Om det är ett slag. Vad i slaget skulle ha gått annorlunda isåfall?
“We may be destroyed but, if we are, we shall drag a world with us - A World in Flames”
Adolf Hitler, 1932
Tyskland hade alldrig en chans att vinna kriget, omän utgången för enskilda slag hade blivit mer positiv för tyskland, fanns det alltid nya... och slutet hade blivit detsamma, ett militärt krossat Tyskland.Henka skrev:Om ni får välja en händelse som ni tror kunde få Tyskland att vinna kriget om den hade slutat annorlunda, vilken hade det varit? (Om det nu finns en )
Battler summerar svaret på frågan ganska perfekt - det fanns ingen sådan händelse. Hitlers målsättning var kristallklar - och måste leda till ett tyskt nederlag. Den bästa tjänst Hitler kunde gjort det tyska folket - vore att ha skjutit sig den där kulan i skallen före krigsutbrottet 1939. Att han inte gjorde det - var nog Hitlers största misstag.Battler skrev:Tyskland hade alldrig en chans att vinna kriget, omän utgången för enskilda slag hade blivit mer positiv för tyskland, fanns det alltid nya... och slutet hade blivit detsamma, ett militärt krossat Tyskland.Henka skrev:Om ni får välja en händelse som ni tror kunde få Tyskland att vinna kriget om den hade slutat annorlunda, vilken hade det varit? (Om det nu finns en )
MVH
Jag tror inte att det fanns någon rimlig shans för tyskland att vinna slaget om storbritanien, för även om tyskarna fortsatt att anfalla flygfälten skulle slaget bli för kostsamt, tyskarna förlorade typ 2 eller 3 gånger så mer plan än engelsmännen desutom produserade engelsmännen mer och snabbare ny plan än vad tyskarna gjorde. Så i långa loppet skulle inte tyskland kunat vinna Slaget om SB.Henka skrev:Tänk om tyskarna hade fångat britterna vid Dunquirk samt vunnit slaget om Storbritannien genom att inte börja bomba städer utan fortsatt med att bekämpa radar och flygfält istället. Och sedan följt upp med en invasion av England. Jag tror att detta kunde fått väldigt ödesdigra konsekvenser för andra världskrigets utgång.
Ja det är sant i slagets senare skede när tyskarna bytt taktik. Men när det var som värst för britterna, dvs då tyskarna anföll flygfälten, var det inga glada miner på fighter command. Då var britternas jaktorganisation på väg att knäckas när tyskarna bytte anfallsmönster. Hade tyskarna vetat detta tror jag inte de hade byt anfallsmål.Nizze skrev: tyskarna förlorade typ 2 eller 3 gånger så mer plan än engelsmännen desutom produserade engelsmännen mer och snabbare ny plan än vad tyskarna gjorde.
I början av september var RAF i brygga när Hitler gjorde misstaget att beordra bombningarna av brittiska städer. Om man hade fortsatt med attackerna på RAF's flygfält under sensommaren -40 hade RAF troligen upphört att existera till den grad att en invasion skulle ha varit möjlig att genomföra. Hur operationen i Storbritannien hade gått ska jag låta vara osagt men det är väl inte helt osannolikt att tro att Wehrmacht hade kunnat besegra den brittiska armén en gång till.alika888 skrev:Tvåfrontskriget var självfallet dömt att misslyckas!
Jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Jag menade att om Storbritannien hade försvunnit ur kriget 1940 eller -41 så hade de allierade (USA) troligen inte kunnat iscensätta en invasion av Italien.borris skrev:Anton glöm inte bort att de allierade redan fanns i Italien vid tiden för D-dagen.