Korsun/Tjerkassy (?) striderna

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Confident
Tidigare medlem

Korsun/Tjerkassy (?) striderna

Inlägg av Confident » 13 december 2004, 15:15

God middag.

Sitter här i all ro och surfar lite. Har läst några inlägg på trådar om striderna på östfronten. Fastnade för Korsun/Tjerkassy (?). Jag tror platsen hette så.

Jag vet nästan inget om det och striderna där, och min avsikt är heller inte att drälla in här och sätta er i sysselsättning på något jag själv kan finna mer fakta om.

Men..och jag menar det, vad jag undrar över, i korta ordalag, är vad som skedde i området och mellan vilka förband striderna stod.

Östfronten, Ukraina 1943/1944, det är ungefär det jag känner till. Samt att striderna skall ha varit extremt bittra och blodiga.

Har också funnit en del, smärre fakta, i böckerna Tredje Riket (Panoramaserien) om Östfronten.

Går det kort att säga här vad som skedde där och hur striderna tog form?

Jag skulle uppskatta all hjälp och länkar. :)

Tack på förhand.

Mvh D.D

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 december 2004, 15:51

Du kan börja med att läsa följande
http://www.army.mil/cmh-pg/BOOKS/WWII/20234/20234.html
Notera att den helt bygger på tyska källor, främst intervjuer med tyska officerare.

Douglas E Nash har skrivit en helt fantastisk bok om striderna kring Korsun-Cherkassy som heter "Hell's Gate". Den är tyvärr inte i tryck längre trots att den bara är några år gammal och inte ens då var den särskilt billig. Nu kan man lätt få betala 1000kr+ för ett ex.
(Men då talar vi om 420+ sidor i stort format med en mängd foton som aldrig publicerats tidigare)
Enda svagheten är (som vanligt) att så litet sovjetiskt källmaterial utnyttjats.

Om du laddar ner avhandlingen som du hittar via http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... dgehammers
Så hittar du en beskrivning av tunga pansarregementet "Bäke" och dess strider under försöken att undsätta Korsun-fickan.

För ett par år sedan så läste jag på nätet att Niklas Zetterling och Anders Franksson (Slaget vid Kursk) höll på att skriva en bok om Korsun striderna men har inte sett något mer sedan dess (2002).

Mvh
Daniel

Confident
Tidigare medlem

Re;

Inlägg av Confident » 13 december 2004, 16:17

Tack, Gars. :)

Det känns som om striderna vid Korsun skulle vara bortglömda...eller i alla fall inte så kända för gemene man som Stalingrad eller Kursk.

Vågar man säga att det finns vissa likheter mellan Korsun och Hürtgenskogen på Västfronten?

"Bortglömda slag..?"... :?

Låt mig förklara: jag har hittat 99% av all min kunskap om Hürtgen genom skalman, internet och genom att googla. Det finns inte en enda bok på svenska som behandlar H. och jag tycker heller inte att det står alltför mycket i våra kunskapskällor på svenska om Korsunfickan, heller.
Men på engelska finns det en uppsjö!

Därför är det välkommet med de länkar Du skrev ned. :idea:

Mvh Dagwood

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 december 2004, 16:46

Ser man till antalet källor på svenska så är väl de flesta av 2:a världskrigets slag "okända". Det fins bara ett rätt begränsat antal böcker som koncentrerar sig på ett enskilt slag eller fälttåg. I övrigt så är det stora översiktsverk med rätt få detaljer som gäller.

Iofs så vill jag minnas att det kom uten en bok serie i helt svarta omslag vars namn jag glömt som innehöll rätt detaljerade besrkivningar av krigets olika skenden. Bra kartor och relativt mycket foton bla.

Både Korsun och Hürtegen är reltivt sett små operatioenr jämfört med en del andra som inte heller finns beskrivna på svenska som tex Operation Bagration under vilket Röda Armen förintade armegrupp Center eller de sovjetiska och tyska offensiverna/motoffensiverna efter Stalingrad vinter-våren '42-'43.

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Re: Re;

Inlägg av Probstner » 13 december 2004, 16:46

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Det känns som om striderna vid Korsun skulle vara bortglömda...
Skrev inte Léon Degrelle om Korsun'-Ševčenkovskij? Vid sidan av mustiga våldsskildringar brukar de som beskriver slaget f a uppehålla sig vid storleken på de tyska förlusterna. Vad jag förstår hävdar Degrelle och andra som skriver ur tysk synvinkel att man faktiskt lyckades rädda undan anmärkningsvärt många. Medan ryssarna menar att Waffen-SS 5. pansardivision Wiking i princip gick under där.

Någon monografi om slaget i stil med Beevors böcker om Stalingrad och Berlin har jag dessvärre aldrig hört talas om. Det skulle verkligen vara intressant att läsa.

/ Probstner

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 december 2004, 16:48

Niklas Zetterling håller på att skriva en bok om Korsun.
:)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 december 2004, 16:50

MD650 skrev:Niklas Zetterling håller på att skriva en bok om Korsun.
Han med Kursk? Hur betraktas han av er kännare? Jag har bara läst Kursk.

/ Probstner

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 december 2004, 16:52

Probstner skrev: Han med Kursk? Hur betraktas han av er kännare? Jag har bara läst Kursk.

/ Probstner
Ja!
Enl. min uppfattning är han mycket seriös.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 december 2004, 17:04

Probstner skrev:
Skrev inte Léon Degrelle om Korsun'-Ševčenkovskij? Vid sidan av mustiga våldsskildringar brukar de som beskriver slaget f a uppehålla sig vid storleken på de tyska förlusterna. Vad jag förstår hävdar Degrelle och andra som skriver ur tysk synvinkel att man faktiskt lyckades rädda undan anmärkningsvärt många. Medan ryssarna menar att Waffen-SS 5. pansardivision Wiking i princip gick under där
.
Att båda sidor överdriver motståndarsidans förluster och förminskar sina egna är ju vanligt. Korsun är ett praktexempel å detta. Röd Armen hävdar minst sagt fantasifulla förlustsiffror för tyskarna medans tyskarna hävdar att de slagit ut mer stridsvagnar och pansarfordon än Röd Armen öht hade i området...
För en kritisk granskning av de sovjetiska påståendena se
http://www.militaryhistory.nu/critiques ... study.html
Probstner skrev:Någon monografi om slaget i stil med Beevors böcker om Stalingrad och Berlin har jag dessvärre aldrig hört talas om. Det skulle verkligen vara intressant att läsa.
"Hell’s Gate, The Battle of the Cherkassy Pocket January to February 1944" av Douglas E. Nash
http://www.rzm.com/books/rzm/hellsgate.cfm
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 44-6921630

Avsevärt bättre kvalite än någon av de Beevor böcker jag läst.

Mvh
Daniel
Senast redigerad av 2 Kapten_Gars, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 december 2004, 17:06

Kapten_Gars skrev:
För ett par år sedan så läste jag på nätet att Niklas Zetterling och Anders Franksson (Slaget vid Kursk) höll på att skriva en bok om Korsun striderna men har inte sett något mer sedan dess (2002).
:wink: :lol:
/Daniel

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 december 2004, 17:07

Kapten_Gars skrev:
Kapten_Gars skrev:
:wink: :lol:
/Daniel
Oppss...sorry såg inte det... :oops:
Det kan ha varit 2003 som jag språkade med honom och fick infon om Korsun.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 13 december 2004, 17:08

Probstner skrev:
Han med Kursk? Hur betraktas han av er kännare? Jag har bara läst Kursk.

/ Probstner
Jag skulle säg att han är mycket seriös dock ibland lite väl pro-tysk i valet av sina källor ibland och det märks att han är statistiker/matematiker i grunden, inte historiker. Källkritiken eller vad jag upplever som brister i den får mig ibland att undra lite över de tjag läser.
Men med detta sagt en mycket duktig, ambitiös och kunnig författare.

Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 december 2004, 17:08

Kapten_Gars skrev:Avsevärt bättre kvalite än någon av de Beevor böcker jag läst.
Då är det väl till att införskaffa Nash.

/ Probstner

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 december 2004, 17:12

Kapten_Gars skrev:
Jag skulle säg att han är mycket seriös dock ibland lite väl pro-tysk i valet av sina källor ibland och det märks att han är statistiker/matematiker i grunden, inte historiker. Källkritiken eller vad jag upplever som brister i den får mig ibland att undra lite över de tjag läser.

Mvh
Daniel
Han ger sig inte förrän han fått fram all fakta bl.a. den om Normandie.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 13 december 2004, 17:13

Kapten_Gars skrev:Jag skulle säg att han är mycket seriös dock ibland lite väl pro-tysk i valet av sina källor ibland och det märks att han är statistiker/matematiker i grunden, inte historiker. Källkritiken eller vad jag upplever som brister i den får mig ibland att undra lite över de tjag läser.

Mvh
Daniel
Skönt att höra från någon annan, jag fick nämligen inte riktigt ihop skildringarna av tyskarnas framgångar dag för dag samtidigt som de ju faktiskt förlorade. Men vad jag förstår är han i alla fall att betrakta som oförvitlig i sin forskargärning, och det räcker ju långt det med.

/ Probstner

Skriv svar