Höga personer innan slutet
Höga personer innan slutet
jag undrar hur de ligger till me alla höga personer innan krigsslutet.
Tex. Göring och Kaltenbrunner, dom visste vad som väntade dom ju. Dom borde väl kunnat gömmas och åka utomlands osv som mengele? Att
Finns de böcker om hur deras tillfångantagens gick till? (är mest inresserad av dom i Nurnberg)
Tack för svar!
Tex. Göring och Kaltenbrunner, dom visste vad som väntade dom ju. Dom borde väl kunnat gömmas och åka utomlands osv som mengele? Att
Finns de böcker om hur deras tillfångantagens gick till? (är mest inresserad av dom i Nurnberg)
Tack för svar!
=)
Många försökte ju, Himmler klädde ju ut sig till menig, Streicher gömde sig i bergen etc.
Många av de åtalade i Nurnbergrättegången visste nog inte vad som väntade dem. Keitel och Jodl exempelvis såg sig ju själva som militärer och de ansåg inte att de gjort något direkt fel, åtminstone inte något som de kunde förlora livhanken av.
Av de böcker jag läst om Nurnbergrättegången så har jag fått uppfattningen om att det endast varit Streicher som under hela fångperioden varit övertygad om att de skulle bli avrättade.
När Göring "gav upp", så verkar han inte ha vetat vad som väntade honom.
Sen finns det ju sådana som flydde men hittades många år senare och ställdes inför rätta, t ex Eichmann.
Många av de åtalade i Nurnbergrättegången visste nog inte vad som väntade dem. Keitel och Jodl exempelvis såg sig ju själva som militärer och de ansåg inte att de gjort något direkt fel, åtminstone inte något som de kunde förlora livhanken av.
Av de böcker jag läst om Nurnbergrättegången så har jag fått uppfattningen om att det endast varit Streicher som under hela fångperioden varit övertygad om att de skulle bli avrättade.
När Göring "gav upp", så verkar han inte ha vetat vad som väntade honom.
Sen finns det ju sådana som flydde men hittades många år senare och ställdes inför rätta, t ex Eichmann.
Re: Höga personer innan slutet
Göring var intelligent och bildad nog - att begripa vad som troligen skulle bli deras öde - de flesta andra - hade ingen aning om det. Keitel/Jodl/Dönitz/Raeder var 'soldater' och såg sig själva som sådana. INGEN av dem hade hört talas om brott som 'konspiration till stiftande av anfallskrig' eller 'anfallskrig' - dom paragraferna skrevs efter 'brotten' hade begåtts och under dessa 'nya paragrafer' släpades de till Nürnberg. Där 'rättvisa skulle skipas'. Med de bästa avsikter för framtiden månde tilläggas - men naturligtvis - blev det Segrarnas Rättvisa. En rättvisa som - speciellt för USA och realiteterna av hur krig börjas och föres - blir alltmera skevad.Svennen skrev:jag undrar hur de ligger till me alla höga personer innan krigsslutet.
Tack för svar!
Av den bilden jag fått så insåg inte Göring vad som var hans öde, åtminstone inte i början av fångenskapen. Varför skulle han i så fall överlämnat sig själv?Göring var intelligent och bildad nog - att begripa vad som troligen skulle bli deras öde - de flesta andra - hade ingen aning om det. Keitel/Jodl/Dönitz/Raeder var 'soldater' och såg sig själva som sådana. INGEN av dem hade hört talas om brott som 'konspiration till stiftande av anfallskrig' eller 'anfallskrig' - dom paragraferna skrevs efter 'brotten' hade begåtts och under dessa 'nya paragrafer' släpades de till Nürnberg. Där 'rättvisa skulle skipas'. Med de bästa avsikter för framtiden månde tilläggas - men naturligtvis - blev det Segrarnas Rättvisa. En rättvisa som - speciellt för USA och realiteterna av hur krig börjas och föres - blir alltmera skevad.
Översätter fritt ur dagboksanteckningar från Julius Streicher;
"I Mondorf så skrev han (Göring) ett brev till ledningen och klagade på maten" ... "Han (Göring) tror att om vi skulle bli släppta nu så skulle folket hylla honom. Troligen!"..."Göring sa idag att han aldrig ville ha det här kriget, de kunde inte lägga över all skuld på honom som soldat, varje soldat måste göra sin plikt."
På detta svarade Streicher:
"Judarna (Streicher var besatt av judar och skyllde allt och lite till på dessa) kommer försäkra sig om att hänga oss."
Visst, Göring hade cyanidtabletter gömda med sig, liksom många andra, men det finns, mig veterligen, inte något som tyder på att han var medveten om detta i början av fångperioden.
I slutet var väl samtliga av de som skulle avrättas, undantaget Jodl, medvetna om sina öden.
Han var som sagt soldat, och ansåg att han endast lydit order och inte gjort något fel. Ända tills precis innan domen kom så trodde han att han skulle bli friad, eller eventuellt få ett mycket kort fängelsestraff (av hans brevväxling med sin hustru att döma). Han blev oerhört chockad över beskedet att han skulle bli avrättad (och dessutom genom hängning, inte genom arkebusering vilket är det vanliga när det gäller soldater), dock tog han själva avrättningen som den soldat han var.
Hans sista ord var "I send you greetings, my Germany".
Hans sista ord var "I send you greetings, my Germany".
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
Jo, det stämmer. 1960 kidnappades han av israeliska Mossad-agenter som leddes av Peter Malkin och skickades till Israel där han ställdes inför rätta 1961 i Jerusalem. Tro det gjordes en film om detta för några år sedan.MorpH skrev:Gömde sig inte Eichmann i Sydamerika också?
Om jag inte förväxlar honom med nån så var det väl han som de kidnappade, sövde ner och skickade i en låda tillbaka honom till Europa som last
/A
Varför fick han inte bli arkebuserad? Taskigt!
Eftersom de inte "var soldater längre". De skulle inte betraktas som soldater av fångvaktarna, och de sistnämnda fick exempelvis inte hälsa med honnör till fångarna.
De betraktades inte som krigsfångar utan som brottslingar.
Jodl´s sista brev till sin fru är faktiskt ganska rörande.
Eichmann blev tillfångatagen två gånger av amerikanska styrkor, men uppgav falskt namn och rang båda gångerna och lyckades fly.Gömde sig inte Eichmann i Sydamerika också?
Om jag inte förväxlar honom med nån så var det väl han som de kidnappade, sövde ner och skickade i en låda tillbaka honom till Europa som last
Han flydde under falska namn såsom Otto Heninger och Ricardo Klement.
1950 kom han till Argentina, och 1952 kom hans fru och barn dit.
En journalist kom honom på spåren och 1960 kopplades Mossad in. Rafi Eitan (inte Peter Malkin???) ledde operationen, där Eichmann gick i ett bakhåll, kidnappades och drogades och skickades till Israel där han ställdes inför rätta, och befanns skyldig till 6 miljoner människors död.
Han avrättades genom hängning, och hans sista ord var riktade till den som lett operationen, Rafi Eitan; "Jag hoppas du också dör snart".