Hitler, Thörnell och Gustav V, finns det bild?
Hitler, Thörnell och Gustav V, finns det bild?
Jag söker febrilt efter en eventuell bild på det ögonblick då Sveriges Kung Gustav V och ÖB Olof Thörnell gratulerar Hitler på dennes 50-årsdag med en staty föreställandes Karl XII. Någon som vet om detta är dokumenterat på bild öht? Alla tips på vart jag kan fortsätta mitt sökande välkomnas, böcker, arkiv, www mm.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Det blir nog svårt eftersom händelsen (att Thörnell lämnar över en staty) inte ägt rum... Se här:viewtopic.php?t=13949
Mvh Petter
Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 9 gånger.
http://www.smb.nu/pos/97/07_per_albin2.asp

Samt reservationerna i nämnda tråd.SMB skrev: Högsta försvarsledningen med chefen för försvarsstaben, generallöjtnant Thörnell i spetsen, uppvaktar Hitler på dennes 50-årsdag den 20 april 1939. Bilden brukar förekomma i sammanhang där det gäller att visa den svenska militärledningens protyska hållning. Bakgrunden var att Per Albin själv inte ansåg det lämpligt att resa och Sverige var tvunget att skicka representanter på högsta nivå.
Jag citerar mig själv:
Solitaire skrev:Så här var det: dåvarande Generallöjtnant Olof Törnell närvarade på inbjudan av den tyska legationen i den svenska delegationen som uppvaktade Adolf Hitler på dennes 50-årsdag (den 20 april 1939, detta med tillstånd från försvarsminister Per-Edvin Sköld). Han överlämnade dock ingen Karl XII-statyett utan det var andra deltagare i delegationen som gjorde det på förslag av en viss C.E. Carlberg. Allt enligt s. 117 i boken "Svensk överklass och högerextremism under 1900-talet" av Karl N. Alvar Nilsson.
Carlberg var en oförblommad nazist, den 26 maj 1945 skrev han t ex denna dikt som publicerades i tidningen Dagsposten:
(op. cit. s. 120)ETT RIKE FÖLL
Idealisten Adolf Hitler in memoriam. Ett bidrag till skingrandet av rådande okunnighet och av tidningarna spridda vanföreställningar. [...]
Germanens rike föll med ära / och ut ur gruset växa skall hans lära / och inge nya släkter ädelt mod. / Ty, genom mörker fram mot ljuset går vi / och än en gång alla ångerköpta står vi / kring nu bespottad Hitlerärestod.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Lite OT, men ändock relevant, National Encyklopedin skriver om tidningen Dagsposten;
/Robert Sköld
Så det var egentligen inte så underligt att de publicerade dikter av den arten. Sveriges nationella förbund var ju ett nazivänligt förbund i ytterkanterna av Högerpartiet, som dock inte nådde några större framgångar.Dagsposten, morgontidning utgiven i Stockholm 1941-51, organ för Sveriges nationella förbund. Chefredaktör var Teodor Telander, utrikesredaktör Rütger Essén. Under andra världskriget intog D. en tyskvänlig hållning och propagerade för nazismens idéer i Sverige. Tidningen stöddes ekonomiskt från Tyskland, vilket 1945 ledde till straffarbete och böter för den person som förmedlat understödet.
/Robert Sköld
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Thörnell & Co
Fotot 20 april 1939. Från vänster: Sveriges sändebud i Berlin ambassadör Arvid Richert (halft dold av Hitler), generallöjtnant Olof Thörnell, viceamiral Fabian Tamm, generalmajor Helge Jung (energisk anti-nazist) och kapten Gösta von Stedingk.
- Bilagor
-
- Scan10036.JPG (72.84 KiB) Visad 4423 gånger
Senast redigerad av 1 Stellan Bojerud, redigerad totalt 22 gånger.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †