Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Irvinglögn hittad!

Inlägg av varjag » 16 januari 2007, 02:00

KP-31 skrev:
varjag skrev:Hurra! Jag har kommit på en ordentlig lögn från hans penna..... I Irvingdebatten grep jag efter 'Churchills War' lite på måfå. Irving är mycket bättre på personer, yttranden, dagboksanteckningar och arkivstudier - än på krigets 'hardware'.
I nedsablingen av Churchills 'jagare mot baser'-deal av 1940 skrev han att ingen av de femtio jagarna...kom någonsin till insats - utom CAMPBELLTOWN som användes för att spränga en slussport i St. Nazaire.....
DET - är som bekant fullständigt fel! :lol: , Varjag
Hur användes de här skeppen?
Ni glider vi OT igen...England behövde desperat eskortfartyg för konvojerna och som sådana sattes dessa jagare in. Dom var gamla (byggda 1918-19) och många byggdes om i England för att bli mera lämpade för ubåtsjakt...miste torpeder, pannor och två skorstenar, ersatta med långdistanstankar och anti-ubåtsvapen, Varjag

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1170
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Inlägg av Gerrgul » 13 september 2023, 18:00

Väcker liv i den här gamla tråden. Jag blev imponerad av Irving när jag först läste honom.
Hitlers War blev en vändpunkt i hans författarkarriär. Han tog sig före att skildra kriget ur huvudpersonens perspektiv,: "mannen som förstörde min barndom" som han uttryckte det. Använde i huvudsak primärkällor från arkiven som mötesprotokoll, dagboksanteckningar etc.
Samt intervjuer av personer som arbetade nära rikskanslern som t ex sekreterare och vaktmästare.
När jag plöjde vidare i hans utgivning upptäckte jag att han hanterar fakta rätt vårdslöst.Det är inte svårt att upptäcka sakfel.

Irving är alltså inte någon skolad historiker, vilket framgår av hans metodik. Mer av journalist som djupdykning i historien för att hitta scoop. Och då kan man låta bli att kolla en bra story...

En uppgift som jag undrar över är att de allierade bombplanen gavs fri lejd över svenskt luftrum för att komma undan förföljare tyska jaktlag efter sina brandbombningar av tyska städer.
Någon här som kan bekräfta eller vedertagna Irvings uppgifter?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Inlägg av Urban » 13 september 2023, 19:55

Rent krasst är det ju en omväg att färdas via Sverige om man ska tillbaka till England... Flyga via ex. Skåne så måste man ändå färdas över Danmark och Norge fanns det jakt också.

Den dåvarande svenska incidentberedskapen avvisade plan om de inte tydligt visade att de måste nödlanda. Det var oavsett om det var tyska, brittiska som amerikanska plan. Däremot var det inte alltid man såg planen förrän de kraschade.

Många amerikanska och brittiska plan med skador hade inget val än att ta sig till Sverige om de anfallit nordliga tyskland eller Danmark/Norge. Felnavigeringar samt flykt från Tyskland skedde också. Noterbart är att det var allt från transport-, skol-, spanings-, jakt- och bombplan som kom hit. Med andra ord inte bara bombplan.

Allierade besättningar och plan internerades, men tyska plan (om de kunde flygas) och deras besättningar flögs tillbaka till Tyskland.

Däremot var kurirtrafik tillåten och det gjordes av alla, tyskar, britter som amerikaner. Detta var ju avtalad trafik.

För information om alla plan som nödlandade i Sverige under kriget hänvisar jag till böckerna "Amerikanska nödlandare 1943-45" av Bo Widfeldt, "Brittiska nödlandare" av Rolph Wegmann samt "Tyska nödlandare" av Bo Widfeldt.

Där finns även information om all kurirtrafik. Den är intressant då britterna flög kullager och amerikanerna flög från Luelå i krigsslutet.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1170
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Inlägg av Gerrgul » 13 september 2023, 21:49

Tack Urban!
Misstänkte att det saknades ett par led i Irvings berättelse.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Inlägg av sveahk » 13 september 2023, 22:10

Intressant i detta sammanhanget är att åtminstone RAF planerade - och genomförde - flygningar i slutet av kriget över södra Sverige på sina bombturer till dåvarande nordöstra Tyskland. Det gällde bara att flyga tillräckligt högt!
Ett exempel: 29-30 augusti 1944. 402 engelska Lancasters gör en raid - Stettin är målet.

"Our scheduled bombing height was at 17,000ft. The briefing was to fly over Sweden at 17,000ft, as the Swedish gunners would fire their ack ack guns at us, but the shells would be fused to explode at 15,000ft. Approaching Sweden, where the lights were shining was a reminder of the days before blackouts, and the blackness that War had spread over most of the World.

As briefed, the gunners put on an impressive show with their guns. It was wonderful to enjoy the spectacle of ack ack guns blazing away, and the shells bursting just below us, and to know they wouldn't hurt us.

Passing over Sweden, we were routed almost due south, to approach the city of Stettin and the dock area, from the sea
."

...och tillbaka:
"Safely on our course on the homeward route, we had a couple of close calls with fighters flying across our path, about two hundred feet below our height, but no actual attack as we left the target area. Approaching Sweden, the massive fires of Stettin could be clearly seen behind us. We were again waved over Sweden, this time the searchlights waving westward on our track toward England."
https://www.460squadronraaf.com/raids/target_stet.html

Och det finns nog ingen anledning att betvivla den överflygningen, och jag antar att det var varken första eller sista gången! Om en sådan planerad överflygning också skedde med de svenska myndigheternas goda minne...ja se, det får vi inte veta...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Inlägg av Markus Holst » 13 september 2023, 22:22

Vad var det för ljus de såg över Sverige? Visst var väl Sverige mörklagt under kriget?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Inlägg av Urban » 14 september 2023, 10:19

Får nog dra tillbaka mitt påstående om att man inte tillät allierade bomblan att passera fritt!

"Starkast var de allierades överflygningar på nätterna när de var på väg till Tyskland.

Vi såg ofta när starka strålkastare sökte på natthimlen och ofta när en ljus prick avtecknade sig i ljusstrålen vändes flera ljuskäglor till samma plats. Då började luftvärnet skjuta spårljus som avtecknade sig i långa rader mot himlen. Eftersom inte Sverige var med i kriget var det inte verkningseld som sköts utan bara en markering att planen var upptäckta. "

https://bevaraminnen.se/mocklo/?p=243


Om mörkläggningen som infördes september 1939:

"Alla måste skaffa mörkläggningsmaterial vilket användes vid övningar samt under kortare perioder då delar av Sverige mörklades.

Vid mörkläggning skulle allt ljus utomhus hindras från att synas uppåt. Gatlyktor och skyltar släcktes ned. Fönster täcktes med ljustätt material och lyktor på bilar och cyklar avskärmades. Speciella ficklampor med avskärmning skulle användas om man behövde ljus utomhus."

https://digitaltmuseum.se/011023794478/ ... ingsgardin

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1170
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Vad är det David Irving har sagt som är lögn?

Inlägg av Gerrgul » 16 september 2023, 10:24

Om vi återgår till trådämnet.
Flera av Irvings böcker blev bästsäljare.
Boken som kom att markera en vändpunkt var Hitlers War. Inte så mycket för vad han skrev som för vad han INTE skrev. Inget om Hitler och den sk slutgiltiga lösningen. Han menade sig i arkiven inte sett att Hitler brytt sig mycket om "judefrågan". Därefter drog han det till sin spets när han påstod att Hitler inte ens kände till Förintelsen. Idiotiskt påsående på många sätt men ändå typiskt den gode David som redan hade gjort sig känd som en bråkstake och en frifräsare.

Han anklagas ju för att vara en Hitlerapologet men det omdömet finner jag orättvist. I Hitlers war drar han fram hitlerorder som knappast förskönar eftermälet. Som att han beordrade avrättning av hela Leningrads manliga befolkning efter en lyckad ockupation. Liksom avrättning av Buchenwalds samtliga fångar under de allierades framryckning i väst.
Order som lyckligtvis aldrig verkställdes.

Skriv svar