Skilnad

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Skilnad

Inlägg av Oskar R. » 29 mars 2002, 20:12

Jag var vid den amerikanska krigskyrkogard i Margraten,dar var allt prydligt och fritt fran ogras etc.Sen var jag vid en tysk krigskyrkogard dar var det van vardat ogras vakste over namn stenarna(som bara var plattor pa marken) etc.Sag ut som om den var bortglomd(vilket den inte var,det var skyltat dit och allt.Pa dom amerikanska okanda soldat korsen stod det "Here rests in honoured glory a comrade in arms known but to god",pa dom tyska bara "Okandsoldat".

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 29 mars 2002, 20:46

Vad förväntade dig? Tror du verkligen att folk skulle bry sig om tyskarnas gravar? Jag tycker själv att detta är hemskt att man gör så här mot veteraners gravar.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 29 mars 2002, 23:41

Margraten? Var ligger det?

/Johan

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Re:Tobbe

Inlägg av J-O » 30 mars 2002, 12:39

Tobbe
Du skriver "vad förväntade du dig"?Det är inte alls nån sorts "dålig standard" på alla Tyska krigskyrkogårdar.Har sett exempel på exemplariskt skötta i bla Norge och till och med i Ryssland!Närmare bestämt i Leningrad av alla ställen.Så du hade kanske bara otur att få se en misskött Oskar.
mvh
J-O

S.Bergh
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 mars 2002, 09:41
Ort: Malmö

Holland

Inlägg av S.Bergh » 30 mars 2002, 12:40

Margraten ligger i Holland. Bifogar en URL om den platsen som jag tror Oskar besökte.

Glad Påsk.

http://www.margraten.nl/margraten.htm


Bergh.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 mars 2002, 13:12

Ok!

För övrigt finns det en krigskyrkogård här i Göteborg med vad jag tyckte, väldigt många gravar. Både tyska och "allierade" med namn, osv där båda parters gravar är lika bra skötta.

/Johan

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 30 mars 2002, 14:42

J-O det jag menar är att de allierade gravarna verka ha högre kvalitiet än de tyska.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Kyrkogårdar

Inlägg av cicero » 30 mars 2002, 17:19

Det är möjligt att de allierades gravplatser generellt sett är bättre skötta men vid El-Alamein är det verkligen stil på det tyska monumentet över de stupade, liksom även italienska och de allierades gravplatser.
Magnus

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Var??

Inlägg av Oskar R. » 30 mars 2002, 21:38

Var i Goteborg ar den da????

FogIng
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:17

Skillnad

Inlägg av FogIng » 30 mars 2002, 22:53

Angående krigskyrkogårdar så anser jag dem väl skötta överlag. I Normandie finns ett flertal av dem, närmare 27 stycken ser jag i guiden för Normandie. Den största Amerikanska ligger i Saint-Laurent (9387), påminde mig tyvärr något om Disneyland. Betydligt mer stilla och vackrare var den nära liggande största Tyska i La Cambe (21400).
Vill ni frossa i fler besök de i Verdun.
FogIng

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 mars 2002, 23:13

Kommer tyvärr inte ihåg exakt var i Göteborg, det var ett tag sen... :( Men det kan ha varit vid Kviberg och gamla Lv6.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 april 2002, 23:19

Det finns också en gren av tyska veteranföreningar som ser till att krigskyrkogårdar utomlands hålls i skick om möjligt. En hel del nya gravar och minnesmonument har under 1990-talet upprättats i de fd öststaterna.

När det gäller gravarna i Normandie, vad kan man förvänta sig? Om Sverige hade varit Sovjetockuperat i fyra år och sedan befriats av utländsk intervention, vilka soldatgravar hade man brytt sig mest om? Vem hade brytt sig om de sovjetiska gravarna?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 1 april 2002, 23:32

Mathias Forsberg skrev: När det gäller gravarna i Normandie, vad kan man förvänta sig? Om Sverige hade varit Sovjetockuperat i fyra år och sedan befriats av utländsk intervention,
En lite intressant sak som jag ibland tänker på när det gäller ockupationen
av Frankrike är att jag inte tycker de har samma anledning att beklaga
sig över detta som tex Norge, Danmark, Polen osv. Det var ju trots allt
Frankrike som förklarade Tyskland krig och sedan åkte på så ordentligt
med stryk att landet ockuperades.
Kan detta till och med ha varit en "laglig" ockupation ?

Fred
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:56

Inlägg av Fred » 1 april 2002, 23:57

angåenge gravplatser:

Har ett minne ifrån min barndom när jag hälsade på min farmor & farfar i nordnorge(Rognan), så for vi till "tysk kyrkogården" (vet inte hur långt från Rognan kyrkogården var) men där fanns i alla fall massor med gravstenar samt ett jättestort järnkors i mitten. Jag har för mig att oidentifierade soldater låg begravda under "korset" eller så var det bara ett minnesmärke. Någon som vet någonting om denna kyrkogård???


ps På Rognans kyrkogård finns en minneslund för allierade soldater,en enkel lund & inte alls så speciellt välskött.

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Gravar och minnesmärken..

Inlägg av Ostmark » 1 april 2002, 23:59

Vet inte om detta blivit sagt än, men för er som inte känner till detta så måste jag rekommendera er att då, tillfälle finns, besöka de små byarna i Österrike/Tyskland där det nästan alltid finns monument från VK I och VK II med namnen på de stupade och saknade. Och det finns nästan alltid mycket vackra nyplockade blommor ditlagda av ortsbefolkningen.

Ska ta ett par kort nästa gång jag besöker hembyn och lägga upp dem här så får ni se vad jag menar.
Mvh
Ostmark

Skriv svar