Hur tror ni fam. Mengele skulle reagerat?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Hur tror ni fam. Mengele skulle reagerat?

Inlägg av Kretschmer » 7 juli 2002, 00:27

Som många av er förmodligen vet så kom Josef Mengele från en liten by utanför Ulm som heter Günzburg. Familjen Mengele var/är en rik familj som tillverkar/säljer jordbruksmaskiner. I Günzburg känner nog alla till familjen Mengele. Tror tom det finns en gata som heter Mengelestrasse där. Häromdagen så var jag inne på den tyska telefonkatalogen här på internet, och av någon anledning så sökte jag på Günzburg och Mengele.
Fick fram några familjer där, vilka ju "måste" vara släktingar till den ökände Josef Mengele. Undrar hur dessa hade reagerat om man satt sig ner och skrivit ett seriöst brev, där man förklarar att man inte är nynazist men inte heller en person som "föraktar" hela familjen pga Josef Mengeles handlingar. Utan att man bara är väldigt intresserad av Tredje Riket och allt vad det berör. Tror ni man hade fått något svar?
Eller tror ni att hela famljen redan fått 1000-tals "hatbrev" under årens lopp så dom absolut inte vill diskutera det? Jag såg en dokumentär om Josef Mengele för ett tag sen, och där framgick det att journalister/fotografer var inte särskilt välkommna med frågor.
Jag skrev ett sådant brev till Harald Sundin (behöver väl ingen närmare beskrivning) en gång. Han svarade faktiskt genom att ringa upp mig och jag pratade med honom vid 3-4 tillfällen.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 juli 2002, 13:03

Det skulle inte skadda! 8O

Vad pratade Harald Sundin och du om? :)

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 7 juli 2002, 15:02

Jag har som vanligt missat något: vem är H. Sundin? :oops:

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 juli 2002, 16:48

Harald Sundin påstod sig ha jobbat i Treblinka som lägervakt! han medverkade i "Svenskarna som stred för Hitler".

Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/9912/20/vakt.html


http://pub3.ezboard.com/fskalmanandravr ... =902.topic

Kretschmer=mrX???

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Sundin

Inlägg av Kretschmer » 7 juli 2002, 19:17

Det var i samband med att programmen "Svenskarna som stred för Hitler" gick på TV4. Jag frågade honom om hans upplevelser och om kritiken han fått för att han ev. talade osanningar. Till mig sa han bla att han hade aldrig sagt till någon att han varit vakt i Treblinka, däremot hade han varit vakt på tåg som bla gått dit. Då, när jag pratade med honom, så funderade han på att stämma den journalisten som sagt: "Harald Sundin säger att han jobbat i Treblinka".
Men det projektet lade han nog ner....

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 7 juli 2002, 21:59

Mannen är mytoman och f.d. mentalpatient. Det här med att han skulle ha varit vakt på tåg till Treblinka har jag då aldrig hört förut.

Skriv svar