera sonen efter giftemålet. Barnet växte upp som Alois Schicklgruber. Maria dog 1847, och sedan försvann Johann Hiedler ur synhåll under trettio år. Han dök upp igen vid åttiofyra års ålder i staden Weitra i Walderviertel. Nu hade han ändrat sitt namns stavning till Hitler, och inför en notarie och i närvaro av tre vittnen förklarade han att han var far till Alois Shicklgruber.
[...]
Ödet har fyllt Adolf Hitlers märkliga liv med många egendomliga händelser, men till de egendomligaste hör den som inträffae tretton år innan han föddes. Om inte den åttiofyraårige vandrande mjölnaren oväntat hade dykt upp för att erkänna att han var far till den trettionioårige Alois nära trettio år efter moderns död skulle Adolf Hitler ha burit nanet Adolf Shicklgruber. Ett namn betyder kanske inte så mycket, men jag har hört tyskar diskutera om Hitler skulle ha kunnat bli Tysklands härskare om alla hade känt honom under namnet Shicklgruber. Det låter en aning komiskt när det rullar fram över en sydtysk tunga. Kan man tänka sig att en upphetsad tysk folkmängd jublande dånar sitt "heil" mot en shicklgruber? Heil Shicklgruber?

Det tredje rikets uppgång och fall, william shirer sid 22.

Det uppgavs att Johann Georg Hiedler var far til barnet, en uppgift som aldrig har dementerats.
[...]
Detta är nu ingalunda någon full bevisning, och troligtvis kommer man aldrig att få veta vem Adolf Hitlers farfar, Alois far, i verkligheten var. Det har påståtts att han skulle ha varit jude, men det finns inga bevis, varken för eller emot.

Hitler, Alan Bullock sid 18.
Man kan aldrig vara säker på vem fadern till ett barn är (ja numera går ju sånt att kolla), men det är ju i det här fallet mycket troligt att denne Johann Hiedler var Alois far, och Hitlers farfar. Dessutom, som det påpekas i den tidigare bifogade wikipedia-artikeln, var judar inte tillåtna i Graz på den tiden och hade inte varit under flera sekel, den stad där Hitlers farmor enligt myten skulle blivit gravid med en jude. Alltså, var Hitler inte en fjärdedels jude.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 mars 2005, 20:49

Jag tror inte de skulle gå in här, då detkryllar av äckliga, galna och smygnazistiska historiegalningar som mig där, men jag ska framföra det här till min kompis. :)

Tackar tackar.

Om man skulle bli historielärare, det är ju ett rätt attraktivt yrke om man dels är historieintresserad, och dels vill slå sönder alla j¤vla myter till damm. :)

/Tomas

Användarvisningsbild
borris
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2004, 17:58
Ort: Skåne

Inlägg av borris » 7 mars 2005, 21:17

Wikipedia är ett fritt uppslagsverk (dvs det finns ingen koll på skribernternas kompetens, detta leder till att fakta och tyckande förr eller senare blandas)

Vi måste nog acceptera att det är nog är omöjligt att få fram ett definitivt ja eller nej på frågan.
Alternativet är att räkna fram en sannolikhet att Adolf har ett mossaiskt ursprung. Ett sätt skulle vara att dela andelen manliga Österrikare med Judiskt ursprung i feril ålder (A) med den totala mängden österrikare i motsvarande ålder (B).
A/B*100 skulle då ge oss en sannolikhet i procent.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 7 mars 2005, 21:57

Alldeles oavsett om wikipedia har skrivit det eller inte, så har ju Ian Kershaw och Werner Maser lagt fram detta i sina verk, och dessa författare har lagt ner tillräckligt mycket seriöst arbete på det hela att de inte skulle kläcka en sådan sak som att judar under runt fyrahundra år skulle varit förbjudna i staden Graz om det nu inte var så. Och myten, går ju ut på att Hitlers farmor skulle arbetat hos en jude, och då blivit gravid. Detta förefaller föga troligt då judar alltså inte vistades i staden och än mindre kunde bedriva någon slags verksamhet där. Bra mycket troligare är då att Hiedler som då var tillsammans med henne var fadern. Att Hitler, som sedan fick oerhört många och oerhört bittra fiender som skulle försöka få honom att falla i trovärdighet genom detta, är inte ett dugg märkligt egentligen, det var ett av många propagandatrick som haglade. Man försökte ju också fästa namnet Shicklgruber på honom igen, när journalister grävt fram detta då han blivit känd.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 7 mars 2005, 22:05

Som det förklaras i Wikipedia-artikeln så var alla judar bannlysta från Graz under den tid då hans farmor skulle ha varit anställd hos en jude. Det är troligare att orsaken till att farfadern till Hitler är okänd är att det rörde sig om en incestiös affär av något slag.

Det där med att Hitler inte kunde ha blivit politisk ledare om han hetat Schickelgruber faller kanske på det faktum att unga ambitiösa män har en tendens att byta namn till mer snärtiga saker om de tycker att det behövs.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem
Inlägg: 1762
Blev medlem: 8 maj 2004, 13:14
Ort: Vintergatan, ta till höger när det blinkar!

Inlägg av Perra » 7 mars 2005, 22:15

Solitaire skrev:Som det förklaras i Wikipedia-artikeln så var alla judar bannlysta från Graz under den tid då hans farmor skulle ha varit anställd hos en jude. Det är troligare att orsaken till att farfadern till Hitler är okänd är att det rörde sig om en incestiös affär av något slag.
Incestiös affär? var kommer det ifrån? Som sagt, Den här Hiedler var ju den man som var med maria, som gifte sig med henne, och som sedan sa att han var Alois far.
Solitaire skrev: Det där med att Hitler inte kunde ha blivit politisk ledare om han hetat Schickelgruber faller kanske på det faktum att unga ambitiösa män har en tendens att byta namn till mer snärtiga saker om de tycker att det behövs.
Jo det är klart.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 8 mars 2005, 07:37

Perra skrev:Incestiös affär? var kommer det ifrån? Som sagt, Den här Hiedler var ju den man som var med maria, som gifte sig med henne, och som sedan sa att han var Alois far.
Hielder var Alois styvfar. Incest kan vara en av orsakerna till att farmodern inte uppgav något namn på fadern på Alois födelseattest, iaf en troligare orsak än att hon legat med en jude i stad där dessa är bannlysta.
Det riktiga svaret är att ingen vet vem som var Hitlers biologiske farfar.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 8 mars 2005, 08:22

Solitaire skrev:
Perra skrev:Incestiös affär? var kommer det ifrån? Som sagt, Den här Hiedler var ju den man som var med maria, som gifte sig med henne, och som sedan sa att han var Alois far.
Hielder var Alois styvfar. Incest kan vara en av orsakerna till att farmodern inte uppgav något namn på fadern på Alois födelseattest, iaf en troligare orsak än att hon legat med en jude i stad där dessa är bannlysta.
Det riktiga svaret är att ingen vet vem som var Hitlers biologiske farfar.
Ja, detta är också min favoritteori. Om någon nära släkting eller kyrkoherden varit på en kvinna kan hon ju inte gärna säga vem det var. Detta är säkert bakgrunden till flertalet fall av fadern okänd förr i tiden.
Och då är det ju på sitt sätt rätt bekvämt att antyda konstiga svar... Hellre vilda rykten än en sanning som inte får berättas.

Skriv svar