Hej
Är det någon som har information om de svenska frivilliga i de allierade styrkorna och var de isåfall slogs.
Hade för mig att jag något program om Normandielandstigningar där en svensk intervjuades om sina upplevlser den dagen. Det var längesedan så jag kan ha fel.
Finns det några böcker eller något annat ställe där man kan få information?
/Patrick
Svenska frivilliga
Här är en tråd där man har diskuterat detta lite...
länk viewtopic.php?t=9149&highlight=svenska+frivilliga
Har för mig att den innehåller både tips på böcker och lite länkar i övrigt.
/Mikael Sundholm
länk viewtopic.php?t=9149&highlight=svenska+frivilliga
Har för mig att den innehåller både tips på böcker och lite länkar i övrigt.
/Mikael Sundholm
Torkel Tillman
Enligt boken "Svenskarna som Stred för Hitler" av de svenske journalisten och författaren Bo Schön stred tre svenskar inom Waffen-SS i och i närheten av Normandie under invasionens första veckor.
Torkel Tillman stupade vid sin Panzerkampfwagen i närheten av Cheux när han skulle undsätta en sårad landsman. Båda dödades av brittisk artillerield.
Den siste, tredje svensken, har jag inga uppgifter på, jag vet bara att det rörde sig om tre svenska soldater.
Torkel Tillman stupade vid sin Panzerkampfwagen i närheten av Cheux när han skulle undsätta en sårad landsman. Båda dödades av brittisk artillerield.
Den siste, tredje svensken, har jag inga uppgifter på, jag vet bara att det rörde sig om tre svenska soldater.
svenskar
Vad jag vet så tjänstgjorde endast två Svenskar i tysk uniform under invasionen i Normandie 1944. Den ene är den redan nämde SS-Untersturmfuhrer Thorkell Tillmann som tjänstgjorde i SS-PzDiv Hitlerjugends Kriegsberichterkompani som SS-Kriegsberichter, den andre svensken var SS-Untersturmfuhrer Carl Svensson som även han tjänstgjorde som SS-Kriegsberichter i Hitlerjugend. Dock stupade inte Carl Svensson i Normandie utan fortsatte kriget som SS-Kriegsberichter och dog en naturlig död år 1999.
/PK
/PK
-
a.holmberg
- Medlem
Björklund
Björklund tillhörde inte amerikanska armén utan 6th Marine Commandos. Är ett brittiskt förband anslutet till marinen.
/A
/A