När upphörde striderna i maj 1945 ?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

När upphörde striderna i maj 1945 ?

Inlägg av Richard R » 1 juli 2002, 15:23

Hej, alla WW2-intresserade!

Jag har sedan en tid tillbaka funderat lite grand på hur det gick till när de tyska styrkorna på de olika fronterna kapitulerade inför de allierade.
Jag har olika bud på när t. ex. Tyskland som nation kapitulerade...7:e maj 1945 är väl? det officiella datumet? Men striderna upphörde knappast samtidigt över hela Tredje Riket? Berlin gav upp den andra maj, men när upphörde de andra frontavsnitten att slåss och hur mycket återstod då av Tredje Riket?

Till exempel:

När kapitulerade tyskarna i Danmark & Norge?
I väst? Och hur långt hade de västallierade hunnit?
I söder?
I öst?

Någon som vet vilka tyska motståndsfickor som fortsatte att slåss efter den 7:e maj 1945? Straffades dessa hårdare, eftersom kriget praktiken var slut?

MVH Richard R. :aliengray

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 juli 2002, 08:18

Kanske inte helt relevant, då det inte var fråga om direkt stridande förband, men jag har för mig att soldaterna på en tysk väderobservationsstation i närheten av Spetsbergen (?) inte nåddes av kapitulationsbeskedet, och "höll ut" i flera månader efter VE-dagen.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Spetsbergen + Danmark

Inlägg av Stefan » 3 juli 2002, 18:18

Ja, storyn är om väderobservationsstationen på Spetsbergen (eller var det Svalbard?). Nåja, de hade väl ingen att kapitulera inför, isbjörnarna var inte uniformerade...

Jag läste en liten näpen story om tror jag Danmark, kan ha varit Norge - bör ha varit Danmark, för de hade kvar ett någotsånär organiserat civilsamhälle.
Den lokala patrullen i småstaden ifråga ville då kapitulera; men måste då ha någon att kapitulera inför. Och det är klart, de ville väl också minska risken för lynchning; så det var inte bara att lägga ifrån sig vapen!

Så efter lite sökande lyckades de få tag i en uniformerad person som såg offentlig ut; det var parkvakten... - Anekdoten antyder väl att i sin nervositet och ivern att kapitulera såg inte tyskarna att det var parkvakt och inte en polis eller militär av något slag. Men jag tror att de var nöjda med nästan vilken offentligt anställd person som helst - som var betrodd med ett visst ansvar och rätt att ta befäl i vissa situationer...

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Alfa Romeo » 3 juli 2002, 21:41

Om man ser på läget i allmänhet de första dagarna i maj då så var det ju rätt kaotiskt för Tysklands del. I själva Tyskland fanns det inte så många större tyska enheter kvar som kunde kapitulera. Den 4 maj så kapitulerade i varje fall de tyska styrkorna i Holland, Danmark och Nordvästra Tyskland. Den 6 maj kapitulerade garnisonen i Breslau (nuvarande Wroclaw i Polen, då huvudstad i tyska niederschlesien) som varit belägrad av ryssarna i 82 dagar. Den 7 maj signerade Jodl Tysklands ovillkorliga kapitulation och alla strider på alla fronter skulle upphöra vid midnatt. Främst i Tjeckoslovakien så fortsatte dock striderna några dagar till. Den 10 maj kapitulerade de sista kvarvarande tyskarna i Prag och den 13 maj så upphörde det sista tyska motståndet i Tjeckoslovakien.I norr kapitulerade armégrupp Kurland den 9 maj. Samma dag så kapitulerade också de flesta kvarvarande tyska garnisonerna i väster: Kanalöarna samt Lorient, St Nazaire och La Rochelle vid franska atlantkusten. Städer de allierade inte hade brytt sig om att försöka inta då de saknade betydelse och dessutom hölls av starka tyska styrkor. Dunkerque som blev så känt vid den brittiska evakueringen 1940 var sista stad i väster att ge sig den 11 maj.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 juli 2002, 23:18

Den officella kapitulationstidpunkten för samtliga tyska styrkor, undertecknad till de allierade den 7 maj och till Sovjetunionen 8 maj, var kl 00.00 natten mellan 8 och 9 maj.

De kapitulationer av Italien (2 maj) och Västfronten (4 maj) rörde sig mer om armégrupper och frontavsnitt som kapitularade än en generell kapitulation av hela den tyska krigsmakten.

/Forsberg

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Schoerners truppforband och Kapitulationen

Inlägg av varjag » 4 juli 2002, 05:47

Jag kan ha fel - men paminner mig att betydande forband ur Schoerners
arme nere i Tjeckien - inte kapitulerade omedelbart utan forsokte, och
delvis lyckades, slaa sig tillbaka vasterut - for att undgaa rysk faangenskap. Atminstone nagra tusen man lyckades - och kapitulerade
till U.S. Army -
bara for att nagra manader senare bli utlamnade till ryssarna i alla fall.

Skriv svar