Varulvarnas fortsatta kamp?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Varulvarnas fortsatta kamp?

Inlägg av Richard R » 1 juli 2002, 15:28

Hej, igen!

De s. k. Varulvarna fortsatte med sina sabotage sedan Tyskland hade kapitulerat. Hur många var dessa? Var det en organisation att räkna med? Hur pass effektiva var deras attacker? När upphörde de att slåss?
Finns det några bra böcker om organisationen?

Avslutningsvis, vilket straff renderades medlemmarna? De betraktades såsom terrorister...?

Tackar på förhand!

MVH Richard R.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Gjorde de?

Inlägg av Fläsket » 3 juli 2002, 01:29

Jag har inte hört ett enda dugg om att någon Varulvsaktivitet alls ägt rum.

Wilhelm Mohnke vill jag minnas uttryckte sig måttligt imponerat av hela konceptet och han var ju SS-man och proffskrigare och borde ha koll.

Om någon Varulvsaktion ägde rum och någon infångades är det nog troligt att han/hon/de avrättades.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Ja hur som helst..

Inlägg av -vils- » 3 juli 2002, 10:07

Hur som helst om de existerade så var det fullständiga idioter..

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

-Vils-

Inlägg av Fläsket » 3 juli 2002, 11:36

Eftersom det ligger i alla idealisters natur att vara ovilliga att förneka sina ideal så skulle jag snarare kalla dem chanslösa än idioter.
Jag tror inte det lilla fåtal som ingick i Wehrwolf hade särskilt realistisk bild av sakernas faktiska tillstånd, så utifrån den propaganda och värderingsbild de hade fått sig till livs var det nog synbarligen rationellt. Om de sedan hänvisade till de Jugoslaviska partisanernas framgångar som bevis på att guerillakrig kan leda till seger så hade de tillräckliga fakta bakom sig för att upprätthålla sin illusion om Slutseger.
Idiotin ligger till viss del hos medlemmarna (men alla idealister är idioter säger denne fete och ytterst cyniske forumsmedlem) men den största idiotin ligger ändå i hela krigets fortsättning långt bortom det rimligas gräns.

Skriv svar