Telegram signerat av Hitler....
Telegram signerat av Hitler....
Vad kan ett telegram (motsvarande) skickat till Sverige singerat av Hitler vara värt. Vet att det söäkert kan skilja endel men rör det sig om en tusenlapp eller tio...? Mr S
Re: Telegram signerat av Hitler....
Hmm...ett telegram 'signerades' ju inte vanlig bemärkelse. Meddelandet levererades på en telegramblankett som antingen hade telex-text eller klistrade rader av teletype-remsor. 'Undertecknarens signatur' bestod bara av ett, likaledes, automatskrivet namn. I princip kunde man väl skicka vilken text som helst - så äktheten i ett sådant dokument kräver nog en del bevisning bl.a. om mottagaren och innehållet - innan tusenlapparna visas fram.Mr S skrev:Vad kan ett telegram (motsvarande) skickat till Sverige singerat av Hitler vara värt. Vet att det söäkert kan skilja endel men rör det sig om en tusenlapp eller tio...? Mr S
Hejsan,
det finns ett samlarforum - har du frågat någon där?
http://samlarforum.skalman.nu/index.php
mvh
J
det finns ett samlarforum - har du frågat någon där?
http://samlarforum.skalman.nu/index.php
mvh
J
Mr. S - jag är ingen expert på det här. Om det är ett officiellt brev från Hitler på officiellt brevpapper - 'Der Führer und Reichskanzler des Deutschen Reiches' i guldtryck på dyrbart och vattrat brevpapper - är det värt storkovan med Hitlers originalsignatur. Datum är viktigt - ju senare de är ju sällsyntare är sådana handlingar - men som jag sa ovan, addressaten och brevets innehåll väger också tungt i skålen om dess monetära värde.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Så ett brev som skrev av Hitler den 1:a Feb -45 till Churchill innehållandes kraven på UKs kapitulation skulle vara värt...?varjag skrev:Mr. S - jag är ingen expert på det här. Om det är ett officiellt brev från Hitler på officiellt brevpapper - 'Der Führer und Reichskanzler des Deutschen Reiches' i guldtryck på dyrbart och vattrat brevpapper - är det värt storkovan med Hitlers originalsignatur. Datum är viktigt - ju senare de är ju sällsyntare är sådana handlingar - men som jag sa ovan, addressaten och brevets innehåll väger också tungt i skålen om dess monetära värde.
Signerade fotografier är i regel dyrare än signerade dokument (naturligtivs finns det ovanliga dokument som kan öka priserna).Vad kan ett telegram (motsvarande) skickat till Sverige singerat av Hitler vara värt. Vet att det söäkert kan skilja endel men rör det sig om en tusenlapp eller tio...?
Du kan nog få tag på ett signerat dokument för 1000-3000 SEK, och ett signerat foto mellan 2000-5000 SEK.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: