Foto av tysk kanon i Karlstad
Foto av tysk kanon i Karlstad
Hej allihop.
Det är så att jag vill minnas att jag i NWT (nya wermlandstidningen) för ett antal år sedan såg en bild föreställande ett tåg vid Karlstads järnvägsstation bärade tysk trupp. På bilden så man någon typ av pjäs, antagligen pansarvärn eller artilleri. Min fråga är om det är någon som råkar ha denna bild?
Det är så att jag vill minnas att jag i NWT (nya wermlandstidningen) för ett antal år sedan såg en bild föreställande ett tåg vid Karlstads järnvägsstation bärade tysk trupp. På bilden så man någon typ av pjäs, antagligen pansarvärn eller artilleri. Min fråga är om det är någon som råkar ha denna bild?
Senast redigerad av 1 Mackan L, redigerad totalt 27 gånger.
Hans N skrev:Har du försökt att kontakta NWT?
Jag hade tänkt gå och titta på microfilm i biblioteket, stads eller universitetets. Är ganska säker på att man på NWT skulle hänvisa mig till något sådant.
Tänkte det var lättare att höra efter om någon vet att fotot existerar så jag inte letar i onödan.
Fast det kan nog vara värt besväret att höra med NWT först. Någon kanske minns vem som skrev artikeln eller ungefär när den publicerades.Mackan L skrev:Jag hade tänkt gå och titta på microfilm i biblioteket, stads eller universitetets. Är ganska säker på att man på NWT skulle hänvisa mig till något sådant.
Får du tag i skribenten så borde det hjälpa en hel del.
Slängde iväg ett e-post till NWT nyss. Får se om det ger något och att jag minns rätt rörande fotot.
Skulle ju vara illa om det visar sig vara en produkt av min hjärna.
Det kan ju även vara så att det var ett svenskt tåg på bilden men det felaktigt angavs som tyskt osv. Finns många olika varianter.
Just därför skulle det vara intressant att få veta hur det hela ligger.
Skulle ju vara illa om det visar sig vara en produkt av min hjärna.
Det kan ju även vara så att det var ett svenskt tåg på bilden men det felaktigt angavs som tyskt osv. Finns många olika varianter.
Just därför skulle det vara intressant att få veta hur det hela ligger.
- Lars Gyllenhaal
- Medlem
- Kontakt:
NWT
Hej Mackan,
Jag kan tyvärr nästan slå vad om att ditt brev till NWT blir obesvarat. Alla tidningar är numera kroniskt underbemannade o att leta efter historiska bilder för en enda läsares skul kommer därför knappast att prioriteras.
MEN du skulle kunna be att få sätta dig i deras arkiv och själv leta. Publ bilden för länge sedan finns den nog i ett fysiskt arkiv - en mapp m IIVK-bilder.
Hör av dig om du finner bilden är du snäll - den låter superintressant och jag är seriöst intresserad av att köpa rättigheten att reproducera den. För din ev hjälp skickar jag bok.
Bästa hälsningar,
Lars
Jag kan tyvärr nästan slå vad om att ditt brev till NWT blir obesvarat. Alla tidningar är numera kroniskt underbemannade o att leta efter historiska bilder för en enda läsares skul kommer därför knappast att prioriteras.
MEN du skulle kunna be att få sätta dig i deras arkiv och själv leta. Publ bilden för länge sedan finns den nog i ett fysiskt arkiv - en mapp m IIVK-bilder.
Hör av dig om du finner bilden är du snäll - den låter superintressant och jag är seriöst intresserad av att köpa rättigheten att reproducera den. För din ev hjälp skickar jag bok.
Bästa hälsningar,
Lars
- svarta gardet
- Medlem
Re: Foto av tysk kanon i Karlstad
http://www.aff.a.se/vf982_31.htm Kan det vara detta du menar 2 St gick igenom Sverige Schwere Bruno......Mackan L skrev:Hej allihop.
gunship skrev:omförskämt, det tycker jag duger jättebra!Mackan L skrev:Nej dessvärre inte, vad jag minns.
vad var det för bild igentligen?
Jag minns inte som jag sagt ovan, det kan lika gärna vara ett hjärnspöke!
Dock vill jag minnas att det inte var stora järnvägskanoner.
På bilen jag tänker på ser man vagn med någon form av aningen mindre pjäs från sidan än en Schwere Bruno.
Det är en liten pjäs jag pratar, som jag sagt, inget stort pansartåg eller en jättekanon.
Någon form av pansarvärn-/lätt artilleri-pjäs är det som härjar i mitt minne.
Det är inte så stor idé att släng upp bilder på kanoner kors och tvärs eftersom jag med
all säkerhet inte kommer känna igen själva pjäsen.
Någon form av pansarvärn-/lätt artilleri-pjäs är det som härjar i mitt minne.
Det är inte så stor idé att släng upp bilder på kanoner kors och tvärs eftersom jag med
all säkerhet inte kommer känna igen själva pjäsen.