Leopold 105mm. mot Leningrad stationerade i Finland?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kato
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 mars 2004, 16:16
Ort: Östersund, Sweden

Leopold 105mm. mot Leningrad stationerade i Finland?

Inlägg av Kato » 15 mars 2004, 16:47

Stämmer det att tyskarna under någon del av belägringen av Leningrad använde sig av sk. Leopold-järnvägsartilleripjäser, 105mm. för att bomba staden?
Och isf. stämmer det även att de stod stationerade bakom den finska gränsen någonstans och därifrån sköt ända bort till Leningrad?

neo_
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 mars 2004, 15:10

Re: Leopold 105mm. mot Leningrad stationerade i Finland?

Inlägg av neo_ » 15 mars 2004, 16:57

Kato skrev:Stämmer det att tyskarna under någon del av belägringen av Leningrad använde sig av sk. Leopold-järnvägsartilleripjäser, 105mm. för att bomba staden?
Och isf. stämmer det även att de stod stationerade bakom den finska gränsen någonstans och därifrån sköt ända bort till Leningrad?

Jag är inte säker men en gammal vän i St Petersburg berätade att de flesta militärer han kände( han var överste) pratade om den så kalade jättekanonen med stor fasa. Tyvär har jag ingen säker källa :cry:

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Re: Leopold 105mm. mot Leningrad stationerade i Finland?

Inlägg av Andreas Lärka » 15 mars 2004, 17:30

Kato skrev:Stämmer det att tyskarna under någon del av belägringen av Leningrad använde sig av sk. Leopold-järnvägsartilleripjäser, 105mm. för att bomba staden?
105mm? Leopold torde väl ha varit 280mm..?
Kato skrev:Och isf. stämmer det även att de stod stationerade bakom den finska gränsen någonstans och därifrån sköt ända bort till Leningrad?
Mannerheim hade förbjudit alla anfall mot Leningrad från finskt håll.

Andreas

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 15 mars 2004, 18:00

Men hur skulle man få en Järnvägs kanon till Finland? 8O
Man kan ju inte montera ner den och flyga dit den och inte kan man köra den med tåg genom Sverige heller :) eller är det nått jag har misat?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Leopold 105mm. mot Leningrad stationerade i Finland?

Inlägg av Daniel L » 15 mars 2004, 18:51

Kato skrev:Stämmer det att tyskarna under någon del av belägringen av Leningrad använde sig av sk. Leopold-järnvägsartilleripjäser, 105mm. för att bomba staden?
Bombning sker med flygplan. Artilleri beskjuter sina mål.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Kato
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 mars 2004, 16:16
Ort: Östersund, Sweden

Inlägg av Kato » 15 mars 2004, 21:22

okej tack för svaren, nu vet jag.
Härmed anser JAG tråden vara avslutad, om inte någon annan vill fortsätta disskutera d v s.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 15 mars 2004, 21:48

Bäste Luno!

Då som idag fanns det järnvägsfärjor. Dock har jag ingen kunskap om spårvidder i Finland och Tyskland vid denna tiden.

Mvh
Johan

JAB
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 oktober 2002, 15:07
Ort: Åbo

Inlägg av JAB » 16 mars 2004, 08:46

Finland hade samma spårvidd (och har väl ännu idag) som Ryssland, vilken var bredare än den Tyska (och europeiska).

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 16 mars 2004, 11:29

J von B skrev:Bäste Luno!

Då som idag fanns det järnvägsfärjor. Dock har jag ingen kunskap om spårvidder i Finland och Tyskland vid denna tiden.

Mvh
Johan
Du kan gärna lägga fram ett bevis på att Tyskarna har fraktat en järnväg kanon med färja under WWII

Visst finns det järnvägsfärjor men jag tycker inte det låter vidare troligt att man skulle använda den för att frakta Leopold till Finland genom ett hav som är fult med minor och en och annan U-båt
Och är det inte bara en kanon man ska frakta det är ett helt tåg med ammunition och en mindre arme med folk
MVH
Olof

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 26 mars 2002, 06:49
Ort: Borgnäs, Finland
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 16 mars 2004, 16:54

Luno skrev:genom ett hav som är fult med minor och en och annan U-båt
Havet mellan Finland och Tyskland var nästan ett "innanhav", dvs. sovjeterna var instängda i Leningrad och alla andra områden var kontrollerade av antingen Finland eller Tyskland (+ Sverige förstås).

Visst fanns det mineringar men de var till största delen kända, eller utlagda av Finland / Tyskland. De sovjetiska ubåtarna utgjorde inte något större hot, ovannämnda mineringar samt ubåtsnät gjorde dem relativt ofarliga.

Jag ser inga oöverkomliga tekniska problem med att transportera en "Leopold" till Finland. Större grejor har fraktats med fartyg både före och efter. Kanonen och lavetten är inte gjutna i ett stycke, utan de går ju faktiskt att skruva isär...
En annan femma är den att det aldrig hände, samt att inga attacker gjordes mot Leningrad från finsk mark. Punkt.

Andreas Lärka
Borgnäs, Finland

Användarvisningsbild
Kato
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 10 mars 2004, 16:16
Ort: Östersund, Sweden

Re: Leopold 105mm. mot Leningrad stationerade i Finland?

Inlägg av Kato » 22 april 2008, 12:37

Stämmer, jag har läst på det här nu. Leopoldkanonerna transporterades med järnväg via polen till de baltiska länderna.

Skriv svar