Desertörer
Desertörer
Finns det några siffror på hur många som desterterade från resp land?
Hur ska man i så fall tolka dessa siffror?
Re: Desertörer
Finns säkert men ta de med ett par säckar salt. Framgångsrika offensiva förband i en fientlig civil miljö = få desertörer. Förlorande defensiva förband i en vänlig civil miljö = fler desertörer. Det måste väl vara ytterligheterna? Jag har ett svagt minne att i Europa så avrättade jänkarna en (1) desertör, även om det bevisligen fanns fler. Brottet är ochså en aning svårdefinerat, när blir du en desertör? Du är i strid och blir avskiljd från ditt förband och börjar leta dig bakåt för att komma i kontakt med dina egna - många sådana har säkert blivit skjutna som desertörer även om de i min uppfattning inte är det.Schwalbe skrev:Finns det några siffror på hur många som desterterade från resp land?
Mina 2 € cent.
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
Desertationsviljan var onekligen högre på västfronten, mycket beroende dels på omgivningen och dels på att de "visste" att de skulle klara sig ganska bra i fångenskapen. I öst - ingen pardon, och där stred de ju också i mycket större omfattning på hemmamark i slutet vilket gav en slåss-för-överlevnad-känsla vilket säkert bidrog till att dämpa lusten att packa ihop och dra. Men en del sympatiserade säkert med ryssarna och än fler försökte i krigets absoluta slutskede att fly till "vänligt" sinnade fiender vilket gjorde att östförband försökte fly till västfronten för att ge upp.
En del av dessa valde att aldrig åka hem igen utan bosatte sig i Frankrike permanent. Land of the Free = Frankrike?Battler skrev:Har för mig att USA hade desetörer motsvarande en division, som drev omkring i Frankrike i slutet av kriget. Det var väl trevligare att pimpla vin på någon fransk krog, i stället för att kriga.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Eisenhower's bok - Korståg i Europa - nämner en liknande siffra från slutet av 1944 vad jag minns. Men det säger ju en hel del amerikanskt sunt förnuft. Om en endaste av 'denna division' blev hängd - tar man gärna chansen att leva med 'vin,kvinnor och sång' i väntan på freden - hellre än att bli mald till köttfärs under någon Tiger-stridsvagn i Ardennernas snö! Det militära svaret - är väl att US Army hade förbannat dålig disciplin och kontroll. Jag tror inte någon tysk/finsk/brittisk armé hade 'en division av desertörer' drivande bakom fronten!Battler skrev:Har för mig att USA hade desetörer motsvarande en division, som drev omkring i Frankrike i slutet av kriget. Det var väl trevligare att pimpla vin på någon fransk krog, i stället för att kriga.
MVH
varjag: Jag kan inte referera till källan och skriver ur minet, så hacka mig inte i småbitar om det är fel.
Läste att 100 000!? finnar gjorde fanflykt, alltså anmälde sig inte till känstgöring. Hur många som tex var i ett annat land och inte kunde inställa sig eller gömde sig i skogarna på grund av "feghet" vet jag inte.
Läste att 100 000!? finnar gjorde fanflykt, alltså anmälde sig inte till känstgöring. Hur många som tex var i ett annat land och inte kunde inställa sig eller gömde sig i skogarna på grund av "feghet" vet jag inte.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Men herregud - 100 000 finnar - det skulle ju vara nästan halva fältarmén! Jag kan inte tro på den siffran! Visst fanns det 'fanflyktingar' som gömde sig i ämbeten och industrier. Men jag minns distinkt - med släkt i Finland - att efteråt hörde man synnerligen nedlåtande - om 'dom sin in't var vid fronten'. Och jag tror - att det blev ett högt socialt 'pris' att senare betala - intill gravens rand - för den frånvaron......
- Belisarius
- Medlem
Då får jag gå mot strömmen, omän jag inte har några siffror eller dokumentation. Har läst ( för bra tag sedan, försökt hitta boken men nix ) att finska armén hade höga tal av desertörer räknat i procent, detta grundade sig på att förbanden rekryterades lokalt*, t ex en pluton var rekryterad från en viss by. När förlusterna hade kommit till en viss nivå, insåg de kvarvarande att: om vi inte tar oss härifrån, blir det allför få män kvar för jordbruks och skogsbruksarbete hemmavid.
MVH
Edit: *regionalt är nog ett bättre ord
MVH
Edit: *regionalt är nog ett bättre ord
Senast redigerad av 2 Battler, redigerad totalt 17 gång.
- Belisarius
- Medlem