Intervju med Finlandsfrivillig

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Adde M
Medlem

Intervju med Finlandsfrivillig

Inlägg av Adde M » 2 juni 2004, 21:15

Hej

Pålästa Skalmän – jag behöver er hjälp!

Jag ska snart påbörja mitt specialarbete på gymnasiet (dvs en större uppsats jag kommer syssla med under mer än 1,5 termin, dvs. ingen liten löjlig inlämningsuppgift.).
Då jag som de flesta andra här på Skalman hyser ett stort historieintresse (för egen del främst ett militärhistoriskt) beslutade jag mig för att djupdyka i de svenska Finlandsfrivilligas ”värld”. Anledningarna är först och främst att jag känner att jag kan förhållandevis lite om denna del av det Andra Världskriget, vilket är förargligt då denna del torde vara den mest angelägna ur svenska ögon sett. Samtidigt är det också så att jag har givits möjligheten att utföra ett antal intervjuer med svenska veteraner från vinterkriget (en av dem, vet jag, deltog även i fortsättningskriget). Min huvudtanke är först och främst att ”skriva ned” dessa människors historiskt ovärderliga ”vittnesmål” innan de går förlorade.

Tanken var att sommaren skulle ägnas till att läsa in sig på området, och att intervjuerna skulle äga rum först till hösten. Nu har jag dock fått möjligheten att genomföra en intervju snarast möjligast, och som av medicinska skäl inte går att skjuta på tills efter sommaren. Jag står nu alltså här utan tillräckligt med kött på benen och känner mig lite strandsatt.
Därför vänder jag mig nu till er om tips på frågor som kan vara värda och intressanta att ställa.

Ursäkta om det låter luddigt, det erkänner jag gärna själv. I dagsläget är jag inte 100% säker på exakt vilken inriktning min uppsats ska ha. ”Vi” befinner oss dock bara alldeles i början av specialarbetsperioden, så mycket tid återstår till att utarbeta detta.
Det kommer hursomhelst, som förhoppningsvis redan framgått, att bli en historisk uppsats som lutar mer åt gräsrotsperspektivet än det stora skeendena. (jag vill verkligen ta vara på möjligheten att intervjua vittnen och förstahandskällor som fortfarande lever, än att bara – som i nästan alla andra fall – sitta och ”skriva av”/sammanställa annat från redan tryckta böcker.)

Jag vet att många skarpt ogillar skolfrågor och tiggeri från lata elever, men jag hoppas ni inser att detta är något större och annat. Alla idéer är välkomna, och jag kommer självklart gärna i ett senare skede dela med mig av det jag fått fram.

Tack på förhand,
Adde

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 2 juni 2004, 21:27

Här är en sida med intervjuer av australiensiska veteraner som kanske kan inspirera:
http://www.australiansatwarfilmarchive. ... index.html

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 2 juni 2004, 21:34

Lite frågor som jag tänker på utan någon större eftertanke på om de är bra eller dåliga:

* Hur mycket visste du om världens händelser utom de i det direkta närområdet? (Luddig fråga, hoppas ni förstår vad jag menar, t ex om han kännde till hur det gick på andra fronter, o s v)
* Kände du någonsin att du stred för ditt land, eller var varje dag enbart en strid för att rädda dig själv och dina närmaste kamrater?
* Vad var dina tankar om fienden, tyckte du synd om dem för att de tvingats ut i krig, eller var du tvungen att "hata" dem för att klara av att strida mot dem?
* Umgicks du någonsin med någon från "andra sidan", t ex på julafton eller under "vapenvilan" mellan vinter- och fortsättningskriget?
* Vad var dina känslor när kriget tog slut? Lättnad eller besvikelse?

/Johan

-vils-
Medlem

mm

Inlägg av -vils- » 7 juni 2004, 13:13

Läs exempelvis okänd soldat av Väinö Linnä, som lyfter fram känslan av hur det var i verkligheten. Häng inte upp dig alltför mycket på att det måste vara 'svenska frivilliga' eftersom de gick igenom exakt samma saker som finnarna gjorde, speciellt i fortsättningskriget försommaren 1944, vid Tali kvarn och K... attans glömt bort namnet :D

all information du behöver finns även här:

http://www.svenskafrivilliga.com

Användarvisningsbild
Särimner
Medlem

Inlägg av Särimner » 17 juni 2004, 16:24

Kolla på "Vinterkriget" och "Okänd soldat" så får du kanske en känsla för vad killarna var med om. Var beredd att improvisera följdfrågor under intervjuns gång. Och släpp ämnet om det blir för jobbigt för dem att berätta.

Som kuriosa kan jag nämna att jag under de år jag arbetat som lärare har haft en farfar som blev tillfångatagen vid Kursk 1943 och satt i läger i Sovjet till 1948, en morfar som rusade i land på Gold (?) den 6 juni 1944. Kriget finns kvar runt omkring oss även om vi inte vet om det...

Skriv svar