Doktorer...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Doktorer...

Inlägg av Fläsket » 10 juni 2002, 13:14

Endel av de tyska generalerna nämns som Doktorer.
Dr.Bäke (tandläkare) tillexempel.
men i vilka ämnen hade
SS-generalerna Oskar Dirlewanger (36.SS Divisionen dvs. Dirlewangerbrigaden)
och Gustaf Krukenberg (Kårchef för 11 och 33 SS divisionerna i Berlin) 1945doktorerat?
Namnet Krukenberg dyker upp i cancerforskningssammanhang från 1850-talet och framåt, men om det är samma Krukenbergs som SS-generalen vet jag inte.
Någon annan som har koll?

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Dirlewanger

Inlägg av Simon_HBG » 10 juni 2002, 14:35

Hittade nedanstående på feldgrau.com.

"Once relative peace came to Europe, Dirlewanger finshed his university education, eventually obtaining a PhD in Political Science"

/ Simon

http://www.feldgrau.com/36ss.html

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Krukenberg

Inlägg av Simon_HBG » 10 juni 2002, 15:30

Krukenberg doktorerade i juridik..

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 juni 2002, 18:54

Hej,

Enligt Dirlewangers personalakt var han doktor i ekonomi. Sin examen tog han vid universitetet i Frankfurt.

Martin

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 11 juni 2002, 11:32

Pga av att Dirlewanger dömdes för sexbrott, lär universitetet fråntagit honom doktorsgraden.

Storamiral Erich Raeder, Kriegsmarines chef erhöll ett hedersdoktorat. Någon som vet vilket universitet som gav honom detta?

Mvh,
Marcus Karlsson

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Fler?

Inlägg av Fläsket » 13 juni 2002, 12:04

OK, då var det utrett.
Fanns det andra Doktorer i Wehrmach,Kriegsmarine,Luftwaffe och Waffen SS?

En SS-polisenhet kallad Dr. Doll eller Döll har jag stött på, och med tanke på att det var kutym att döpa kampfgruppen efter sina bossar så kanske detta var en sådan situation?

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Fler?

Inlägg av robert nordin » 13 juni 2002, 22:49

Fläsket skrev:OK, då var det utrett.
Fanns det andra Doktorer i Wehrmach,Kriegsmarine,Luftwaffe och Waffen SS?

En SS-polisenhet kallad Dr. Doll eller Döll har jag stött på, och med tanke på att det var kutym att döpa kampfgruppen efter sina bossar så kanske detta var en sådan situation?

Göbbels (vet iofs inte om han var medlem i SS) ,hade passande nog en
doktorsgrad i psykologi.

Man skall dock ha klart för sig att titlar kan köpas i Tyskland, dock
vet jag inte hur man ser skillnaden på en fil dr och en "köp dr".
Det dräller av tyskar med dr på visitkortet.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Köpetitlar

Inlägg av Fläsket » 14 juni 2002, 12:08

Som när britter kunde köpa sig militär grad vid tiden för första världskriget?
Hu!
Måste ju erkänna att jag hellre blir opererad av en Riktig Doktor än en som köpt titeln.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 14 juni 2002, 12:31

Man skall dock ha klart för sig att titlar kan köpas i Tyskland, dock vet jag inte hur man ser skillnaden på en fil dr och en "köp dr". Det dräller av tyskar med dr på visitkortet.
Vadå "kan köpas"? Vet du egentligen hur man skaffar sig en doktorstitel i Tyskland? Kan du förklara ditt påstående närmare?

En doktorstitel får man först efter det man har avslutat och klarat av universitetstudier. Först får man titeln "Magister". Utbildningstid för magistertiteln är minst 8 terminer. Vanligtvis 10-16 terminer. För att få en doktorstitel måste man därtill avverka minst 4 extra terminer och samtidigt även avlägga ett egenhändigt skrivet doktorsarbete (minst 250 sidor) och till sist genomlida ett muntligt 2 timmarsprov med en litteraturlista som omfattar ett tiotal böcker inför 3 professorer och därtill, förutom litteraturen, skall man kunna styrka, belägga och bevisa sin tes, doktorsarbete och sina forskningsmetoder inför dessa tre professorer oklanderligt. Efter denna pärs har man kanske rätt till att kalla sig "Doktor".

Att manga tyskar springer runt med visitkort där det står skrivet "Dr." eller "Mag." har sitt ursprung i att man i Tyskland och Österrike är tvungen att titulera personer som ej är nära vänner eller släktingar. Detta ter sig kanske lite löjligt i vara ögon, men nere i Europa, sa kan det vara en grund för en uppsägning om man ofta skulle titulera en person med fel/utebliven titel.

Herr/Frau Hofrat, Herr/Frau Magister, Herr/Frau Doktor, Herr/Frau Regierungsbeaftragter, Herr/Frau Bundeskanzler, Herr/Frau Abgeordnete, Herr/Frau Bürgermeister etc är några titlar i "titeldjungeln". Obs, de feminina formerna far ändelsen -in i de flesta fall!

Det kan även vara straffbart att inte anmäla en ny titel. Min flickvän, som blev "Magister" för 2 ar sedan fick ett mycket "grinigt" brev fran sitt telefonbolag, eftersom hon hade glömt bort att anmäla detta för dem.

Och vice versa, dvs att springa runt med en falsk titel klassas som bedrägeri eller och ger i normalfall mycket höga böter elletr tom fängelse. Därtill blir man, som "extra straff", utsparkad från alla möjliga statliga studier och arbeten i all framtid.

Nästa gång du pratar tyska med en tysk person, som har titeln "doktor", så titulerar du honom "Herr Doktor" och inte "Du" :wink:

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 14 juni 2002, 12:39

Robert Nordin,

Du får dig ocksa en gliring av min flickvän Sonja, som kämpar med sina doktorsstudier :wink:

Hon sade:
"Jag hatar när männsikor försöker sprida Sk*t om mitt land som inte stämmer..." (Det är inte allvarligt menat :wink:)

Enligt henne kan man bara köpa doktorstitlar i USA. Jag låter detta vara osagt...

Allt gott!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Inlägg av robert nordin » 14 juni 2002, 16:41

Andreas Wien skrev:
Man skall dock ha klart för sig att titlar kan köpas i Tyskland, dock vet jag inte hur man ser skillnaden på en fil dr och en "köp dr". Det dräller av tyskar med dr på visitkortet.
Vadå "kan köpas"? Vet du egentligen hur man skaffar sig en doktorstitel i Tyskland? Kan du förklara ditt påstående närmare?
Det finns givetvis vanliga doktorstitlar oxå, det har jag aldrig förnekat. Tror du att exempelvis hedersdoktorer nödvändigtvis har disputerat?

Vad heter isf William Randolph Gates IIIs disputation?

Dessa ,även de svenska, kallar sig doktor utan att ha genomgått vare sig forskarutbildning eller disputationsförfarande.

Någon närmare källa för köpedoktorshattar har jag inte, jag har dock
fått intrycket att det skulle vara allmänt känt.

En tysk magister verkar motsvara en svensk dito. Att man blir motsvaranade filosofie doktor efter bara två år verkar lite märkligt,
låter som en svensk lic. En svensk fil doktorshatt kräver åtminstone
10 terminers studier utöver grundutbildningens 7-9 terminer, vilket väldigt få klarar. (Det lär finnas någon galning som dock fixat en
doktorshatt på 8 terminer)

I Sverige ställs kraven på vetenskapligt kvalitet i doktorsavhandlingarna, inte några konstiga kvantitativa krav (antal sidor eller antal lästa böcker).
Dessvärre ställer man inga kvalitetskrav på språkbruket i avhandlingarna.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 14 juni 2002, 21:26

Robert Nordin,

Nog käbblat!

Vi kan dock vara överens om att hela Europa har samma krav för att fa en "riktig" doktorstitel. Hedersdoktorat är som sagt en annan historia, men det är sällan fallet att en "kreti eller pleiti" far en doktorstitel utan grund eller vetande. I vissa "bananrepubliker" är dock detta till och fran fallet. Men om en nobelpristagare blir "hedersdoktor" vid vissa universitet är mer en hedersbetygelse för universitetet än för personen i fraga. Bill Gates, Kung Carl XVI, mm är hedersdoktorer vid vissa universitet, men detta har, som sagt, mer att göra med deras symbolvärde än "fusk".

De doktorer som var verksamma i Treje Riket var oftatst doktorer innan det tusenariga riket kom i gang, men det vore intressant att veta vilka som fick de under de "gyllene aren" och till vilken grund. Det är dock mycket möjligt att vissa herrar kan ha fatt en hederstitel för att de var högt upsatta inom partiet, men det jag främst reagerade emot var att jag fick uppfattningen att man idag lätt kunde köpa till sig en doktortitel i dagens Tyskland, vilket inte är fallet. Om man nu skulle ha införskaffat sig en "doktorstitel" i utlandet, pa lösa grunder, sa blir doktorstiteln ej accpeterad eller erkänd. Ett doktorsdiplom fran de erkända universiteten i världen plus en mycket gediget vetande är kraven. Det finns till exemplel ett antal inofficiella doktorstitlar (fran bla USA) som ej blir erkända i Tyskland och Sverige, pga av att utbildningen och universiteten inte är allmänt accpterade. Med detta kämpar även en del invandrare med idag när de kommer med "doktorstitlar" fran deras hemländer till Sverige och Tyskland.
Att man blir motsvaranade filosofie doktor efter bara två år verkar lite märkligt, låter som en svensk lic. En svensk fil doktorshatt kräver åtminstone 10 terminers studier utöver grundutbildningens 7-9 terminer, vilket väldigt få klarar. (Det lär finnas någon galning som dock fixat en doktorshatt på 8 terminer)

I Sverige ställs kraven på vetenskapligt kvalitet i doktorsavhandlingarna, inte några konstiga kvantitativa krav (antal sidor eller antal lästa böcker).
Dessvärre ställer man inga kvalitetskrav på språkbruket i avhandlingarna.
Later som samma krav som i österrike och Tyskland. Grunden till att jag begränsade mig till "bara" 4 terminer för ett doktorantstudium är att man bara har rätt till studiebidrag för 4 terminer. Verkligheten ser självklart helt annorlunda ut. Ett doktorsarbete kan dröja aratal. Kvaliteten i doktorsavhandlingen är självklart avgörande, men därtill kommer även annan relevant facklitteratur över ämnet i fraga vid provet. Oftast bestar litteraturen av böcker skrivna av professorerna själva, som sedan sitter och klankar ned pa studenten för att han /hon inte har förstatt varje "och" och "men" i deras alster. Den sprakliga kvaliteten är dock oftast mycket sträng. Oftast far man lämna in arbetet hos en "korrekturläsare" för att fa spraket godkännt. Men ett doktorsarbete under 250 sidor tas inte seriöst och blir därefter behandlat.

Jag är själv en hart studerande student i Österrike (ekonomi) och jag hoppas att jag far min magistertitel om ca ett ar :wink:

Andreas Wien

P.A Eriksson
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 maj 2002, 03:30
Ort: Stockholm

Inlägg av P.A Eriksson » 16 juni 2002, 04:36

Jag kanske har fel, men jag trodde att man kunde bli doktor helt utan studier på universitet, även om det lär vara extremt sällsynt.

Kan man bara klara en disputation, och därmed har skrivit ett verk som undersöker och helst belyser på nytt sätt, borde man väl få erhålla en titel?
Inget stoppar flödande vatten

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Utan examen

Inlägg av Fläsket » 16 juni 2002, 11:19

Nietzsche lyckades bli professor i filologi i Basel utan att avlägga någon sorts examen, men det var för att behovet tydligen var stort och för att Nietzsche var så cool och smart och tuff.

Hedersdoktorat vet jag inte vad som krävs för att man skall få.

men annars har jag för mig att det skall skrivas avhandlingar som skall granskas och disputeras och tomten vet vad annat...

Lätt verkar det inte vara och jag vet inte heller vad belöningen består i, utöver bevis på insikt i ett visst ämne och kanske mer status.

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Utan examen

Inlägg av robert nordin » 16 juni 2002, 11:39

[quote="Fläsket"]Nietzsche lyckades bli professor i filologi i Basel utan att avlägga någon sorts examen, men det var för att behovet tydligen var stort och för att Nietzsche var så cool och smart och tuff.
quote]

Kraven på N:s tid var troligtvis annorlunda. Förr (typ 1700- och 1800-tal)
fanns det bara doktorsgrader i "moralfilosofi" med den ena eller den
andra inriktningen.

Professor = (idag) chef för
någon form av forskningsinstitution ,ej nödvändigtvis på högskola/universitet. Utses vanligen av regeringen. Kraven för professurer innefattar idag vanligen att man har doktorsgrad samt
att ens forskning har en viss dokumenterad omfattning. Enligt vissa
elaka typer så är det oftast de "näst bästa" som blir professorer/fortsätter att häcka på universiteten. De bästa visar mha meriterna att man _skulle kunna_ bli professor.

Skriv svar