Träd

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Träd

Inlägg av Bina » 5 juli 2002, 20:55

Läste för ett par dagar sedan att när hitler kom till makten gick någon nazist ut och planterade ett gäng träd i annan färg än runtomvarande träd och formade det naturligtvis till ett hakkors. Det som är fantastiskt är att detta blev bortglömt och "hittades" igen för något år sen... När man åkte över denna skog så fick man altså se ett stort svart hakkors avbildat där nere.. Undra hur många som har sett det och ändå har det inte gjorts något.. Helt otroligt att sånt får förekomma..

Don Ezy
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 maj 2002, 13:44
Ort: DonEzy

Inlägg av Don Ezy » 5 juli 2002, 20:59

Hakkorset består av granar planterade i en björkskog. När löven faller finns granarna kvar och bildar ett hakkors. Däremot var det knappast Hitler personligen som planterade denna makabra vegetation.
Detta hakkors har INTE upptäckts nyligen.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 6 juli 2002, 00:45

Det var väl Hitlerjugend som gjorde denna handling till Hitlers 50-arsdag, 1939? Detta hakkors av träd skall väl ligga i Bayern? Jag har fragat folk men ingen "vill" veta nagot över detta skogsfundament...

Nagon som vet var det ligger?

Mvh Andreas Wien

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

träd

Inlägg av Alfa Romeo » 6 juli 2002, 01:08

I den utmärkta dokumentärserien "Nazisterna-en historiens varning" producerad av BBC så får man se det märkliga hakkorset från luften. Serien gjordes 96 och har visats i svensk tv och för tillfället går den faktiskt på discovery. Dessvärre kommer jag inte ihåg var det fanns men jag är helt säker på att jag läste att träden sågades ner för nåt/några år sen.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 6 juli 2002, 01:43

Här är en bild på skogen... Ganska bizarrt...


Bild

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

träd

Inlägg av Alfa Romeo » 6 juli 2002, 07:27

Tydligen fanns hakkorsträden nordost om Berlin men merparten blev nersågade för några år sen. Läs mer på:

http://www.heathenworld.com/swastika/trees.html

http://news.bbc.co.uk/hi/english/world/ ... 053635.stm

På den senare adressen kan man förutom om skogen också läsa om en skandal där en möbelaffär i Tyskland säljer sofforna Adolf och Hermann samt hyllorna Rommel och Franco. Humor!

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 6 juli 2002, 12:45

Har hört att flyplatsen i Berlin, Tempelhof, är bygg på ett sådant sätt att byggnader, taxibanor etc. bildar en gigantisk tysk örn. Har själv aldrig kommit luftvägen till Berlin, så jag har inte kunnat kolla. Någon som vet mer?

Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Inlägg av Haegg » 6 juli 2002, 13:17

Att Tempelhof skulle vara byggt för att likna en örn har jag inte hört tidigare. Men om man titta på nedanstående bilder och tänker sig att det runda toger motsvarar lagerkransen som den tyska örnen sitter på så kan man se få det till att det liknar en örn med uppåtsvepta vingar.

Bild
Speers ritning över den planerna på en ny nord-syd väg i Berklin. Tempelhof syns nere i det högra hörnet vid ett runt torg.

Bild
Tempehofprojekten sett genom en kostnärs ögon

Bild
Modell av Tempelhof



Bildkälla: http://www.europe-air.culture.fr

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Tempelhof

Inlägg av Olov » 7 juli 2002, 23:01

Tempelhof är byggd som en örn, det stämmer. Det är för övrigt världens tredje största byggnad (om jag inte minns fel) och inte ens en tredjedel av ytan nyttjas i dagsläget. Den är dock ett "must see" om man är i Berlin. Fränast är ju förstås att flyga till den och minns jag inte helt fel så flyger/flög Max Air från Sturup till denna flygplats som annars mest trafikeras av tyskt inrikesflyg. SAS/Lufthansa flyger tyvärr bara till Tegel från Sverige. :(

Olov

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 7 juli 2002, 23:06

Förstår jag rätt om det är det inringade området som föreställer en örn?

/Johan

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 7 juli 2002, 23:08

Nja, Tempelhof är väl nere i det högra hörnet på bilden. Men hur man får det till en örn vet jag inte.

Olov
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: 3 april 2002, 19:13
Ort: Stockholm

Inlägg av Olov » 7 juli 2002, 23:13

Johan Elisson skrev:Förstår jag rätt om det är det inringade området som föreställer en örn?

/Johan
F-n, det är ju en örn!

Men tyvärr är det fel. Tempelhof är, precis som Haegg skriver, vid det runda torget långt nere på den högra/östra sidan av Speers Germania.

Olov

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 8 juli 2002, 14:58

Fy Johan!!! :?

Det är den stora dammen(1100 meter långa och 350 meter bred) som ligger ovanför Die Grosse halle!

I: Stora dammen!

II: Die Grosse halle: 290 meter hög!

III: Triumfbågen: 170 meter bredd, ha ett djup på 190 meter och en höjd på 117 meter (Triumfbågen i Paris har en höjd på 50 meter)!

IV: Tempelhof!
Bilagor
map3.jpg
map3.jpg (53.16 KiB) Visad 5318 gånger

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 9 juli 2002, 07:41

Hittade en bild som tydligare visar örnen, men har lite svårt att läggan in bilden här, så ni får en länk istället.

http://dspace.dial.pipex.com/town/park/di25/tempel.htm

Roger Andersson
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 maj 2002, 22:22
Ort: Husum

Re: Träd

Inlägg av Roger Andersson » 9 juli 2002, 11:47

Newt skrev:Undra hur många som har sett det och ändå har det inte gjorts något.. Helt otroligt att sånt får förekomma..
För att det är ett historisk lämning naturligtvis. Även om jag inte sympatiserar med nazismen så tycker jag det är viktigt att bevara liknande saker för eftervärlden.

Skriv svar