Jag sökte på forumet men fann inte det jag sökte.
Jag undrar om den tyska "naziörnen", örnen som de använde i många sammanhang.
Vad står den för? Vilka olika sammanhang kan man finna den i? (jag kollade på internet och såg att det fanns örnar och dylikt inom flygvapnet vilket är förståligt) Det är väl inte en tysk symbol ursprungligen eller, för amerikanarna har den på propaganda affischer för civilförsvaret osv. ?
Fortfarande så kopplar många fortfarande bara en örnsymbol till nazityskland, ibland behöver det inte ens vara en örn utan bara en fågel som gåller en symbol eller nått ord kopplas tyvärr fel och tyks stötande. Detta är i min mening lite fel och därför vill jag har fler personers synpunkter och även fakta om vad den användes till (huvudsakligen) i nazityskland.
(Är det inte fel att koppla den till nazister när den säkert långt innan använts av flygvapen i andra länder eller bara för styrka och snabbhet inom något ?)
Lägger upp denna tråden för att en logo som min "organisation" har tänkt använda har just en fågel som håller i ett ord, den är inte menad som stötande för någon men innan vi ens börjat använda den så fick vi kritik av några vi visade den för. Dom tyckte den var "stötande" vilket jag reagerade på. Så därför söker jag fakta om hur den användes under 2vk så vi kan försöka undvika olustigheter men även för att kunna försvara oss mot kritik från de som tror vi har koppling till nazism eller liknande.
MvH Erik
Tyska symbolers mening ?
Tyska symbolers mening ?
- Bilagor
-
- Logon jag pratade om. Själv tänker jag mer på Batman är Hitler och nazister. Vad säger ni ?
- Logo.jpg (18.11 KiB) Visad 3752 gånger
Ni får gärna lägga in egna symboler med beskrivngar, fakta och användningsområden här.
Själv så håller jag på med ett arbete om propaganda i skolan just nu.
Och inom propagandan så användes största delen av symbolerna till olika saker, så att få fler symboler och fakta skadar inte.
Tack på förhand.
MvH Erik
Själv så håller jag på med ett arbete om propaganda i skolan just nu.
Och inom propagandan så användes största delen av symbolerna till olika saker, så att få fler symboler och fakta skadar inte.
Tack på förhand.
MvH Erik
-
D.Almendares
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Örnen är en mycket gammal symbol som t.ex. användes av de romerska kejsarna. Den upptogs också som symbol för det Heliga romerska riket av tysk nation då oftast med två huvuden. En örn med ett huvud krönt med en kungl. krona och hållande i klorna ett svärd och en spira upptogs som vapen för kungariket Preussen. Därifrån fann örnen år 1871 vägen till det tyska kejsarrikets vapen. Vid kejsardömets fall år 1918 övertogs örnen avklädd sina kungliga emblem av Weimarrepubliken.
Vid Hitlers maktövertagande år 1933 förenade man örnen den gamla tyska symbolen med hakkorset symbolen för den nya regimen. Denna nazistiska örn kom att infogas i Wehrmachts uniformer buren över ena bröstfickan samt i mössan.
Örnen är förövrigt den mest använda fågeln inom heraldiken symboliserande styrka m.m. Med en gloria runt huvudet är den en symbol för St. Johannes evangelisten.
//MK
Vid Hitlers maktövertagande år 1933 förenade man örnen den gamla tyska symbolen med hakkorset symbolen för den nya regimen. Denna nazistiska örn kom att infogas i Wehrmachts uniformer buren över ena bröstfickan samt i mössan.
Örnen är förövrigt den mest använda fågeln inom heraldiken symboliserande styrka m.m. Med en gloria runt huvudet är den en symbol för St. Johannes evangelisten.
//MK
Örnar som symbol
Örnen, som maktsymbol har använts sedan romsdagar. Och nu används av den Amerikanarna som symbol, Irak hade örnen som symbol med, även då Tredjeriket. I ena klon håller örnen en pil och i den andra en palmkvist, när örnens huvud är vänt åt pilen så skulle det betyda att Staten är i militärkonflikt, och när huvuet är vänt åt andra sidan så var statet i fred. Detta använder sig amerikanarna av, ser på man bilder från vitahuset under irakkriget så var huvet vänt åt pilen.