Någon som kan hjälpa mig?
-
Metalxaero
- Ny medlem
Någon som kan hjälpa mig?
Jag håller på att skriva uppsats om Invasionen av Normandie (Dagen D). Har massvis med info MEN knappt några bilder.
Har sökt massvis på google men då har jag knappt hittat något, och de jag har hittat har varit väldigt dåligt upplösta och små.
Någon som har några bilder därifrån som ni skulle vilja dela med er till mig?
Skulle verkligen behöva det!
Åh just ja. Det ska helst vara från själva landstigningen men andra bilder därifrån duger också.
Tack på förhand, vore väldigt schysst om någon hade det. =)
MvH // MeTaLxAeRo
Har sökt massvis på google men då har jag knappt hittat något, och de jag har hittat har varit väldigt dåligt upplösta och små.
Någon som har några bilder därifrån som ni skulle vilja dela med er till mig?
Skulle verkligen behöva det!
Åh just ja. Det ska helst vara från själva landstigningen men andra bilder därifrån duger också.
Tack på förhand, vore väldigt schysst om någon hade det. =)
MvH // MeTaLxAeRo
-
Metalxaero
- Ny medlem

Mannen på huk är Robert Capa med endast en kamera. BTW, när han återkom till stranden, efter att ha varit med i första vågen i första läget.
Re fotona: These images is a part of the 108 pictures that Capa captured that was damaged in processing.
Life Magazine pasted them off as "slightly out of focus" pictures.
Capa lyckaded få elva bilder bra framkallde OK från alla bilder han tog när han var med i första vågen.
Men visst blev översta bilden bättre som halvförstörd än om den hade varit helt skarp? Den bilden är en av de mest klassiska från WW2.
Hade Capa fått den skarp hade den inte uttryckt på ngt liknande sätt hur overkligt det måste ha varigt.
http://www.softwhale.com/history/D-Day/ ... istory.htm
Också intressant med den mest vågade, och bäste, fotografen i all krig i första linjen. Han dog skjuten i Vietnam med kameran i sin hand som funnen död.
Vill du utvidga vad du skall skriva om Normandy invasion, så kan du ta upp Robert Capa som ämne. Han var där, vid Omaha, i första vågen som fotograf. Sen kan du spinna vidare på honom om du vill visa att du har lärt dig en del annat än bara vad läraren efterfrågade, och vad dina klasskamrater kommer att skriva om
Capa bar bara en Leica kamera och inget vapen fastän han var med i första vågen på Omaha.
Du kan också läsa från ett av mina tidigare inlägg:
Med i första vågen på Omaha, hoppade med trupperna över Sicilien, följde hela vägen till Anzio. Från Anzio flög han till London för att spela poker med "grabbarna", i.e. Ernest Hemingway, Irwin Shaw, William Saroyan, och John Steinbeck.
Där skulle man varit med.
Ja sen tog han ju dessutom den klassiska bilden då han fotade i det Spanska inbördeskriget.
Tyvärr så sumpade ju enligt ovan Life´s framkallningslab i London de flesta bilderna av Capa´s från Omaha. Tio eller elva bilder var allt de räddade fullt ut , Capa tog fyra rullar på stranden.
Han dog 1954 i Vietnam i stridslinjen. Blev skjuten och hittades död med kameran i sina händer.
Senast redigerad av 11 Bagheera, redigerad totalt 12 gång.
Addar första bilden som försvann.
Här plåtar Capa när tidig styrka vid Omaha tar skydd mot tysk eld from above.
Observera hur bra bilden är tagen för att den skall bli kreativt och fotografiskt fulländad. Rätt bländare, rätt exponeringstid, rätt fokus, bildmässigt på såväl soldater som på landstiginsbåtarna som kommer i fart i bakgrunden i vågor.
Och Capa ligger med sin rygg mot tyskarna.
And the assualt guys are hiding behind some sort of minor shelter.
Men Robert vågar ändå fota fantastiska bilder mitt i elden.
Synd att alla de bilder försvann som försvann.
Sen visade det sig iofs att Robert var en väldigt duktig dokumentär och ifrågandesättande fotograf på andra plan också.
Men dog tyvärr i ett nästa krig. Han tog utmaningen, fast han egentligen inte ville.
1954 så stack Capa till Japan för att vara närvarande på Magnums stora utställning (största kreativa fotobyrån på den tiden i USA) där Capa givetvis var en av huvudpersonerna .
While he was there, Life suddenly needed a photographer on the Indochina front. Capa volunteered. But it was one war too many. His luck ran out on May 25. They found him still clutching his camera.
Back to topic, du som ställde frågan, relatera till unika människor som var med på Omaha.
De dog och överlevde. Tysk eller amerikan. Diskutera deras senare liv i de nästa slagen, faktiskt lätt att leta.
Men kör du rätt av efter Omaha från din lärare och de enklare böckerna så får du säkert normal credit på det du skriver.
Här plåtar Capa när tidig styrka vid Omaha tar skydd mot tysk eld from above.
Observera hur bra bilden är tagen för att den skall bli kreativt och fotografiskt fulländad. Rätt bländare, rätt exponeringstid, rätt fokus, bildmässigt på såväl soldater som på landstiginsbåtarna som kommer i fart i bakgrunden i vågor.
Och Capa ligger med sin rygg mot tyskarna.
And the assualt guys are hiding behind some sort of minor shelter.
Men Robert vågar ändå fota fantastiska bilder mitt i elden.
Synd att alla de bilder försvann som försvann.
Sen visade det sig iofs att Robert var en väldigt duktig dokumentär och ifrågandesättande fotograf på andra plan också.
Men dog tyvärr i ett nästa krig. Han tog utmaningen, fast han egentligen inte ville.
1954 så stack Capa till Japan för att vara närvarande på Magnums stora utställning (största kreativa fotobyrån på den tiden i USA) där Capa givetvis var en av huvudpersonerna .
While he was there, Life suddenly needed a photographer on the Indochina front. Capa volunteered. But it was one war too many. His luck ran out on May 25. They found him still clutching his camera.
Back to topic, du som ställde frågan, relatera till unika människor som var med på Omaha.
De dog och överlevde. Tysk eller amerikan. Diskutera deras senare liv i de nästa slagen, faktiskt lätt att leta.
Men kör du rätt av efter Omaha från din lärare och de enklare böckerna så får du säkert normal credit på det du skriver.
- Bilagor
-
- hedgehog.jpg (35.91 KiB) Visad 3563 gånger
- Private Snafu
- Medlem
Har hört vid ett tillfälle att det fanns betydligt mer material som fotades och även filmades i ett tidigt skede av invasionen men att de rullarna "tappades i havet" när de skulle föras tillbaka till England. Nått om att de låg i postsäck som föll överbord när besättningen skulle föra över den från en landstigningsbåt till ett större fartyg.
I senaste nummret av Populär historia så finns det ett repotage om just Robert Capa och även en hel del bilder från Landstigningen. Kan vara värt att titta lite pä om du söker bilder.
http://www.pophist.se/ph/presentno.asp
Han trampade väl på en Mina ?Han dog 1954 i Vietnam i stridslinjen. Blev skjuten och hittades död med kameran i sina händer
-
Metalxaero
- Ny medlem
Fick kopiera ur den av min lärare.. Blev dock inte så bra när man kopierade bilderna så. =(Darius skrev:I senaste nummret av Populär historia så finns det ett repotage om just Robert Capa och även en hel del bilder från Landstigningen. Kan vara värt att titta lite pä om du söker bilder.
Tack till ni som skrev om Capa. (blev så jobbigt att citera alla er
Några sidor med lite bilder från olika invasionsstränder
D-Day Landings
D-Day
Normandy 1944
Sword Beach
Juno Beach Centre
Borde kunna ge dig lite att börja med.
/Mikael Sundholm
D-Day Landings
D-Day
Normandy 1944
Sword Beach
Juno Beach Centre
Borde kunna ge dig lite att börja med.
/Mikael Sundholm
- S.P.Q.R.
- Medlem
Robert Capa blev inte skjuten. Han trampade på en landmina i franska Indochina. Han hade inte kamran i handen då...men han är en hjälte ändå...Bagheera skrev:
Mannen på huk är Robert Capa med endast en kamera. BTW, när han återkom till stranden, efter att ha varit med i första vågen i första läget.
Re fotona: These images is a part of the 108 pictures that Capa captured that was damaged in processing.
Life Magazine pasted them off as "slightly out of focus" pictures.
Capa lyckaded få elva bilder bra framkallde OK från alla bilder han tog när han var med i första vågen.
Men visst blev översta bilden bättre som halvförstörd än om den hade varit helt skarp? Den bilden är en av de mest klassiska från WW2.
Hade Capa fått den skarp hade den inte uttryckt på ngt liknande sätt hur overkligt det måste ha varigt.
http://www.softwhale.com/history/D-Day/ ... istory.htm
Också intressant med den mest vågade, och bäste, fotografen i all krig i första linjen. Han dog skjuten i Vietnam med kameran i sin hand som funnen död.
Vill du utvidga vad du skall skriva om Normandy invasion, så kan du ta upp Robert Capa som ämne. Han var där, vid Omaha, i första vågen som fotograf. Sen kan du spinna vidare på honom om du vill visa att du har lärt dig en del annat än bara vad läraren efterfrågade, och vad dina klasskamrater kommer att skriva om ;)
Capa bar bara en Leica kamera och inget vapen fastän han var med i första vågen på Omaha.
Du kan också läsa från ett av mina tidigare inlägg:
Med i första vågen på Omaha, hoppade med trupperna över Sicilien, följde hela vägen till Anzio. Från Anzio flög han till London för att spela poker med "grabbarna", i.e. Ernest Hemingway, Irwin Shaw, William Saroyan, och John Steinbeck.
Där skulle man varit med.
Ja sen tog han ju dessutom den klassiska bilden då han fotade i det Spanska inbördeskriget.
Tyvärr så sumpade ju enligt ovan Life´s framkallningslab i London de flesta bilderna av Capa´s från Omaha. Tio eller elva bilder var allt de räddade fullt ut , Capa tog fyra rullar på stranden.
Han dog 1954 i Vietnam i stridslinjen. Blev skjuten och hittades död med kameran i sina händer.
MVH
S.P.Q.R.
- S.P.Q.R.
- Medlem
Hade han INTE kameran i handen? Det är ju klassiskt att man berättar om Capa, död med kameran i handen, men det kan väl vara ett bildspråk, som berättar om att han dog när han var där endast i syfte att ta bilderS.P.Q.R. skrev:Robert Capa blev inte skjuten. Han trampade på en landmina i franska Indochina. Han hade inte kamran i handen då...men han är en hjälte ändå...
MVH
S.P.Q.R.