Krigsmaterial
-
Artur Szulc
- Medlem
Krigsmaterial
Hej!
När jag och min fru tittade på ett avsnitt ur Band of Brothers idag, så frågade hon mig vad som hände med all krigsmateriell efter kriget, jag kunde inte svara henne, så nu rullar jag över frågan till Er.
Vad hände egentligen med all krigsutrustning, både skadad och oskadad?
jag antar en den skadade materiellen skrotades, men vad hände med all oskadad? Skrotade man alla vapen, granater, stridsvagnar, flygplan, eller smälte man ner det?
Mvh
Artur
När jag och min fru tittade på ett avsnitt ur Band of Brothers idag, så frågade hon mig vad som hände med all krigsmateriell efter kriget, jag kunde inte svara henne, så nu rullar jag över frågan till Er.
Vad hände egentligen med all krigsutrustning, både skadad och oskadad?
jag antar en den skadade materiellen skrotades, men vad hände med all oskadad? Skrotade man alla vapen, granater, stridsvagnar, flygplan, eller smälte man ner det?
Mvh
Artur
- Johan Elisson
- Medlem
- Kai Robert
- Medlem
Mycket såldes ut som överskottsmaterial till andra länder, till Sverige kom en hel del tyska hjälmar som användes i brandförsvaret. Vi fick även hit en del fordon och övrig utrustning (spadar mm). Danmark använde amerikanska m1-hjälmar ganska länge.
Har också sett en bild på en tysk hjälm omgjord till durkslag, såg ganska kul ut.
mvh Kai
Har också sett en bild på en tysk hjälm omgjord till durkslag, såg ganska kul ut.
mvh Kai
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Så här gjorde dom: http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/ga ... pping.htmlMartin Lundvall skrev:Jag vet att Tirpitz återanvändes av Norge. Jag kan inte säga exakt vilka produkter som Tirpitz omvandlades till, men jag har hört lite allt möjligt.
Så här ser området ut i dag, ärren efter "Tall Boy" bomberna syns tydligt (bilden längst ner).
http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/mi ... _site.html
MVH
Kanske lite OT - men jag var i Tromsö 1975. Ville bl.a. se var TIRPITZ sänkts. Ingen, turistbyrån eller någon - hade en aning. Med hjälp en lokal karta, räknade jag lätt ut VAR man borde lägga ett slagskepp för att bäst skydda det mot flygtorpeder - och körde till Håköya. Och jojomensan - av TIRPITZ naturligtvis inte ett spår men 150 meter strand var belamrat med en gigantisk ringbrynja - hennes torpednät. Uppskattningsvis 500 ton av interlåsta stålringar som i första omgångarna varit för dyrbara att skära i hanterbara stycken och skrota.
Eftersom intresset ofta fokuseras på tyska kvarlevor så sålde Frankrike tyska Panzer IV till Syrien som väl var i elden på sextiotalet mot Israel. Den marockanska armén var rikligt utrustad med gamla tyska k-pistar av den berömda modellen MP-40 liksom MG 34 och 42. Marockanerna hade en FN- bataljon i Kongo på 60-talet och många ögon spärrades upp över denna beväpning.
- Johan Elisson
- Medlem