Hitlers privata krets?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Hitlers privata krets?

Inlägg av -vils- » 13 juni 2002, 12:38

Vilka var hans kamrater?

Denna var iallafall en av dem:

Bild

:lol: :lol: :lol:

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Jag visste det!

Inlägg av Fläsket » 13 juni 2002, 12:50

Aldrig litat på dedär filurerna från Sesam och Mupparna!

Leibstandarte Grodan Kermit?

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Re: Hitlers privata krets?

Inlägg av Bina » 14 juni 2002, 18:21

-vils- skrev:Vilka var hans kamrater?
Men risk för att låta djup så tror jag inte att han hade några vänner. Bara bekanta som ville få ut något av honom så som makt eller pengar. Den enda som kan "räknas" som vän är nog Ewa Braun.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2002, 18:56

hans hund Blondie och partikamrat Hess var nog också dom man kan räkna med!

och speer också!

johanbtk
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: 18 april 2002, 15:11
Ort: Halmstad, Sverige

Hitlers vänner

Inlägg av johanbtk » 14 juni 2002, 19:08

Anno skrev:hans hund Blondie och partikamrat Hess var nog också dom man kan räkna med!

och speer också!
Själv beordrar jag inte mina vänners avrättningar, jag skjuter inte min hund och jag planerar inte att mörda mina vänner med giftgas.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Hitlers vänner

Inlägg av Martin Tunström » 14 juni 2002, 19:13

johanbtk skrev:
Anno skrev:hans hund Blondie och partikamrat Hess var nog också dom man kan räkna med!

och speer också!
Själv beordrar jag inte mina vänners avrättningar, jag skjuter inte min hund och jag planerar inte att mörda mina vänner med giftgas.
Vadå, skulle hunden komma i Ryssarnas händer så dom skulle slå sönder och samman den stackaren. Hitler ansåg att detta var det bästa(även om han testade giftet på hunden efter misstanke att Himmler gett honom ett dåligt gift).

Speer kom fram till den lösningen 1944-45. Fram tills dess tyckte han om Hitler.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 14 juni 2002, 21:49

Hans vänner var väl de han inofficiellt tilltalade "du". Glöm ej heller hans barndomsvän Gustav Kubizek, som han dock inte träffade var dag, men som dock var en riktig vän.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Inlägg av Bina » 14 juni 2002, 22:00

Andreas Wien skrev:Hans vänner var väl de han inofficiellt tilltalade "du". Glöm ej heller hans barndomsvän Gustav Kubizek, som han dock inte träffade var dag, men som dock var en riktig vän.

Mvh Andreas Wien
Pinsamt att erkänna men jag har aldrig hört talas om karl.. Kan man få lite snabb info??

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 14 juni 2002, 22:41

Gustav Kubizek var hans barndomskamrat som han även flyttade till Wien med tillsammans i september 1907 och de delade även adress med varandra pa Stumpergasse 31. De förblev dock goda vänner hela livet ut även om deras vägar kom att skiljas at i juli 1908.

Kubizek studerade musik och avslutade sitt studium 1912 och blev sedan andra kapellmästare vid Stadsteatern i staden Marburg an der Drau. Det första världskriget kom imellan, annars hade han blivit kapellmästare i Klagenfurt. Han gifte sig den 1 augusti 1914 med en fiolspelande wienska och blev soldat i det första världskriget. Under vintern 1915 överlevde han en svar infektionssjukdom.

Efter kriget blev han gav han privatlektioner i musik och efter 1920 arrangerade han musiklivet i smastaden Eferding bei Linz.

Först 1942 gick han med i NSDAP och blev "Proapagandaleiter, Kulturhaupstellenleiter und Ortsverwalter" i fritidsorganisationen "Kraft durch Freude" och skrev resebroschürer över Wien.

Efter kriget blev han tillfangatagen och tillbringade 16 manader i fanglägret "Glasenbach". Han blev frisläppt 1947 och förblev arbetslös.

Han skrev sedan 1953 en bok över hans barndom med Hitler. Bokens titel är "Adolf Hitler. Mein Jugendfreund."

Han dog 1956.

Detta var en mycket kort sammanfattning över Kubizek. Jag kan även nämna att de inte träffades ofta, men de förblev mycket goda vänner. Kubizek skrev bla i sin bok "Ich hatte nur einen Freund in meinem Leben: Adolf"

Mvh Andreas Wien

Skriv svar