Operation Omöjlig!!!!!!!

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Operation Omöjlig!!!!!!!

Inlägg av Relay » 10 juli 2002, 23:34

Detta är en ide som jag driver stenhårt och ska bli intressant att se hur många som håller med och inte håller med.

Läget
Market garden slutar som fiasko och här kommer det roliga om jag hade kunnat styra så hade jag fortsatt med att pressa fram mot Tyskland från Frankrike. Samtidigt hade jag helt skippat den allierade landstigningen i Sydfrankrike utan satsat på Västra Danmark istället

Slå upp en karta så kan ni se hur jag tänkt

Det verkar finnas många skyddade hamnar i Danmarks västkust samtidigt som frontlinjen är behagligt kort i närheten av Flensburg.
Bygg upp styrkan och välj sedan mål noga.

Fördel
Fungerar som ett potentiellt hot som splittrar dom tyska styrkorna i Väster samtidigt som positionen hotar flera viktiga Tyska städer och hamnar. från denna positonen kan man också använda flygvapnet som nu får betydligt kortare sträcka att flyga in och bomba i Tyskland.
Man kan välja antingen bremerhaven eller Hamburg.

Nackdelarna är väl att man måste sända in förstärkning i vatten som fortfarande behärskasav Tyskarna. Men fungerar detta så skulle kriget kunna förkortas med flera månader.

ta en titt på kartan så ser ni hur jag tänker

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 10 juli 2002, 23:43

Kan det var så enkelt att de inte ville landstiga i Danmark pg av ryssen? Visst hade man kommit överens om hur Tyskland skulle besegras. Jag tror inte att Ivan ville se hela Tyskland kontrollerat av de "västallierade".

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 juli 2002, 08:34

Jag tror att för att en landstigning mot Jylland skulle vara befogad, så skulle den ske senast hösten 1944.
Detta för att tvinga tyskarna till kraftsplittring, och ett inställande av Ardenneroperationen, som skulle möjliggöra en övergång av Rhen redan innan vintern.
Om man kunde uppnå detta så skulla man kunnat fortsätta framåt även under vintermånaderna.

Personligen tror jag dock på följande tillvägagångssätt:

1941

Efter USA:s inträde i kriget så beslutar man sig för att enbart satsa offensivt på landbacken mot Tyskland/Italien och vänta med offensiva markoperationer mot Japan tills Tyskland har kuvats.

1942

Nya allierade

Under året försöker man få med Portugal och Turkiet på den allierade sidan. Portugal vill man ha som allierad som bas för flygplan mot det tyska ubåtsvapnet.
Turkiet vill man ha som allierad av två skäl, dels som språngbräda till Balkan och dels för att upprätta förbindelse med Sovjet via Kaukasus.

Stillahavsfronten

Man avdelar nödvändiga resurser för försvar av stillahavsregionen.
I praktiken stora delar av USA:s hangarfartygs och ubåts resurser.
Markförbanden utgörs till största delen av brittiska, austaliska och nya zeeländska förband, förstärkta av enheter från US Army.
Försvaret västerut leds av britterna, försvaret söderut av MacArthur och försvaret österut av US Navy.

Alla andra förband sänds mot Europa/Afrika.

Medelhavsfronten

Under 1942 företar man landstigningar mot Nordafrika (Operation Torch) och i östra Medelhavet mot den grekiska övärlden och mot det grekiska fastlandet i syfte att binda tyska förband.
Eisenhower "ÖB" Sydfronten tillika ÖB för USA:s stridskrafter i Medelhavet. Alexander stf. tillika ÖB för Samväldet i Medelhavet.

Nordenfronten

Mannerheim ÖB.
Hösten 1942 genomför de västallierade landstigning mot Norge (Trondheim). Landstigningen skyddas av flyg från Storbrittanien, av hangarfartyg, ett stort antal slagskepp (som ej behövs i Stillahavets sjöstrider) samt av ubåtar som har till uppgift att sänka tyska tunga örlogsfartyg som försöker lämna de norska fjordarna, samt att skära av Norge från Tyskland sjövägen.
Samtidigt genomför Sverige ett anfall med divisions storlek från Tärna mot Mo i Rana (Operation Z) samt mindre bindande anfall från Jämtland till Dalsland.
Finland anfaller samtidigt tyska förband i norra Finland och anfaller vidare och befriar Norge från Finnmarken ner till Mo i Rana.
Finlands "morot" i sammanhanget är att man får territoriella garantier för den gräns som gällde innan Vinterkriget av USA och Storbrittanien.
När man väl har etablerat kontakt mellan de västallierade markförbanden och svensk/finska markförband så för man över allierad trupp till Sverige för att kunna anfalla Norge därifrån, samt flygförband till södra Sverige. Man kan nu nå mål i Tyskland med jakt/attackflyg samt med tungt bombflyg med maximal bomblast.
Man kan även i större grad hota med landstigningar mot Danmark.
Vidare så innebär det att konvojer till Sovjet kan gå direkt till Murmansk eller Narvik så gott som ohotade.

1943

Medelhavsfronten

Inledningsvis är Eisenhower ÖB och Alexander Stf. tillika ÖB för Samväldet i Medelhavet och Patton för USA.
Under 1943 rensar man Nordafrika och genomför landstigningar i centrala Medelhavet mot Italien, Corsika och Adriatiska havet (Med samväldesförband i syfte att tillsammans med jugoslaviska partisaner påbörja befriandet av Balkan). Montgomery chef för armégrupp Balkan. Om möjligt binder man tyska förband i södra Italien för att sedan "skära av" Italien längre norrut.

Västfronten

Sensommaren/hösten genomför man landstigning mot Normandie (Operation Round Up) Förbanden leds av Patton. Patton & Bradley armégruppschefer.
Innan vintern inträder så erövrar man fram till Loire/Seine, samt befriar Paris.

Nordenfronten

Under 1943 genomför man från baser i Sverige kraftiga flyganfall mot framförallt den tyska drivmedelsförsörjningen.

1944

Medelhavsfronten

Våren 1944 genomför man landstigning i sydfrankrike (Operation Dragon?) under befäl av MacArthur. Man upprättar kontakt med Patton i norr. MacArthurs förband underställs Västfronten där Eisenhower nu blir ÖB. Alexander blir ny ÖB på Medelhavsfronten.
Allierade förband på Balkan (från Samväldet och Jugoslavien) fortsätter anfalla tyskarna. Montgomery chef för armégrupp Balkan.

Västfrontenfronten

Samtidigt ökar Patton trycket på tyskarna i Frankrike och rycker vidare mot Rhen som övergås under försommaren.
När Pattons och MacArthurs förband har upprättat kontakt blir Eisenhower ÖB Västfronten. Patton, MacArthur och Bradley armégruppschefer.
Något innan Rhen korsas genomför man en landstignig mot västra Jylland (Operation ?)

Nordenfronten

Under sommaren genomför nordiska förband med hjälp av amerikanskt landstigningstonnage och under amerikansk ledning landstigningar mot de danska öarna (Operation RD).

Europafronten

Hösten 1944 möts de i huvudsak amerikanska stridskrafterna på Västfronten samväldesförbanden i Ungern/Tjeckoslovakien.
Europafronten bildas. Eisenhower ÖB, Alexander sft. Patton, MacArthur, Bradley, Montgomery och Mannerheim armégruppschefer.
Tilläggas bör att Armégrupp Mannerheim som består av de nordiska ländernas stridskrafter ej deltar i anfallen på kontinenten då de är för "lätta" för strid i den öppna terrängen.
Tyskland kapitulerar slutgiltigt mot slutet av 1944 i Königsberg till den polska generallöjtnanten Anders.

1945

Stillahavsfronten

Under 1944 började man föra över förråd, stridflyg och fartyg till Stilla havet.
Dessa kan nu sättas in i offensiva operationer mot Japan.
Man kommer dock inte långt innan Manhattanprojektet tvingar Japan att kapitulera.

Luftkriget har under hela tiden tre huvud mål:
-Luftherravälde.
-Bekämpande av den känsliga tyska drivmedelssituationen.
-Bekämpande av de känsliga tyska järnvägstransporterna.

Begränsningar:

Det som är gränssättande för den här "stridsplanen" är tillgången till fartygstonnage och f.f.a. landstigningstonnage.

Idéerna bakom planen:

-Kraftsamla maximalt mot Tyskland.

-Aggresivare krigsföring genom att låta Patton och MacArthur få höga befäl i Europa.

-Dra fördel av de allierades nummerära överlägsenhet genom att binda tyska förband på skillda stridsplater.

-Tyskland var beroende av järnvägstransporter för längre förflyttningar.
Järnvägsnätet i Europa gick till stor del i öst-västlig riktning, samt var svagt på Balkan.
Detta utnyttjas genom att anfalla på Balkan samt att ömsom anfalla i Medelhavet och ömsom anfalla norrifrån.
Detta tvingar tyskarna att "springa fram och tillbaka".

-Genomförande av landstigningar längre österut för att "starta närmare målet".

-Dra nytta av den starka motståndsrörelsen i Jugoslavien genom att genomföra anfall där.

-Befriande av Norge, och allierande med Sverige och Finland för att underlätta transporter till Sovjet.

-Upprättande av flygbaser i sydsverige för att få "närmare till målet".

-Att så långt som möjligt renodla antalet deltagande nationer på olika fronter. Detta för att underlätta underhållet och minska dispyter mellan befäl från olika länder.
Eller för att uttrycka det i klarspråk. Att hålla Patton och Montgomery ifrån varandra.

Operationerna är så långt som möjligt döpta efter riktiga genomförda eller planerade operationer.
Operation Z var den svenska planen att vid ett tyskt anfall ta Mo i Rana i syfte att upprätta sjöförbindelse västerut.
Operation RD (Rädda Danmark) var den svenska planen på att undsätta Danmark vid ett tyskt sammanbrott.

Har ni kommentarer så vill jag gärna höra dom.
Senast redigerad av 3 Olof Larsson, redigerad totalt 11 gång.

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 11 juli 2002, 09:11

ett tips till relay, grym plan men varför inte först ta norge, kan man ju ha det som dom använde england under d-dagen, som en utgångs punkt var allt lastas och så.
Själv hade jag en liten plan på hur tyskland kunde ha vunnit kriget, minns inte så mycket av den men jag ska ha den ner skriven någonstans.

llcoolstar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 juli 2002, 13:33
Ort: Helsingborg

Inlägg av llcoolstar » 11 juli 2002, 10:14

Tänk på att Danmark ligger tämligen långt borta för att genomföra en större landstigning. Det måste vara väldigt riskabelt att transportera så mycket trupper och material en så lång väg som dessutom ligger så nära Tyskland vilket innebär att tyskarna hade bättre koll på detta område. Dessutom är Danmark ett litet land vilket medför att man lätt skulle kunna bli fången där om tyskarna lyckas slå tillbaka. Man bildar ingen större front genom att invadera Danmark och likaså är Norge väldigt lättförsvarat med få trupper vilket skulle innebära att de allierade skulle vara tvugna att binda upp fler trupper i ett land som är ganske oviktigt i kriget mot Tyskland(förutom det faktum att mycket av järnmalmen kom från Sverige via Norge, men detta borde ju vara mer effektivt att bekämpa med sjö- och luftstridskrafter. Tyskarna skulle alltså inte behöva sända alltför många trupper upp mot Norge för att försvara det.
Det enda misstag som jag ser försenade de allierades framryckning mot Tyskland var den misslyckade Operation Market Garden, vilket var ett resultat av politiskt spel av de allierades generaler.

Det sorgliga är att om Sverige hade riskerat att öppet stöda de allierade så hade nog kriget slutat tidigare. Tyskland hade inte fått sin järnmalm, de allierade hade fått flygbaser mycket närmare Tyskland och med tanke på avståndet kunde de allierade landstigit rakt in i Tyskland.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 11 juli 2002, 12:04

Okej dags för motståndaren att förstöra era planer :)

Efter det otroliga fältåget i Västeuropa så genomförs en militärkupp och alla svartåbrunskjortor får dingla, efter detta drar sig Tyskarna tillbaka och skriver istället på ett generöst freds och samarbetsavtal med Frankrike, Danmark, Norge, Belgien, Holland och några andra stater.
Man stöder effektivt Italien i sitt balkankrig men struntar i Afrika (de låter Britterna ha ökensanden för sig själva).


Enorma ansträngningar görs för (Einstein kallas hem) att ta fram nya vapensystem och en effektiv diplomatisk lobbing i USA, Japanerna är inte längre hedersarier och allt samarbete med dem är kaputt.

Efter Pearl Harbour beklagar Tyskland sorgen och erbjuder USA sitt stöd mot Japsen.
Våren 1942 sätter operation Barbarossa igång bl.a. med stöd av SisuFinland och kommer fram till Moskva i början på sommaren, Leningrad, Stalingrad och oljefälten är redan intagna.

Efter Vintern sätts operationerna igång igen (naturligtvis hade soldaterna varma kläder med sig) och efter Moskva fall ramlar resten av Sovjet samman, Unionen blir Upplöst och flera olika folkslag är fria igen eftersom Tyskarna nöjer sig med det Europeiska Ryssland.

Tyskland och England påbörjar fredssamtal medlare är USA och JFKs pappa Joseph fd. Londonambasadör.
Allting avslutas med den stora Krigsförbrytarerättegången i Smolensk.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 juli 2002, 12:11

För att åstadkomma en fred mellan Tyskland och Storbrittanien så måste det anses vara ett krav att Churchill ej blev premiärminister.
För att undvika detta måsta man låte bli att ge sig på Norge och Danmark.
En militärkupp måste således äga rum innan anfallet mot Frankrike.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 11 juli 2002, 13:40

Larsson skrev:För att åstadkomma en fred mellan Tyskland och Storbrittanien så måste det anses vara ett krav att Churchill ej blev premiärminister.
För att undvika detta måsta man låte bli att ge sig på Norge och Danmark.
En militärkupp måste således äga rum innan anfallet mot Frankrike.
Ja det är lite klurigt att få ihopa det någorlunda.
Men om statskuppen blivit av innan Frankrike så hade nog aldrig fälttåget blivit av jag har för mig att många toppgeneraler var tveksamma för hur det skulle gå (minnena från ww1 statiska strider var nog för färska).

Churchill var inte protysk precis men om tyskarna lämnar Västeuropa ifred så kanske han får böja (han var ju inte enväldig) sig för folkets vilja (vem vill kriga när fredsavtalen skrivs på med pompa och ståt, OBS! inte i den gamla järnvägsvagnen).

PS. jag hade helst velat ha med en invasion av UK också men Tyskarnas planer på att skeppa över en invasionsarmé på pråmar tilltalar mig inte.


(Rättning av stavfel)

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 11 juli 2002, 14:26

mrsund skrev:
Larsson skrev:För att åstadkomma en fred mellan

PS. jag hade helst velat ha med en invasion av UK också men Tyskarnas planer på att skeppa över en invasionsarmé på pråmar tilltalar mig inte.


(Rättning av stavfel)
Det tilltalar mig Tyska landstigningstrupper vid Dovers höga klippor medan brittiska styrkor prickskjuter tyskarna som råttor. Tyskarna skjuter tillbaka medan Tyska skepp tar sig an Royal Navy utanför. Det kan man snacka om slakt.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 11 juli 2002, 14:38

Ursäkta mig nu tänker jag ironisera ordentligt.

1939
Efter Tysklands invasion av Polen så sätter den fria världen Tyskland i ekonomisk blockad istället för att förklara krig.
Adolf blir överlycklig han hade ju rätt och snäpper sina generaler på näsan.
Tyskland börja invadera småstat efter småstat utan nämvärd reaktion från stormakterna förutom att blockaden förtsätter och utökas till att gälla oljeprodukter också.

1940
Tyskland omfattar nu större delen av Europa förutom Frankrike, England och Sovjetunionen.
Stormakterna märker att blockaden inte funkar men tänker ge den några år till.

1941
Japan anfaller USA och intresset för Tyskland försvinner nu måste man ju försätta Japan i blockad.

1942
Blablabla...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 11 juli 2002, 16:37

Tänk på att Danmark ligger tämligen långt borta för att genomföra en större landstigning. Det måste vara väldigt riskabelt att transportera så mycket trupper och material en så lång väg som dessutom ligger så nära Tyskland vilket innebär att tyskarna hade bättre koll på detta område.
Ja.

Patrik är på semester, men när vi lite lätt diskuterade denna fråga på IRC för ett tag sen var han och jag rörande överens om att en invasion av Danmark skulle ge stora problem vad gäller underhåll och försvar, då tyskarna i så fall skulle ha baser både söder och norr om "fronten". Jag säger som Henriko sa på kanalen: "varför inte börja med en luftbro rätt in i berlin på en gång?"

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 juli 2002, 17:54

Johan Elisson skrev:
Patrik är på semester, men när vi lite lätt diskuterade denna fråga på IRC för ett tag sen var han och jag rörande överens om att en invasion av Danmark skulle ge stora problem vad gäller underhåll och försvar, då tyskarna i så fall skulle ha baser både söder och norr om "fronten". Jag säger som Henriko sa på kanalen: "varför inte börja med en luftbro rätt in i berlin på en gång?"
Avseende luftlandsättningar:
Luftlandsättningar var och är fortfarande kaotiska uppdrag. Ju större desto värre.
Under hela VkII förekom det inte en enda större luftlandsättning som var riktigt lyckad.
Man borde med få undantag ej ha genomfört luftlandsättningar med större förband än regemente.
Vid luftlandsättningar kommer truppen ner i total oordning, vilket är ursprunget till uttrycket "jag är totalt luftlandsatt"=jag har noll koll.
Vidare så har de mycket svagt understöd, både innan och under och efter fällningen. Sist men inte minst så var luftburna förband lätt infanteri med mycket begränsad förmåga att bedriva anfallsstrid.

Avseende landstigningar:
Under VkII förekom det mig veterligen inte en enda misslyckad landstigning.
Vid landstigning så har man goda förutsättningar att komma iland i god ordning.
Man har beroende på tillgång på örlogsfartyg ett mycket kraftigt understöd både innan under och efter landstigningen.
Den svåra delen vid en landstigning är att ta sig förbi stranden.
Landstigning kan genomföras av tunga mekaniserade förband med god förmåga att bedriva anfallsstrid.

Avseende landstigning på Jylland:
Strandskyddet på Jylland var relativt svagt och de tyska förband som fanns där var knappast de bästa som det Tredje Riket kunde uppbåda.

Svårigheterna vid en landstigning mot Jylland skulle enligt mig vara två:
-Hotet från tyskt flyg.
-Hotet från tyska marina stridskrafter i form av ubåtar och torpedbåtar.

För att skydda mot ubåtar och torpedbåtar skulle man ha behövt jagare i mängd.
För att skydda mot flyg skulle man behövt jaktplan med stor räckvidd (P-51 Mustang, P-47 Thunderbolt m.fl.) i mängd.

Dessutom så skulla man för att kunna ge adekvat understöd behöva riskera att förlora slagskepp. Både USA och Storbrittanien hade dock gamla fartyg som ändå skulla skrotas så fort kriget tog slut.
Jag tror dock inte att amiralerna skulle ha accepterat att riskera förlora sådana fartyg.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 11 juli 2002, 18:07

Re: Larsson
"Finlands "morot" i sammanhanget är att man får territoriella garantier för den gräns som gällde innan Vinterkriget av USA och Storbrittanien." Ähhh vad säger pappa Stalin om det där tror du" - separatfred med Tyskland!

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 11 juli 2002, 18:27

Dalmas skrev:
"Finlands "morot" i sammanhanget är att man får territoriella garantier för den gräns som gällde innan Vinterkriget av USA och Storbrittanien." Ähhh vad säger pappa Stalin om det där tror du" - separatfred med Tyskland!
1) Jag tror inte att Hitler var intresserad av någon separatfred med Sovjet. Anfallet på Sovjet var trots allt syftet med med hela hans politik.
2) Sovjet skulle få ett land mindre att strida mot.
3) Sovjet skulle få ytterligare en allierad.
4) Lend-Lease transporter skulle lättare kunna nå Sovjet.
5) Den tyska industrin skulle kunna anfallas med större effekt.
6) Det skulle underlätta öppnadet av en andra front.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 juli 2002, 19:33

Larsson skrev:
Dalmas skrev:
"Finlands "morot" i sammanhanget är att man får territoriella garantier för den gräns som gällde innan Vinterkriget av USA och Storbrittanien." Ähhh vad säger pappa Stalin om det där tror du" - separatfred med Tyskland!
1) Jag tror inte att Hitler var intresserad av någon separatfred med Sovjet. Anfallet på Sovjet var trots allt syftet med med hela hans politik.
2) Sovjet skulle få ett land mindre att strida mot.
3) Sovjet skulle få ytterligare en allierad.
4) Lend-Lease transporter skulle lättare kunna nå Sovjet.
5) Den tyska industrin skulle kunna anfallas med större effekt.
6) Det skulle underlätta öppnadet av en andra front.
Enligt "Tyrranernas tvekamp"(SVT) så försökte Soviet förhandla med Tyskland, men Hitler ville inte! Man gömde papprerna efter kriget och han som förhandlade försvann till gulak!

Skriv svar