Varför två Hitler-hälsningar?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Varför två Hitler-hälsningar?

Inlägg av johanbtk » 1 juli 2002, 01:31

Varför använde sig Hitler av två sorters Hitler-hälsningar?

Dels den hälningen som utförs med rak arm och handled, dels den med böjd arm och handled.

Det verkar som att enbart en högre nazisterna använde sig av den med böjd arm och handled. (De tittar samtidigt åt ett annat håll än vad armen pekar)

Jag ska ordna bilder på dessa två Hitler-hälsningar, men under tid så hoppas/tror jag att ni förstår vad jag menar.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Re: Varför två Hitler-hälsningar?

Inlägg av Ostmark » 1 juli 2002, 03:09

johanbtk skrev:Varför använde sig Hitler av två sorters Hitler-hälsningar?

Dels den hälningen som utförs med rak arm och handled, dels den med böjd arm och handled.

Det verkar som att enbart en högre nazisterna använde sig av den med böjd arm och handled. (De tittar samtidigt åt ett annat håll än vad armen pekar)

Jag ska ordna bilder på dessa två Hitler-hälsningar, men under tid så hoppas/tror jag att ni förstår vad jag menar.

Bild

Bild

Den första 'tror' jag är en bild där han hälsar tillbaka till folket/soldaterna som marscherar förbi honom. Kan tänka mig att denna segerhälsning användes mer vid officiella tillfällen, partimötet, parader etc.

Den andra torde då vara motsatsen.

Men detta är självklart enbart gissningar för min del.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 1 juli 2002, 07:50

detta är ett lite oseriöst inägg, men jag msåte bara få berätta min teori: den där fjolliga handviftningen över axeln är naturligtvis för att vifta bort flugor: dessa samlas ju som alla vet runt skit....

men skämt åsido: jag har sett bilder och journalfilmer på hitler när han åker förbi folkmassorna (och även soldater) i sin fräcka mercedes, hälsades på det loja sättet. Detta är alltså i högst officiella sammanhang, så jag vet inte om ostmarks teori stämmer.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 1 juli 2002, 08:51

Ihop med rätt bildtext är svaret enkelt :lol:
Bild
TJENA!

Allvarligt talat så tror jag att varianten med böjd armbåge helt enkelt är en "slarvigare" hälsning. Dvs en hälsning som inte är lika formell som den med stelopererad armbåge.

Det kan ju också vara så att man gjorde en böjd variant för att inte peta ut ögonen på varandra. :D

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 juli 2002, 09:35

Allvarligt talat så tror jag att varianten med böjd armbåge helt enkelt är en "slarvigare" hälsning. Dvs en hälsning som inte är lika formell som den med stelopererad armbåge.
Jag har samma teori.

Ett tillägg till ovanstående teori, det är ingen som vet när bilderna är tagna? För det kan ju kanske vara så att ju längre Hitler suttit vid makten, desto tröttare blev han på att göra den strama varianten varje gång han hälsade, och tog därför till sig den lite loja stilen, för övrigt den som man nästan alltid ser honom göra? :)

/Johan

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 1 juli 2002, 10:31

Jag har fått för mig att den "stelopererade" armen är när Hitler hälsar och den böjda när han besvarar andras hälsningar till honom.

Mvh
/Johan

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 1 juli 2002, 12:08

Johan Elisson skrev:
Allvarligt talat så tror jag att varianten med böjd armbåge helt enkelt är en "slarvigare" hälsning. Dvs en hälsning som inte är lika formell som den med stelopererad armbåge.
Jag har samma teori.

Ett tillägg till ovanstående teori, det är ingen som vet när bilderna är tagna? För det kan ju kanske vara så att ju längre Hitler suttit vid makten, desto tröttare blev han på att göra den strama varianten varje gång han hälsade, och tog därför till sig den lite loja stilen, för övrigt den som man nästan alltid ser honom göra? :)

/Johan
Jupp.. det är min teori det med..

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Re: Varför två Hitler-hälsningar?

Inlägg av Jonteman » 1 juli 2002, 12:11

Bild

Den första är ju "Sieg heil" hälsning, vilket borde vara mer på parader och dyl. vilket också syns på dom gamla Nazi propaganda filmerna vilka nynazisterna kollar på hela tiden.

Bild

Denna är ju mer som private snafu säger, Tjena!! helt enkelt.

I filmen Das Boot så säger ju dom som är på båten i Spaninen "Dom lever ett trefaldigt seig heil, sieg heil, seig heil. ung.

Sen så hälsar en av dom på en agent, och då säger han "Heil Hitler" med den böjda armen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Adolf Hitler och vaar svenska Rit-Ola

Inlägg av varjag » 1 juli 2002, 14:22

Rit-Ola var en karikatyrkostens mastare i vaart land.
Omkring ett halvsekel fore detta skrives gjorde han en brilliant tre-delad
studie av Hitlers handviftningar;
Den Rakt Utstrackta Armen = Vi Har Segrat (Anno 1941)
Den Krokta Armen = Vi Kommer Att Segra (Anno 1943)
Fem Fingrar over
over hoga axeln = Vi Kan Inte Forlora (Anno 1944)

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 1 juli 2002, 18:58

Jonteman skrev:Den första är ju "Sieg heil" hälsning, vilket borde vara mer på parader och dyl.


Jag har framför mig ett foto taget i december 1941 där Hitler står inför Reichstag och i sitt tal förklarat USA krig. Alla runt honom hyllar han med den "stelopererade" hälsningen medans Hitler har den böjda. Detta är en högst formell tillställning och att den böjde skulle vara informell och användas här köper jag inte.

Jag har en annan bild här framför mig och den visar Hitler med generalerna i Führerhauptquartier Wolfsschlucht juni 1940 när de väntar på att en bulletin om det franska vapenstilleståndet. Alla inklusive Hitler hälsar den bulletinen med den "stelopererade" armen.

Jag drar slutsatsen att den raka är när han hälsar och den böjda när han besvarar hälsningar. Det skulle vara mycket intressant att få höra någon kommentera detta vidare.
Jonteman skrev:vilket också syns på dom gamla Nazi propaganda filmerna vilka nynazisterna kollar på hela tiden.
Vilka även du uppenbart också tittar på.....intressant

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 1 juli 2002, 19:56

J von B skrev:
Jag har framför mig ett foto taget i december 1941 där Hitler står inför Reichstag och i sitt tal förklarat USA krig. Alla runt honom hyllar han med den "stelopererade" hälsningen medans Hitler har den böjda. Detta är en högst formell tillställning och att den böjde skulle vara informell och användas här köper jag inte.
Skrev jag nånsin att "böjda armen" var informell?? Det jag menade/skrev var att "böjda armen" användes mer informellt än "stelopererade armen" aldrig att den inte användes vid stora händelser.
J von B skrev:Jag drar slutsatsen att den raka är när han hälsar och den böjda när han besvarar hälsningar. Det skulle vara mycket intressant att få höra någon kommentera detta vidare.
Ja du levde väl då så du vet väl.......

J von B skrev:Vilka även du uppenbart också tittar på.....intressant
mmm om du vill veta exakt var jag sett dom Nazi propaganda bilderna så kan jag väl säga det.

1. På dokumentärer.

2. I skolan, fakta om 2:a VK och dyl.

3. Finns nog ingen 3:a där jag sett på Nazi propaganda i detta liv...

Och som avslutning en bild där man gör Sieg heil hälsning, vid en parad, och jag ser ingen som hälsar med "böjda armen" här iaf. :wink:


Bild

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 1 juli 2002, 20:05

Jag drar slutsatsen att den raka är när han hälsar och den böjda när han besvarar hälsningar. Det skulle vara mycket intressant att få höra någon kommentera detta vidare.
jag ska titta på viljans triumf, då kan jag se om han gör så!

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 juli 2002, 20:06

J von B skrev:Jag drar slutsatsen att den raka är när han hälsar och den böjda när han besvarar hälsningar. Det skulle vara mycket intressant att få höra någon kommentera detta vidare.
Det är absolut mitt intryck också. Sedan är det ju inte en slump att just Hitler ofta var den som besvarade hälsningar ...

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 1 juli 2002, 20:11

Jonteman!

"vilket också syns på dom gamla Nazi propaganda filmerna vilka nynazisterna kollar på hela tiden"

Det låter som ett påstående i mina öron, och därav förutsätter jag att du pratar från erfarenheter.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 1 juli 2002, 20:15

J von B skrev:Jag drar slutsatsen att den raka är när han hälsar och den böjda när han besvarar hälsningar.
Jag har visserligen aldrig studerat det närmare, men så har även jag fått för mig att det låg till.

/Marcus

Skriv svar