Monstren fraan Leningrad

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Monstren fraan Leningrad

Inlägg av varjag » 29 juni 2002, 13:20

I anslutning till amnet om Multi-turreted Tanks vore det intressant att
hora fraan 'vaara tankexperter' om NAR vi alla blev medvetna om dom
ryska 'monsterstridsvagnarna' fraan Leningrad;
SMK
T-100 och
aven... SU-100 (den med 130 mm kanon)
Jag ar ingen tankexpert,men har lange haft en 'working knowledge' om
dem.
Samt allt pratet fraan Finland och Tyskland anno 1939 - 41 om 'okanda
ryska monsterstridsvagnar' som ju retar nyfikenheten och fantasin ngt
oerhort.
Min forsta kontakt - var en bild i en bok ngn gaang omkring 1980 dar
en dalig bild av en oversnoad SMK/T-100, i ett skogsparti (sedermera
identifierat som narheten av Summa i Finland) visade en tank som vid
forsta blick sade KV, men vid noggrannare studium - inte kunde vara en
KV - och som jag retligt nog,inte kunde identifiera.
Naagra aar senare fick jag material fraan Ryssland som loste gaatan -
men - laat mig veta - NAR blev egentligen dom har vagnarna 'offentlig
kannedom' i litteraturen?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 juni 2002, 14:47

om NAR vi alla blev medvetna om dom
ryska 'monsterstridsvagnarna' fraan Leningrad;
SMK
En SMK ute på en provtur tillsammans med några T-28:or (och en T-100) lyckas bryta sig in några få hundra meter i de finska positionerna men blir mött med förödande eld från de finska ställningarna och blir stående. Vad jag läst så lyckades i alla fall finnarna undersöka vagnen, men inte bärga den, för när ryssarna återtog vagnen, och bärgade den, så saknades en lucka. Jag vet dock inte om finnarna lyckades "identifiera" vagnen som en ny modell. Tyskarna fick reda på dess existens och gav den namnet PzKpfw T-35C 752(r). De trodde alltså, eller gissade på, att SMK:n var en vidareutveckling av T-35:an, som hade fem(!) torn.

Bild
"An SMK abandoned during the war against Finland." Kanske är det denna bild du talar om?
T-100
Som sagt var en T-100 med när SMK:n blev stående, mer har jag inte läst om dess övriga historia...
och
aven... SU-100 (den med 130 mm kanon)
SU-100 hade en 100mm-kanon, tror inte att något ryskt stridsfordon använde 130mm. 122mm är i så fall närmast. En intressant sak är ju att de flesta ryska "SP-guns" (SU-) har kalibern utsatt efter SU-. SU-100 hade en 100mm-kanon, SU-85: 85mm, SU-122: 122mm, o.s.v.

Nåväl, tillbaka till ämnet. SU-100 användes i så gott som alla ryska "SP-gun"-regementen och brigader, så den lärde nog tyskarna känna ganska kort tid efter att den kom ut till fronten.

Offentlig kännedom i litteraturen vet jag dock inget om. :|

/Johan

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 29 juni 2002, 14:59

Hittade lite om SU-100 Y GMC. Vagnen hade en 130mm Br.3 kanon med en utgångshastighet på 883 m/sec. Vikt; 60 ton. Besättning; 6 man. Pansar; max 60mm. Motor; 500hk diesel. Toppfart; 45km/h. Var byggd på samma chassi som T-100/SMK vagnarna. Tydligen levererades SU-100 i mycket begränsat antal till armén under 1939 och testades i Finland.
Magnus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 juni 2002, 15:01

Hittade lite om SU-100 Y GMC. Vagnen hade en 130mm Br.3 kanon med en utgångshastighet på 883 m/sec. Vikt; 60 ton. Besättning; 6 man. Pansar; max 60mm. Motor; 500hk diesel. Toppfart; 45km/h. Var byggd på samma chassi som T-100/SMK vagnarna. Tydligen levererades SU-100 i mycket begränsat antal till armén under 1939 och testades i Finland.
Nu blir jag konfunderad. Döpte ryssarna två olika vagnar till SU-100?

/Johan

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 29 juni 2002, 15:08

Nu blir jag konfunderad. Döpte ryssarna två olika vagnar till SU-100?
Johan, SU-100Y som den kallades var ju baserad på ett SMK-chassi och kom så tidigt som 1939. Beteckningen 100 hade tydligen inget med kanonen att göra. Det är svårt att hitta info om denna SU-100.
Den SU-100 som vi tänker på var ju baserad på ett T-34-chassi och hade ju en 100mm kanon och kom inte förän 1944. Tror att SU-100Y var nån typ av arbetsnamn på dessa tidiga vagnar, (Är inte säker)
Magnus

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 juni 2002, 15:21

Johan, SU-100Y som den kallades var ju baserad på ett SMK-chassi och kom så tidigt som 1939. Beteckningen 100 hade tydligen inget med kanonen att göra. Det är svårt att hitta info om denna SU-100.
Den SU-100 som vi tänker på var ju baserad på ett T-34-chassi och hade ju en 100mm kanon och kom inte förän 1944. Tror att SU-100Y var nån typ av arbetsnamn på dessa tidiga vagnar, (Är inte säker)
Ok. Ja, SU-100Y var nu när jag sökte på det en vidareutveckling av T-100. Först var den kallad T-100X, men de bytte senare namn på den till SU-100Y, eftersom det var en "assault gun" (f*n va jobbigt det är att det inte finns några bra svenska ord...), alltså, SU, och eftersom den var en vidareutveckling av T-100 så var det kanske inte så konstigt att behålla 100. Enligt det lilla jag hittar verkar inte SU-100Y varit verksam i strid. Möjligtvis då striden om Moskva pågick som mest, kan den ha blivit använd verkar det som: http://www.battlefield.ru/su100y.html.

/Johan

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 29 juni 2002, 15:30

Hittade lite info angaende T - 35 för de intressarade:

T-35: http://pratt.edu/~rsilva/bgwwii/pdf/t-35.pdf

och Su-100: http://www.battletanks.com/su-100_l_gun.htm

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3524
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 29 juni 2002, 15:51

Det finns bra ord på svenskan, de rullar bara inte lika vant i munnen. Stormartillerivagn, stormtank, självgående pansarvärn, stormvagn, pansarvärnsvagn... :D

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 29 juni 2002, 16:07

Nu har jag hittat lite på T-100/SMK (Sergius Mironovitsj Kirov). Båda vagnarna var mycket
lika utseendemässigt med en 76,2mm kanon i huvudtornet med 360 graders skottfält och en
45mm kanon i frontornet med 180 graders skottfält. Båda vagnarna hade åtta individuellt
upphängda hjul på var sida samt fyra returrullar. Banden var av en ny och mycket bred typ
för att bära den tunga vagnen. Besättningen bestod av 6-7 man och vikten var 56 ton (T-100)
och 45 ton (SMK). Båda vagnarna var försedda med en 400hk bensinmotor.(Vet inte vilken
sort) Pansaret var gjutet och upp till 60mm tjockt. Men tydligen var testen i Finland inte
tillfredsställande så det blev bara några vagnar av var sort. Någon som vet mer?
Magnus

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 juni 2002, 16:10

Johan Elisson skrev:
.

Nåväl, tillbaka till ämnet. SU-100 användes i så gott som alla ryska "SP-gun"-regementen och brigader, så den lärde nog tyskarna känna ganska kort tid efter att den kom ut till fronten.

/Johan
Jag tror att sovjetiska "assault gun regiments" [i brist på adekvat svenskt begrepp] endast besatt en typ fordon, dvs ett regemente bestod av SU-100, ett annat av SU-152 osv. Detta bör framträda tydligare kring mitten av 1943, då man började få en mer enhetlig fungerande organisation inom de sovjetiska pansartrupperna. En del GHQ-enheter hade mixad organisation, men generellt hade förbanden en enhetlig fordonstyp.

Framförallt blandade man inte banddrivet pansarvärn (SU-85, SU-100) med bandrivet direkteldunderstöd (SU-76, (I)SU-122, (I)SU-152), då förbanden åtminstone på papperet hade skilda stridsuppgifter.

Samma princip gällde de tunga stgridvagnsregementena, som bestod av KV eller IS-vagnar uteslutande.

SU-100 inträdde dessutom i aktiv tjänst relativt sent, kring vintern 1944, så de flesta tyska soldater bör ha mer eller mindre missat dess existens eller förväxlat den med den snarlika SU-85.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 juni 2002, 16:22

Men tydligen var testen i Finland inte
tillfredsställande så det blev bara några vagnar av var sort. Någon som vet mer?
En del sidor med lite information:

http://www.onwar.com/tanks/ussr/fsmk.htm
http://www.battlefield.ru/smk.html
http://www.skalman.nu/soviet/ww2-equipment-tank-smk.htm
http://www.battlefield.ru/su100y.html
http://pkka.narod.ru/kv-hist.htm
http://home.wanadoo.nl/hohmodel/Rheavy.htm

/Johan

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 29 juni 2002, 17:09

Tackar Elisson, jag trodde jag hade hittat de flesta pansarrelaterade sidorna men http://pkka.narod.ru/kv-hist.htm har jag inte sett förr.
Magnus

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

MOnstren fraan Leningrad

Inlägg av varjag » 30 juni 2002, 12:45

Tack for informationen och Elisson for 'Bilden' - jo, det var just den
fast jag sag den f.f.g. i litet format i en sliten och dalig bok fran Biblan.
Hittade sedermera pa natet detaljer om T-100's oden i slaget vid Summa
och bilder av bade SMK och T-100 - men det var over tio ar efter att jag
blivit medveten om vagnarnas existens.Jag tyckte det var intressant att
sadana vagntyper forblev i stort sett okanda i det snoskred av pansarlitteratur som vi bombarderats med de sista 50 aren.
Exemplifierat av svaren betraffande SU-100Y - dar de flesta igen,griper
till 'den vanligast kanda' SU-100.
En ryss i Leningrad sande mig 1991 (?) en artikel pa ryska med detaljer
om alla tre - jag laser inte ryska nagot vidare bra - men redaktoren for
tidskriften erbjod redan da, 100 Rubel for bild av SMK/T-100 och 200
Rubel for en av SU-100Y - sa dom var nog foga kanda ens i Ryssland.

JAg tycker det ar markligt hur Sovjet lyckades ruva pa sadana har hem-
ligheter for vasterlandska 'tanks-skribenter' i nastan 50 aar!

Pa flygsidan - finns ett liknande exempel, dar omkring 400 byggda och
stridsinsatta 2-motoriga bombplan av typer Yermolaev Yer-2, lyckades
undgaa namnande i vasterlands flyglitteratur i ett halvt sekel!

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 juni 2002, 14:03

Jag tror att sovjetiska "assault gun regiments" [i brist på adekvat svenskt begrepp] endast besatt en typ fordon, dvs ett regemente bestod av SU-100, ett annat av SU-152 osv. Detta bör framträda tydligare kring mitten av 1943, då man började få en mer enhetlig fungerande organisation inom de sovjetiska pansartrupperna. En del GHQ-enheter hade mixad organisation, men generellt hade förbanden en enhetlig fordonstyp.
Oj, jag missade detta inlägg först. Källan till att SU-100 (nu pratar vi om den mest kända :wink: ) var använd i så gott som alla "SP-gun regiments" var denna: http://www.wwiivehicles.com/html/ussr/t ... royers.htm. Jag citerar, "Used in all self-propelled gun regiments or brigades.". Men som du säger Forsberg, så låter det lite otroligt då ryssarna inte gärna blandade hejvilt. :)

/Johan

Skriv svar