Jag skulle behöve lite hjälp..
Jag skulle behöve lite hjälp..
Jag skall skriva en engelskauppsatts i skolan som skall utspela sig under 2:a världskriget. Uppsattsen skall ses ur en engelsk soldats perspektiv. Tyvärr så skall den vara på högst 500 ord vilket resulterar i att jag kommer behöva fatta mig ganska kort och därför fokusera på ett litet scenario av kriget.
Jag hade tänkt att min upsatts skulle utspela sig på Dagen-D och vid landstigningen av Normadie. Min soldat skulle då befinna sig på ett flygplan och han skall sedan hoppa från detta och landa.. kanske bakom fiendens linjer (?).. En stor del av uppsattsen tänkte jag iaf skulle handla om lite tillbakablickar som soldaten har, strax innan han skall hoppa..
Nu har jag några frågor:
* Vilka fallskärmsförband kan han tänkas tillhöra?
* Vilken flygplansmodell kan han tänkas vara på?
* Några andra ideer?
Jag hade tänkt att min upsatts skulle utspela sig på Dagen-D och vid landstigningen av Normadie. Min soldat skulle då befinna sig på ett flygplan och han skall sedan hoppa från detta och landa.. kanske bakom fiendens linjer (?).. En stor del av uppsattsen tänkte jag iaf skulle handla om lite tillbakablickar som soldaten har, strax innan han skall hoppa..
Nu har jag några frågor:
* Några andra ideer?
Re: Jag skulle behöve lite hjälp..
6.luftburna.Eriks skrev:
* Några andra ideer?
Re: Jag skulle behöve lite hjälp..
*Brittiska 6th Airborne DivisionEriks skrev:Jag skall skriva en engelskauppsatts i skolan som skall utspela sig under 2:a världskriget. Uppsattsen skall ses ur en engelsk soldats perspektiv. Tyvärr så skall den vara på högst 500 ord vilket resulterar i att jag kommer behöva fatta mig ganska kort och därför fokusera på ett litet scenario av kriget.
Nu har jag några frågor:
* Några andra ideer?
*Amerikanska 101 Airborne Division
*Amerikanska 82 Airborne Division
*C-47 Dakota
*Horsa Glider Mk 1 (Brittisk)
Ett förslag är ju att du försöker berätta om de brittiska försvaret av Pegasus bridge. Om du har spelat Call of Duty känner du säkert igen det.
Härnedan ser du en karta, en bild och lite länkar för fortsatt läsning.

Karta över Pegasusbron.
http://battlefieldsww2.50megs.com/airbo ... bridge.htm
http://freespace.virgin.net/michael.sta ... bridge.htm
http://www.peachmountain.com/narayan/No ... Bridge.asp
mvh/ Daniel
Tack så mycket båda två!
Pegasus bridge låter intressant. Om jag har förstått det hela rätt så landade 5 av 6 plan med fallskärmsjägare från D-kompaniet 2:a battalionen. Dessa överrumplade tyskarna och övertog 2 broar. En av dem Pegasus bridge. Tyskarna försökte sedan under natten ta tillbaka de två broarna med bl.a. stridsvagnar och patrullbåt.
Är detta det hela händelsen i stora drag?
Pegasus bridge låter intressant. Om jag har förstått det hela rätt så landade 5 av 6 plan med fallskärmsjägare från D-kompaniet 2:a battalionen. Dessa överrumplade tyskarna och övertog 2 broar. En av dem Pegasus bridge. Tyskarna försökte sedan under natten ta tillbaka de två broarna med bl.a. stridsvagnar och patrullbåt.
Det låter som en bra sammanfattning.Eriks skrev:Pegasus bridge låter intressant. Om jag har förstått det hela rätt så landade 5 av 6 plan med fallskärmsjägare från D-kompaniet 2:a battalionen. Dessa överrumplade tyskarna och övertog 2 broar. En av dem Pegasus bridge. Tyskarna försökte sedan under natten ta tillbaka de två broarna med bl.a. stridsvagnar och patrullbåt.
Ytterligare en bra sida med goda detaljer:
http://www.britannica.com/normandy/week ... s_Air.html
mvh/ Daniel
-
D.Almendares
- Medlem
-
Senilo
- Tidigare medlem
Jag skulle behöve lite hjälp
Om han skulle hoppa fallskärm skulle han inte transporteras i en Horsa glider.
- Johan Elisson
- Medlem
- Anton Severin
- Medlem