60 år sedan: Dagen D

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Marco
Medlem
Kontakt:

60 år sedan: Dagen D

Inlägg av Marco » 4 juni 2004, 18:24

Snart (6/6) är det 60 år sedan de allierade trupper landsteg i Normandie.
Operation Overlord, som operationen hette, hade som mål att befria Frankrike ifrån Tyskland och klämma Nazist Tyskland mellan två fronter.

De allierades sammanlagda förluster under dagen räknades till ca 11 000 man (stupade, sårade och saknade) medan de tyska förlusterna är något svårare att ange, siffror som angetts av högre tyska officerare varierar mellan 4 000 och 9 000.

Operation Overlord ledde till att Hitler facsist imperium föll och att europa befriades ifrån facsismen.

Låt oss aldrig glöma dessa människor!

Bild

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 juni 2004, 19:18

Marco skrev:Operation Overlord ledde till att Hitler facsist imperium föll och att europa befriades ifrån facsismen.
Inte för att på något sätt nedvärdera insatserna från de som deltog i Overlord, men Hitlers "imperium" besegrades i öster, inte i väster, jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.

/Marcus

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 4 juni 2004, 19:38

Det var ju inte D dagen som avgjorde kriget.

Oavsett om dom allierade hade landstigit eller ej så hade ryssarna förr eller senare varit i Berlin ialla fall.

Om Stalin hade struntat i alla överenskommerlser med USA och England och om D dagen aldrig hade kommit så kanske det hade varit Stalin som hade stått vi atlantkusten som segrare.och härskar över Frankrike Kanske inte 1945 men kanske 1946.

D dagen påskyndade avslutet av kriget, men det var inte avgörande.

Men det är helt ok att fira det endå.

Hades
Medlem

Inlägg av Hades » 4 juni 2004, 19:44

Mille1 skrev:Om Stalin hade struntat i alla överenskommerlser med USA och England och om D dagen aldrig hade kommit så kanske det hade varit Stalin som hade stått vi atlantkusten som segrare.
Jag tycker att du har fel där. Om Stalin hade struntat i alla överenskommelser med USA och England så hade inte Sovjetunionen stått som segrare. De skulle aldrig kunna vända läget på östfronten utan lend and lease-avtalet.

Det kanske är värt att fira att inte hela Europa slukades av kommunismen och halkade efter på samhällsplanet?

Användarvisningsbild
petviken
Medlem

Om

Inlägg av petviken » 4 juni 2004, 20:40

Om Ryssarna hade stått som segrare ända framme vid atlantkusten och D-dagen inte hade ägt rum.
Undra hur världen hade sett ut i dag?
Hade Stalin stannat?
Undra hur världen hade sett ut idag?

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 4 juni 2004, 20:55

Jag är ganska säker på att det bland annat var transportforden och skinka på burk från USA som drev ryssarna framåt. Hade de inte fått detta hade de som sagt kanske inte kommit så långt som de gjorde.

Varför skulle De allierade sitta och se på medan ryssarna la hela västeuropa under sig? Hade inte D-dagen kommit då den kom, hade den gjort det i samma stund som ryssarna började tåga för långt till väster. Ett orealistiskt resonemang iofs, återigen, varför skulle de allierade inte ha landstigit?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 4 juni 2004, 20:57

Spara alla what if-frågor till en annan diskussion.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 4 juni 2004, 20:58

hoppsan!

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 4 juni 2004, 20:58

Marcus Wendel skrev:Jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.
Därför att de västallierades insatser under kriget var de som spreds vidast under Kalla kriget. Utan Sovjets isolering i 50 år hade troligen inte operation Overlord's betydelse överdrivits så kraftigt. Man ville måla upp en bild av att det var väst som ensammt hade befriat Världen från facismen och landstigningen i Normandie blev en perfekt symbol som kunde utnyttjas i propaganda.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 juni 2004, 21:22

Och på Sveriges nationaldag dessutom! Dubbel anledning att fira. :D

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 4 juni 2004, 22:19

Tomas Ibsen skrev:Dubbel anledning att fira. :D
Jag ser ingen anledning till att fira en händelse där så många människor dog. Något sådant firar man inte, en hågkomst kan dock vara på plats.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 juni 2004, 22:46

Det är naturligtvis inte bra att så många människor dog, det är inte det jag syftade på att man skulle fira, utan att kriget förkortades. :) Iof, jag lär inte göra så stor affär av någon av sakerna.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 5 juni 2004, 10:02

Anton Severin skrev:
Marcus Wendel skrev:Jag förstår inte att D-dags myten så envetet hänger sig kvar.
Därför att de västallierades insatser under kriget var de som spreds vidast under Kalla kriget.
Givetvis, men jag funderade närmast på varför detta inte förändrats efter kalla krigets slut (jag förmodar att en stor del av skulden ligger på lärarna och läroboksförfattarna), dock framgick detta givetvis inte i mitt inlägg ovan.

/Marcus

Användarvisningsbild
Nico
Medlem

Inlägg av Nico » 5 juni 2004, 10:15

D-dagen var inte avgörande för kriget utan den största betydelsen låg vid efter krigs tidens maktbalans.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 5 juni 2004, 11:58

Tomas Ibsen skrev:Och på Sveriges nationaldag dessutom! Dubbel anledning att fira. :D
Låt oss istället tänka på de Tyskar och de Alierade som gav sina liv den där dagen 6/6-44

/Tack för ordet

Skriv svar