Krakow?
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Krakow?
Hur pass mycket förstördes Krakow under andra världskriget? Och var det vanligt att både tyskar & sovjettrupper förstörde polska historiska värden?
/Vlad
/Vlad
Re: Krakow?
Kraków är den enda större stad i Polen vars gamla byggnader står kvar i stort sett oskadade efter andra världskriget. Absolut väl värd ett (eller många) besök!Vlad Fodorsky skrev:Hur pass mycket förstördes Krakow under andra världskriget?
Såvitt jag vet var det vanligt. Vad gäller nazisterna skedde det per definition. Vad gäller sovjeterna kunde de gå hårt åt lämningarna i östra polen, dvs vad vi idag menar med ukraina och vitryssland. De sågs väl där som främmande fåglar, både klassmässigt och nationalitetsmässigt, förtryckets symboler.
- Vlad Fodorsky
- Medlem
Tack för svaren! Jag ska med nöje besöka Krakow en dag.
Angående det andra: Både nazister och "sovjeter" var ju rätt pigga på att spränga polska historiska lämningar. T.ex. är typ en fjärdedel(eller mer) av alla polska slott ruiner, de i östra Polen p.g.a. Sovjet och de i västra p.g.a. nazisterna. Sovjet sprängde slott för de ansåg att det var lämningar från "kapitalismen" och nazisterna för att det var "slaver som byggt dem" eller nåt i den stilen. Fruktansvärt.
/Vlad
Angående det andra: Både nazister och "sovjeter" var ju rätt pigga på att spränga polska historiska lämningar. T.ex. är typ en fjärdedel(eller mer) av alla polska slott ruiner, de i östra Polen p.g.a. Sovjet och de i västra p.g.a. nazisterna. Sovjet sprängde slott för de ansåg att det var lämningar från "kapitalismen" och nazisterna för att det var "slaver som byggt dem" eller nåt i den stilen. Fruktansvärt.
/Vlad
Sprängningarna har alltså två helt skilda orsaker: de i öst av sovjeterna (kan ju inte skriva ryssarna) sprängde förtryckets symboler. ATT polen hade vissa försänkningar - en del även lagliga!) där och vissa historiska minnen var det ingen som betvivlade.
I väst var det annorlunda. Det ser man oerhört tydligt efter kriget, när vissa f.d. tyska områden tillföll polen. tex. nedre schlesien (området kring wroclaw/breslau i vid mening). det området har länge varit tyskt, men i själva verket är det ett omstritt område med ursprungligen blandad/polskdominerad befolkning och många av de medeltida furstarna som hade polskt ursprung. (i själva verket var de ju oberoende furstar, man tänkte inte så mycket på nationell bakgrund på dne tiden!)
Att spränga vissa slott här var alltså inte enbart fråga om kulturellt förtryck, utan framför allt fråga om historieförfalskning.
I väst var det annorlunda. Det ser man oerhört tydligt efter kriget, när vissa f.d. tyska områden tillföll polen. tex. nedre schlesien (området kring wroclaw/breslau i vid mening). det området har länge varit tyskt, men i själva verket är det ett omstritt område med ursprungligen blandad/polskdominerad befolkning och många av de medeltida furstarna som hade polskt ursprung. (i själva verket var de ju oberoende furstar, man tänkte inte så mycket på nationell bakgrund på dne tiden!)
Att spränga vissa slott här var alltså inte enbart fråga om kulturellt förtryck, utan framför allt fråga om historieförfalskning.
I så fall tycker jag du borde gå och se någon av de fina katedralerna. Det finns många fina glasmålningar i kyrkan, som verkligen är unika. Det finns också en riddarborg, som är välbevarad, till och med finare än Kalmar slott.Vlad Fodorsky skrev:Tack för svaren! Jag ska med nöje besöka Krakow en dag.
Jag har själv varit där, efter murens fall, och jag kan kortfattat säga lite om regionala skillnader:
Krakow - Polens gamla huvudstad och en av de mest välbevarade städerna i Europa. Staden har delvis rustats upp utvändigt för att kunna locka turister. Har ett välbevarat medeltida torg. En av de städer som minst påverkats av kommunistregimens nedskitning.
Sczezcin - Härifrån är min styvmorsa och min styvbror. Vi bodde en vecka i en förort. Gammal industristad, hamnstad som är mycket nedskitad. Efter stålbadet går många arbetslösa, hundar stryker omkring på gatorna och tigger mat. Barnen leker lika glatt som vanligt, men i förortens gråa betong. Många Skånefärjor går till denna stad.
Gdansk/Gdynia: Två hamnstäder, som är inte fullt lika nedskitade som Sczezcin, helt klart sevärda. På sommarhelgerna har de ofta marknader där de säljer konst och läderhantverk. Minns inte i vilken av städerna.
Zakopane: Stad i norra karpaterna, på gränsen till Slovakien, där den gamla polska agrikulturen fortfaranade lever kvar - mycket tack vare hembygdsorganisationer. Vackra bergsutflykter kan köpas rätt billigt, man kan åka linbana upp till bergshöjderna. Helt klart en upplevelse, även om det inte är alperna precis.
Katowice: Polens i särklass mest nedskitade stad, påminner mer om Rumänien än vad Sczezcin eller någon annan stad gör. Inte så mycket vackert att se, men kan ändå vara värt ett besök för att få sig en tankeställare kring vad vi gör med naturen. Vill man nu se denna orgie i miljöförstöring rekommenderas en utflykt till Nowa Huta.
Senast redigerad av 3 Löwe, redigerad totalt 27 gång.
Är det inte så att Krakows getto står kvar relativt orört? En polsk bekant berättade detta för en 5-6 år sedan och sa också att mycket fortfarande står tomt eftersom det titt som tätt droppar in folk som kräver tillbaka fastigheter som beslagtagits. Enligt samme polack skulel tyskarna funderat på att skapa någonslags "judiskt muséeum" i krakow... Är det här feberfantasier eller ligger det verklighet bakom?
/a
/a
Löve skrev:
De hade visserligen mig veterligen aldrig konflikter om sin opolskhet och fann sig väl i sin tillhörighet till polen, men det är ju ett eget folk, dialekten är knappast förståeligt för polacker om goralerna inte anstränger sig att prata polska. (utan att jag har mera handfasta kunskaper om dem).
Men en härlig och positiv upplevelse är det säkert, precis som Löve säger. Fast under högsäsongen brukar det visst vara trångt.
Vad gäller Katowice och städerna runt om. Detta är ju industriområdet i Övre Schlesien, har hört att det har varit riktigt illa där, rena mardrömsscenariot när det var som värst. Men sedan har man satsat en del på förnyelse. Både att en del av de minst lönsamma gruvor och industrier som har lagts ner, men också att man satte på filteranläggningar på dem som är fortfarande igång - har hört att det på sätt och viss är ett mönsterexempel - förvandla ett totalt skitigt område till tämligen OK städer - för dem som har sett bägge är skillanden stor.
Jag är inte säker på hur mycket som är polskt här; det är ju kärnområdet för "gorale", bokstavligen bergsborna.Zakopane: Stad i norra karpaterna, på gräsen till Slovakien, där den gamla polska agrikulturen fortfaranade lever kvar -
De hade visserligen mig veterligen aldrig konflikter om sin opolskhet och fann sig väl i sin tillhörighet till polen, men det är ju ett eget folk, dialekten är knappast förståeligt för polacker om goralerna inte anstränger sig att prata polska. (utan att jag har mera handfasta kunskaper om dem).
Men en härlig och positiv upplevelse är det säkert, precis som Löve säger. Fast under högsäsongen brukar det visst vara trångt.
Vad gäller Katowice och städerna runt om. Detta är ju industriområdet i Övre Schlesien, har hört att det har varit riktigt illa där, rena mardrömsscenariot när det var som värst. Men sedan har man satsat en del på förnyelse. Både att en del av de minst lönsamma gruvor och industrier som har lagts ner, men också att man satte på filteranläggningar på dem som är fortfarande igång - har hört att det på sätt och viss är ett mönsterexempel - förvandla ett totalt skitigt område till tämligen OK städer - för dem som har sett bägge är skillanden stor.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Dödens triangel? När EU kommissionären Margot Wallström var där grät hon när hon såg miljöförstöringen.Katowice: Polens i särklass mest nedskitade stad, påminner mer om Rumänien än vad Sczezcin eller någon annan stad gör. Inte så mycket vackert att se, men kan ändå vara värt ett besök för att få sig en tankeställare kring vad vi gör med naturen. Vill man nu se denna orgie i miljöförstöring rekommenderas en utflykt till Nowa Huta.
/Martin
Jag vet inte om jag skulle kalla det just ghetto (Blanda åtminstone inte ihop det med tyskarnas tvångsghetton! Det fanns för övrigt ett sådant också i Kraków). Den judiska stadsdelen står mycket riktigt kvar, även om judarna själva inte finns kvar ... Stadsdelen heter Kazimierz och var innan det växte ihop med Kraków en egen stad. Namnet fick den av att den grundades av kung Kasimir den Store (po: Kazimierz) under första hälften av 1300-talet. Vid andra världskrigets utbrott bodde där 65.000 judar (ungefär en tredjedel av Krakóws befolkning!) - idag bor där ca 100 judar ...affe skrev:Är det inte så att Krakows getto står kvar relativt orört? En polsk bekant berättade detta för en 5-6 år sedan och sa också att mycket fortfarande står tomt eftersom det titt som tätt droppar in folk som kräver tillbaka fastigheter som beslagtagits. Enligt samme polack skulel tyskarna funderat på att skapa någonslags "judiskt muséeum" i krakow... Är det här feberfantasier eller ligger det verklighet bakom?
Antagligen har mängden tomma hus minskat dramatiskt på senare år, i och med att det har blivit litet av "inne-kvarter" i Kraków (som stadsdelar med gammal bebyggelse och bevarad charm ju lätt blir, jfr Södermalm). Numera drar det förstås också till sig judar från hela världen, som gärna besöker stadsdelen med flera bevarade synagogor från 1400 - och 1500-talet, judiska muséer, judisk bokhandel, judiska restauranter, osv. Regelbundna klezmerfestivaler hålls också där. Och så ligger ju Auschwitz utanför Kraków ...
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Kontakt:
- Erik Hägerdal
- Medlem
Krakows största hot nuförtiden är det sura regnet, åtminstone vad jag läste i en 10 år gammal artikel. Försuringen har gått hårt åt alla stenstatyer och fasader som har frätts bort. Förhoppningsvis har det förbättrats nu när mycket av källorna till föroreningarna försvunnit.
Löwe: Det går inga färjor till Sczezcin (innan staden tillföll Polen räknades det som Berlins hamnstad) det måste vara Świnoujście du menar, på tyska Swinemünde. Bara för att korrekta lite...
Löwe: Det går inga färjor till Sczezcin (innan staden tillföll Polen räknades det som Berlins hamnstad) det måste vara Świnoujście du menar, på tyska Swinemünde. Bara för att korrekta lite...