kvinnor under avk

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

kvinnor under avk

Inlägg av Artur Szulc » 12 juni 2002, 19:45

Hej!

En sak som jag länge har funderat över är vilken roll kvinnor spelade under kriget? Jag vet att kvinnor tjänstgjorde som sjuksköterskor, i staber och så vidare, men hur var det med kvinnor i stridande förband.

Ryssarna hade kvinnliga piloter, kvinnliga vakter, kvinnliga underrättelseofficerare; polackerna bildade frivilligkårer för kvinnor (som visserligen inte sattes in i striderna, men som inte befann sig långt ifrån frontlinjen) och både de polska och jugoslaviska partisanrörelserna tog emot kvinnor med öppna armar och satte in dem i striderna. Den franska motståndsrörelsen hade ju också en hel del kvinnor í sina led.

Hur såg det ut i andra länder?

mvh artur

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Tyskland

Inlägg av Fläsket » 13 juni 2002, 00:32

Har för mig att tyskarna jobbade på att sätta upp kvinnliga förband i krigets sista dagar, men det kom aldrig förbi propagandastadiet så vitt jag vet.
Hitler var personligen extremt fientlig till tanken på kvinnliga trupper.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Leveransflygare

Inlägg av Battler » 13 juni 2002, 00:51

Amerikanarna hade kvinnliga piloter som utförde leveransflygningar av stridsflygplan.

MVH

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Leveransflygare

Inlägg av Martin Tunström » 13 juni 2002, 01:10

Battler skrev:Amerikanarna hade kvinnliga piloter som utförde leveransflygningar av stridsflygplan.

MVH
Det har jag också hört. Bl.a. skulle kvinnliga piloter ha flygt över flygplan från Canada till England, därför att dom manliga behövdes för bombningarna över Tyskland!

Man kan väl då säga att det Engelska flygvapnet var skeptiskt att använda kvinnor i "battaljer"

Men man använde även kvinnor inom industrin och till att överta alla dom jobb som männen lämnade bakom sig när dom skulle till fronten: Brevbärare, lyftkransförare, bussförare, ja nästan allt!

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

WASP

Inlägg av Private Snafu » 13 juni 2002, 08:45

Jo det stämmer att jänkarna bla hade kvinnor som levererade flygplan. Vet inte om de gjorde det utanför USA men jag har dock läst att det skedde inom landet. De brukar hänvisas till som WASPS

ehrnborn
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 3 juni 2002, 23:07
Ort: Stockholm

Inlägg av ehrnborn » 13 juni 2002, 11:11

Är man intresserad av att läsa mer om vilken roll kvinnorna spelade i USA:s flygstyrkor så rekommenderar jag "United States Women in Aviation 1940-1985" av Deborah G. Douglas.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

stridande kvinnor

Inlägg av Stefan » 13 juni 2002, 13:21

Ryssarna hade en del stridande kvinnliga förband; även den polska armén som kämpade på östfronten hade en del infateriutbildade kvinnor (fysiljärer). Men om dessa polska kvinnliga infanterister sattes in i regelrätta strider låter jag vara osagt. De ryska kvinnorna gjorde det ibland i varje fall.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 13 juni 2002, 16:32

Hej!

Stefan, vet du var man kan finna information om de polska kvinnliga fysiljärerna? Jag tycker det låter väldigt intressant.

tack på förhand!

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 13 juni 2002, 16:53

I mitt uppslagsverk (for sale) finns bilder på två ryska kvinnliga prickskyttar som återkommer från ett uppdrag, så även i en sån relativt ovanlig del av röda armen fanns kvinnor representerade.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Tyskornas insats ma inte glommas.....

Inlägg av varjag » 15 juni 2002, 12:57

Det fanns ju s.k. Blitzmadel i Wehrmacht ocksaa,aven om jag a saker pa
att 'rullorna' hade mera respektfulla titlar och uppgifter for dem.

Aa laat oss inte glomma SS bidrag - VK2's mest kanda SS-kvinna,
IRMA GREESE.

'kvinna' lar ha varit en satirisk omskrivning for vad som samtida beskrev
som en 'djavlinna i manniskohamn' - det vari Belsen,Maj 1945.

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 27 mars 2002, 23:26
Ort: AVC

Kanada

Inlägg av Hillstrom » 15 juni 2002, 20:17

Snackade med en kanadensare häromveckan, han vade f ö varit Sergeant i kanadensiska armén, och han berättade att de allierades piloter ofta utbildades i just Kanada, och ofta utav kvinnliga piloter och instruktörer. Det var tydligen svårt att acceptera, framförallt britterna hade problem...

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Kvinnliga fysiljärer

Inlägg av Stefan » 15 juni 2002, 22:38

Källor? Det finns säkert flera; den jag har i levande minne är en memoarbok jag läste i min ungdom av en kvinnling armé-journalist som skrev för den polska "öst"-armens tidskrift. Hon berättar om alla resor och möten hon haft med olika människor; soldater och civila som berördes av kriget. Bla skriver hon om en trupp kvinnliga fysiljärer.
- det var alltså inte en snygg omskrivning för avrättningspluton (fysiljera är en synonym för arkebusera; arkebus var en tidig musköt); det framgick bla att de var tränade att anfalla i skyttelinje.

Stanislav, du kan ju också polska, du kan mycket väl ha träffat på boken nånstans. Den skrevs på 60-talet.

............

Skriv svar