Finlandskrig mot Tyskland

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Finlandskrig mot Tyskland

Inlägg av sonderling » 25 juni 2002, 14:45

Hej
Är det nån som vet var man kan få tag i information om finlandskrig mot tyskland.
Ja jag vet inte ens vad kriget heter men de flesta känner väl till att Finland hösten 44, fick tillstånd ett fredsfördrag med soviet. Och i detta så sades det att finnarna skulle kasta ut tyskarna. Och tyskarna och sin sida brände ner allt innan de lämnade Finland. (Obs, mycket kort historisk sammanfattning.)

Men hur omfattande var egentligen striderna? Det är detta som jag inte har en aning om och inte hittat mycket information om heller.

Alla tips emottages tacksamt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem
Inlägg: 441
Blev medlem: 26 mars 2002, 11:33
Ort: Sala

Inlägg av Hooka-Hey » 25 juni 2002, 14:57


Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 juni 2002, 16:45

En översikt över Lapplandskriget finns på Henric Edwards sida om Finlands tre krig mellan 1939 och 1945.

/Johan

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 26 juni 2002, 12:43

Jag håller just nu på och läser igenom Allan Sandströms bok "Den falska freden", Finlands kamp för oberoende 1944-1948 och kan ta ut små delar därifrån.

"När den finska riksdagen godkände vapenstilleståndet med Sovjetunionen, morgontimmarna den 19 september 1944, befann sig Finland sedan fyra dagar i krig med Tyskland. Enligt artikel två i stilleståndsfördraget var Finland förpliktat att avväpna och internera alla tyska trupper som fanns kvar i landet efter den 15 september".

Ett krigstrött Finland skulle alltså ställa sig emot sin tidigare "kompanjon". Detta eftersom Sovjet då kunde dra bort sina trupper från frontavsnittet vid Finland och istället ställa dem mot Tyskland vid fronterna i Vitryssland och Ukraina, där de väl behövdes.

Finland tvingades nu inleda ett nytt storkrig, som i verkligheten skedde i mindre skala, eftersom finska armén samarbetade i början med tyskarna om att de i lika snabb takt förflyttade sig norrut utan att attackera varandra. Den sovjetiska kontrollkommissionen gillade dock inte att detta gick i sådan långsam takt och beordrade därför en snabbare march mot tyskarna, som sedan ledde till att båda parter (Finland - Tyskland) besköt varandra.

Tyskarna hade en styrka på 220 000 man i norra Finland och hade bättre utrustning än den hårt slitna finska armén. Finland fick även krav att inom kort tid avmobilisera armén till endast ca. 41 000 man, vilket fick Finland att framrycka snabbare. Nu när kapplöpningen till Berlin hade börjat på allvar så hade Sovjetunionen mindre att vinna på att ockupera Finland än att Finland nedkämpade en fortfarande slagkraftig tysk armé.

Tyskarna ockuperade finska lappland, men p.g.a. stressen från Sovjetunionen så slog snart Finland ner det sista tyska motståndet kring den 15 november. De finska förlusterna blev 4000 man i stupade, sårade och saknade. De tyska fölusterna tros ha varit runt 6000 man. 25% av den 20. tyska bergsarmén fölorades eller förstördes.

Detta var endast en ytlig översikt av detta krig och vill ni veta noggrannare så kan ni säkert ta en titt på ovannämnda sidor.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Finlandskrig mot Tyskland

Inlägg av sonderling » 28 juni 2002, 14:57

Hej
Jag tackar för info. Kan inte vara lätt att upprätt hålla ett avtal, om att kasta ut tyskarna, när man dessutom måste nedrusta. Vad jag kan förstå så var dessutom värnpliktiga som skulle göra jobbet.

Brända jordenstaktik som tyskarna använde sig av, var ju bara ett stenkast från svenska gränsen. Man har ju hört talas om beredskapsgubbar som kasta iväg ett och annat skott över älven, mot tysken.

Nån som har nån farfar eller morfar som var där?

Sonderling

Vant
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 juni 2002, 17:06
Ort: Malmberget

Inlägg av Vant » 7 juli 2002, 02:44

Min morfar var stationerad alldeles vid gränsen. Fast jag vet inte så mycket om vad han gjorde där. Men han hjälpte i alla fall de finska flyktigarna som kom till sverige över gränsen när kriget rasade på andra sidan stranden.
Han körde lastbilar med förnödenheter, agerade tolk och körde meddelande åt en svensk officer m.m.

Kriget var ju ganska nära här uppe och tyskarna bombade ju faktiskt fel och träffade den svenska sidan. De bombade ju byn Pajala 2 ggr om jag minns rätt.

Skriv svar